Första akvariet. Mina kostander och erfarenheter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

Första akvariet. Mina kostander och erfarenheter.

Nu är familjens projekt uppstart av vårt första akvarium är så gott som klart. Vi lämnar nu projektfasen och går in i förvaltningsfasen. Kanske ska jag ta bort ”Absolut nybörjare” som signatur och bara behålla Nybörjare.

Jag har sammanställt kostnader jag haft (på ett ungefär) och lite andra erfarenheter. Kanske är det till nytta för någon annan nybörjare. Vad vet jag.

KOSTNADER
    Begagnad akvariemöbel 275 liter med
    eheimpump, sand, doppvärmare, stenar 2100
    -----------------
    Våtrumsmatta att ha under akvariemöblen 300
    2 nya lysrör 500
    Filtermaterial 100
    Rensare till pumpen 50
    Vattenberedning till 1000 liter vatten 300
    Akvarieväxter 600
    1 ny och 6 begagnade akvarieböcker 700
    Vattentester PH, KH, NITRIT 400
    Blomgödning 500 ml 250
    Blomgördning lerkulor 100
    Fiskmat (flingfoder och "malknappar") 300
    Summa tillbehör 3600
    -----------------------------
    2 ancistrus 150
    3 Svärdfiskar 75
    8 otocinclus 400
    5 Corydoras sterbai 625
    3 Kakaduaciklier 240
    20 Kardinaltetreor 240
    -------------------------------
    Summa fiskar 1730
    -------------------------------
    Summa total 7530 Kronor

BUTIKER
    Jag har framför allt handlat i 3 olika butiker i Stockholm. Akvarielagret, Globefish och Alba Zoo. Jag har också besökt Fridhems akvarieaffär och Bromma Zoo Marknad.

Akvarielagret och Globefish är stora affärer med mängder av akvarier och spännande fiskar att titta på. De skulle kunna ta entré. Fridhems akvarier är en liten men trevlig butik, med rätt få akvarier. Alba Zoo är en djuraffär med blandat sortiment med ungefär lika mycket akvarier som Fridhems akvarier har. Jag upplevde att samtliga fyra affärer har mycket välskötta akvarier.

Akvarielagret har inrett de flesta av sina akvarier så att man får idéer och inspiration till sitt eget. Där drabbades jag av relativt ung personal som inte alltid var så kunniga. En nybörjares frågor besvarade lite hipp som happ och svaren stämde inte alltid överens med vad jag nyss läst i boken.

Hos Globefish fick jag mer personlig service. De gånger jag besökte butiken var det få kunder där och jag fick mig längre pratstunder och lärde mig en hel del om att vara akvarist. Globefish är billigare än akvarielagret på de fiskar jag tittade på. Deras priser på helglasakvarium är mycket bra.

Alba Zoo har jag haft kontakt med sedan tidigare. Personalen är kunniga och måna om djuren. Men de är lite pushiga i försäljningen. Akvarierna är snygga, rymliga och rena.

Fridemsakvariebutik har jag bara varit inne en gång. Butiken bestod av två, ganska små rum. Akvarierna var rena och snygga. Ska man ha någon av de vanligare fiskarna är jag säker på att det är en bra affär att handla i.

Efter besöket på Bromma Zoo Marknad kände jag mig obehaglig till mods. Butiken är mycket stor och extremt kommersiell. I trappan upp till akvarievåningen stod ett akvarium med stora glosögda slöjstjärtar med injicerade neonfärger. Guldfiskskålar av olika storlekar lanserades hårt. Akvarierna var många och i allmänhet mycket små, en och annan död fisk såg jag. Ett akvarie med Guppys tog priset i smaklöshet. Istället för grus låg plastkulor i skrikande neonfärger. Butiken hade höga priser. Det positiva med Bromma Zoomarknad var att alla akvarietillbehör, från fiskmat till stora dyra pumpar stod utställda i butiken så att man kunde gå omkring och titta, känna och läsa på allt. Klart trevligt för en nybörjare.

I fortsättningen ska jag försöka handla via postorder. Det tycks vara det billigaste alternativet. Och nu vet jag ungefär vad jag ska titta efter och är inte i så stort behov av råd längre.

KÖPA AKVARIUM
    Att köpa ett begagnat akvarium när man kunde så lite som jag var läskigt. Råden jag fått på forumet var kolla silikon och kolla repor i glaset. Repor i glaset fanns det på akvariet jag valde, men silikonet verkade OK. Möbeln snygg och rejäl. Pumpen lite kraftigare än nödvändigt. Doppvärmaren var för ett mindre akvarium. Det var svårt att bedöma ålder på akvariet, säljaren påstod fyra år. Akvariet kom från Akvarieleasing, en storlek de tycks rangerat ut till anställda. Jag kunde inte testa pump eller doppvärmare förräns vid hemkomsten. Allt fungerade dock bra!

Jag fick rådet att tvätta sanden ordentligt vilket jag gjorde. Vattnet blev kolsvart och luktade illa så det behövdes verkligen. Säljaren påstod att sanden var tvättad Jag köpte två nya lysrör till lysrampen: Ett för växterna och ett som skulle plocka fram fiskarnas färger. Lysrör ska bytas varje år. Jag köpte också nytt filtervadd, då det gamla var tovigt och gråbrunt.

KÖPA VÄXTER
    Jag följde råden med att först köpa växter innan fiskar skulle sättas in. Efter att ha fyllt akvariet med vatten och vattenberedningsmedel planterade jag växter med lerkulor som gödning. Senare köpte jag Tropica Master Grow, flytande gödning.

Jag var inte alls inläst på växterna utan tog de som ägarinnan på Globefish rekomenderade. Det har i stort visat sig vara bra val. Jag är mycket nöjd med växternas utveckling som den hittills varit!

VATTENTESTER
    Jag lät Alba Zoo göra en första vattentest innan jag köpte fler fiskar. Resultatet var inget vidare. Värdena var som Stockholms kranvatten utan några förändringar. Affärsinnehavaren rekommenderade en stor Faxe kalksten som jag köpte. Han rekomenderade att jag inte skulle köpa några fler fiskar förräns vattenvärdena var bättre. Jag gjorde en delvattenbyte och hällde på mer vattenberedningsmedel.

Köpte KH, PH och Nitrat droppvattentester. Det var enkelt och roligt att testa. Mindes att jag haft 5:a i Kemi någon gång i forntiden. PH sjönk till 7 där det legat konstant från dess. KH steg men inte så mycket. Nitrit har legat under 0,3.

FISKAR TILL AKVARIET
    Jag började köpa fisk. Jag följde noga råden kring invänjning. ½ timme i påsen för att vänja sig vid temperaturen, sedan koppning. Jag lät i allmänhet koppning gå långsammare och dra längre ut på tiden än rekommendationerna.

Otåligheten att få något som rörde sig i akvariet tog över och jag köpte tre svärdbärare redan dagen efter det jag fyllt akvariet. Det tog 14 dagar tills nästa fisk 2 ancistrus.

ALGATTACK
    Jag fick en algattack. Allt var överväxt av alger med olika utseende. Stenar, rutor och växter. Jag gick till Globefish och klagade min nöd. Fick svaret att jag inte skulle ha tänt så länge i akvariet (jag hade 12-13 timmar, fick rekomendationen 8). De fick mig också att titta på små söta pigga fiskar som hette Otocinclus som var algätare. Jag köpte de 8 som fanns. Med minskad belysning, 2 Ancistrus och 8 Otosar var mycket av algerna borta på ett par dagar.

STÖRRE MISSTAG
    *. Inköp av Svärdfiskar.
    De är udda fiskar bland de övriga amazonas fiskarna, de ska ha et högre alkaliskt vatten och gärna lite salt, trots allt verkar de pigga och trivas. Jag försvarar det med att de åtminstone kommer från spansktalande amerika.

* En svärdfiskhona blev tidigt sjuk och jag tog bort henne. Eftersom den kvarvarande honan blev trakaserad av hannen köpte jag ytterligare en hona. Jag sa aldrig något om färg och protesterade inte när den nya jag fick kom från en helt annan färgrupp än de två jag redan hade.

*. Lysrören påslagna ca 12-13 timmar: Ledde till algatack.

*. Stödfodrade Ancistrus och Otocinclus för lite: Den minsta Otosen svalt ihjäl.

* Lät fiskmatsburken stå framme och fyra-åringen passade på att ge fiskarna en rejäl middag. Mycket av alla akvarietillbehör - växtnäring, vattentestning m.m. ska stå oåtkomligt för barn!

FISKOBSERVATIONER

Svärdfiskarna tycks må bra och är roliga. De imiterar de andra fiskarna. Putsar Ancistrus rutor så är de där och putsar rutor också. Bökar pansarmalarna i sanden, är svärdbärarna där och bökar också. Gömmer sig Kakaduacikliden i en grotta, simmar de också in och kollar läget.

Ancistrus syns inte så mycket, men får simfnatt ibland. De gillar att simma i strömmen från pumpen. De städar rutor och växtblad.

Otocinlus är enormt pigga och ganska påflugna fiskar. För att vara sju ganska små och obetydliga varelser finns det på något sätt överallt i hela akvariet hela tiden. De gillar också att simma mot strömmen. De städar växtblad, sand och ibland rutor.

Kardinaltetrorna är betydligt mer nyfikna än vad jag trott. De simmar gärna tillsammans med Svärdfiskar och söker sig dit där många fiskar är. Att de ska simma i ett snyggt stim har de dock ingen aning om.

Kakaduacikliderna och Corydoras sterbai är så pass nya så jag inte har fått någon uppfattning om dem än. Men hela det här gänget verkar trivas bra tillsammans och jag har hittills inte sett något gnabb.

ÖNSKELISTAN
    Litet akvarium för eventuella yngel eller karantän.
    CO2 anläggning. Självbyggd eller köpt.
    Ett större akvarium minst 500 liter (men maken säger Nej)
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

Ack så roligt när någon påminner en om hur det var att börja med akvarier
    Hur mycket man än läser måste man nog göra sina egna erfarenheter, omsätta teorin i praktiken liksom
    Förvisso har du väl redan sett länkar till olika nätbutiker, men i fall du missat dem kan du få några som jag använt och haft positiva erfaremheter av,
    http://www.aquaristic.net/,
    http://www.pwss.nu/default.asp
    http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm.
    Några jag inte provat men som verkar vettiga,
    http://discus.ms/ (har handlat där men inte behövt beställa (jag bor i Karlstad) )
    http://www.akvarieshopen.com/
    http://www.akvarieudstyr.dk/res/default.asp
    http://www.firren.com
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• JR
      • April 2003
      • 2112

http://www.aquaristikshop.com/
      använde jag, grejerna kom efter 10 dagar och frakten är billig om man inte ska ha så tunga saker..
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• kia
        • August 2003
        • 366

Tack för länkarna. Jag är säker på att man kan pressa priser ordentligt om man är lite om sig och kring sig!! Något jag inte gjort i någon större utsträckning hittills.

Är det någon som vet om det finns någon enkel C02 anläggning som skulle passa till 275 liter. Den kan vara av mäsktypen man gör själv, fast färdiggjord.....
        Nybörjare, Nivå II .

Kommentar

• imported_n/a
          • September 2003
          • 112

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH säkert 5 Corydoras sterbai 625 kr hahahahahahhaa looooool
          Jag har BÄSTA fiskar!

Kommentar

• Karon
            • January 2002
            • 3170

Que ?
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Tommy K
              • August 2002
              • 134

Jet Li!
              Hur är det fatt? Drogat mitt på dagen? Priset på Sterbai ligger högt. Odlade brukar vara billigare, men 125:- är normalpriset för vildfångade.

Hälsningar Tommy K
              MVH Tommy K

Kommentar

• gugges
                • May 2003
                • 893

Man kan ju fråga sig vad det där inlägget gav.... muninkotinens?

Kia: sambor har en förmåga att mjukna efter ett tag det kan krävas hårda förhandlingar ibland bara
                Guardians Of Catfish - www.goc.se

Kommentar

• Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8083

Men kia: om du göder med blomgödning i ett nystartat akvarium så är det inte så konstigt att du får algblomning. Jag skulle inte ens göra det i ett väl inkjört även om det skulle kunna gå.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

Kommentar

• malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

onödig kostnad för första akvariet =)

(du vet ju inte om du vill ha det länge...)
                    Björn Forsberg

Kommentar

• Peter1904
                      • February 2003
                      • 1079

Ursprungligen skickat av gugges
                      Man kan ju fråga sig vad det där inlägget gav.... muninkotinens?
                      ....och endå var det ett av hans bättre inlägg här på zoopet.

Kommentar

• kia
                        • August 2003
                        • 366

Tack för alla roliga och oroande påpekanden :-) . Ska bara säga att jag ringde runt till flera akvarieaffärer i Stockholm och frågade om Corydoras Sterbai. Ingen annan hade dem inne men priset låg från 125 -195 kronor styck.

Jag kan bara hålla med malawi´n. Nu när jag vet mer skulle jag kunna köpa ett större akvarium till ett lägre pris. Det är jag säker på!

Så Topfrog, du tycker växtgödning är onödig? Jag hoppas du har rätt, så försvinner en onödig utgift till. (Men sedan jag fick bukt på algerna växer mina växter jättefint)!
                        Nybörjare, Nivå II .

Kommentar

• Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8083

Växt gödning är deffinitivt inte onödigt. Men då framförallt de microelement som finns i komerciell akvariegödning. Du skriver "blomgödning" och jag tolkade det som om du använder gödning anpassad för blomkrukor och inte för akvarieväxter. Dessa innehåller framförallt makroämnena som man i normala fall får via fiskarnas avföring i ett akvarium. Dessutom så är det inte rätt förhållande mellan ämnena i en sådan gödning. Men nu när jag läser igen så får jag känslan av att det rör sig mer om en felskrivning.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

Kommentar

• kia
                            • August 2003
                            • 366

Missförstå mig rätt....
                            Jag köpte en 1/2 liter Tropica Mastergrow som jag använder enligt instruktionerna. (Ungefär hälften av normaldosen den första månaden).
                            Nybörjare, Nivå II .

Kommentar

• Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8083

Låter bra
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

Kommentar

Arbetssätt...