Nybörjar med nytt projekt (Juwel Lido 120l)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Coolio
    • September 2012
    • 33

Nybörjar med nytt projekt (Juwel Lido 120l)

Projekt Juwel Lido:

-----------------------------------------------------------

3/9/2012

Hej allihopa, så klart har jag aldrig någonsin ägt ett akvarium (om inte en rund skål innehållandes en guldfisk räknas som ett) och därför skriver jag här.

Denna tråd är ämnad att vara min projekt-dagbok och här tänker jag ställa frågor som jag behöver hjälp med. Jag har inte bestämt något om vilken typ av fisk/djur jag vill ha, men det jag vet just nu är att jag helst vill ha räkor och en del grönt. Målet med detta akvarium är att det skall se ut ungefär så här:

Frågan som dyker upp nu är om extra utrustning skall köpas till. Mitt akvarium är köpt begagnat från en butik som haft den i bruk i 30 dagar. Jag antar att det handlar om standard utrustning med värmare och filter. Första frågan är om filtermaterialen sitter rätt och om de behöver kompletteras. Skall behållaren till vänster vara under eller ovanför den till höger? Enligt:

Vad är/gör det olika materialen i filtret enligt ovan bild?

Mina lysrör lyser med olika nyanser, är detta vanligt?

Vilka fisk passar med räkor? Finns det någon lista någonstans där man kan kolla upp detta? Alternativt om ni har tips på fisk jag ska tänka på. Jag är jätte sugen annars på diskus eller diskusliknande fisk. Hur stora blir dessa och hur många ska man ha i ett 120l lido?

8/9/2012

Har äntligen startat upp akvariet nu men insåg att jag köpte för lite växter :O, körde med tetra aqua safe + safe start. Några bilder:

------------------------------------------------------------

17/9/2012

bilder:

Har hittat fina stenar vid mälaren och samt köpt till fler växter. Köpte även 5 guppys igår och planen är att öka dessa till 15st och sedan 4-6 guramis därefter. Om 1 månad kanske räckorna dyker up och därtill någon snäcka och kanske, bara kanske en mal.

---------------------------------------------------------------

19/9/2012

Fick hem mitt Sera testkit idag och har följande värden:

Uppsala vatten
    PH: 7.0-8.0
    Kh: ~8
    Gh: ~7
    NO2: 0

Har även monterat en reflector på ett av ljusen.

--------------------------------------------------------------

23/4/2012

Köpte 10 guppys till för 2 dagar sedan, så nu ligger totalet på 9 honor och 6 hanar.
    bild: http://img.photobucket.com/albums/v4...pse4564116.jpg

PH: 7.5-8.0
    NO2: 0

------------------------------------------------------------

26/09/2012

Verkade som att jag hade bruna alger som tydligen är vanligt förekommande i nya akvarier enligt google sökning.
    Gjorde därför igår ett omedelbart 20% vattenbyte tillsammans med rengöring av glasytorna med magnet och har även tillsatt sera aquasafe.

Idag ser mina värden enligt följande:

PH: 7.5-8.0
    Kh: 5
    Gh: 8
    Nitrat: 0

---------------------------------------------------------

2/10/2012

Köpte 15st Crystal Red räkor och har ändrat lite i akvariet så det ser lite snyggare ut.

Vattenvärden idag:
    PH: 7.5
    Kh: 5
    Gh: 9
    Nitrat: 0

Bilder:

Senast redigerad av Coolio; 02 October 2012, 19:29.
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

Här kan du läsa lite mer fakta om ditt juwelkar ang filter, pump, osv..

http://www.juwel-aquarium.de/en/Prod...7u91efu1fl4gv1

Den gröna svampen (Nitrax) har säkert redan gjort sitt. Men den kan fortsätta gå som vanligt blå svamp.

Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

Jag skulle även skippa kolsvampen (den svarta) och ersätta den också med en blå svamp.
      Jag skulle också skaffa reflektorer (Juwels egna) som snäpps fast på lysröret

Vad står det för beteckning på lysrören, eftersom du säger att de är olika?

Diskus kan du tyvärr helt bombsäkert glömma De behöver mycket större akvarium och det är ingen nybörjarfisk alls.
      Läs gärna igenom artbeskrivningarna som du hittar under Avdelningar högst upp på sidan.
      Där står tips om minsta storlek och bredd på akvariet för olika fiskar.

Spar diskusen tills du köpt nåt över 300L. Kul att ha något att drömma om sedan
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

Ursprungligen postat av Bluewing
        Jag skulle även skippa kolsvampen (den svarta) och ersätta den också med en blå svamp.
        Jag skulle också skaffa reflektorer (Juwels egna) som snäpps fast på lysröret

Diskus kan du tyvärr helt bombsäkert glömma De behöver mycket större akvarium och det är ingen nybörjarfisk alls.
        Läs gärna igenom artbeskrivningarna som du hittar under Avdelningar högst upp på sidan.
        Där står tips om minsta storlek och bredd på akvariet för olika fiskar.

Spar diskusen tills du köpt nåt över 300L. Kul att ha något att drömma om sedan
        Skulle säkert funka som lek-balja så helt svartvitt är det inte
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• Coolio
          • September 2012
          • 33

Ursprungligen postat av MonkanS
          Den gröna svampen (Nitrax) har säkert redan gjort sitt. Men den kan fortsätta gå som vanligt blå svamp.
          gjort sitt som i att den saknar dess orginal funktion och måste bytas?

Ursprungligen postat av Bluewing
          Nr1: Juwel high lite Day 438mm/24W
          Nr2: Juwel high lite nature 438mm/24W

Är detta ok?

---------------------

Någon kommentar om räkor?

och vart är det billigast att inhandla detta material online?

Räcker förresten 10kg kornig sten till detta akvarium?
          Senast redigerad av Coolio; 03 September 2012, 23:08.

Kommentar

• MonkanS
            • December 2011
            • 861

Ursprungligen postat av Coolio
            gjort sitt som i att den saknar dess orginal funktion och måste bytas?
            Nej, den gröna behöver inte bytas ut. Juwel tycker så, men det kan du strunta i. Du klarar dig utan den bakteriekultur (nitrat) som från början är inbyggd i den. Nu kan du använda den som en vanlig blå svamp.
            och vart är det billigast att inhandla detta material online?
            Jag har inhandlat en del på Guldfisken. Men frakten tillkommer ju alltid. Så vart det blir billigast? Den egna hemmabutiken kanske om man bara ska handla lite småsaker..
            Räcker förresten 10kg kornig sten till detta akvarium?
            Det låter som att det bör räcka.
            Någon kommentar om räkor?
            Räkor har jag ingen erfarenhet av alls så den frågan överlåter jag till någon annan att svara på. Och det finns säkert nån tråd här att läsa om detta.

Kommentar

• Bluewing
              • August 2012
              • 10522

Apropå dina lysrör så tor jag det går utmärkt med den mixen om inte skillnaden i färgtemperatur stör dig. Då skulle jag byta det ena och ha lika. Day lysröret kan mer liknas vid dagsljus. Nature är ett utpräglat växtlysrör som ska öka tillväxten hos växterna, men förstärker det gröna färgerna i akvariet t.ex växter och fiska som har grönt i färg.skalan.
              jag har själv 2 st. Day lysrör. Men det är inte dåligt att mixa. Se vad du trivs med.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

Kommentar

• Coolio
                • September 2012
                • 33

En fråga angående doppvärmaren. Är dessa automatiska? Dvs om vattnet har 25grader och jag har ställt in på 24. Kommer värmaren att stänga av sig eller på något sätt anpassa temperaturen nedåt/uppåt?

Kommentar

• MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

Ja, doppvärmaren stänger av sig vid den inställda maxtemperaturen och slår på igen om vattnet blir svalare.

Kommentar

• Christer5

Tänk bara på att graderingen på doppvärmaren inte är exakt utan du kanske får justera den efter vattentemperaturen.

Kommentar

• Perri
                      • March 2012
                      • 20

Cirax filtermedium och två blåa filtersvampar"fina" i botten.
                      Ovanpå 1 blå "grov"1grön,1svart,och överst 3 filtervadd.

Kommentar

• Coolio
                        • September 2012
                        • 33

Ursprungligen postat av Christer5
                        Tänk bara på att graderingen på doppvärmaren inte är exakt utan du kanske får justera den efter vattentemperaturen.
                        Termometer, check!

Ursprungligen postat av Perri
                        Cirax filtermedium och två blåa filtersvampar"fina" i botten.
                        Ovanpå 1 blå "grov"1grön,1svart,och överst 3 filtervadd.
                        Yes tack, förutom svart då! (ersättas med blå här enligt andra)
                        Senast redigerad av Coolio; 09 September 2012, 09:46.

Kommentar

• Coolio
                          • September 2012
                          • 33

Har äntligen startat upp akvariet nu men insåg att jag köpte för lite växter :O, körde med tetra aqua safe + safe start. Några bilder:

Har ni tips eller kommentarer på saker jag gjort fel än så länge så kör på!

Kommentar

• Coolio
                            • September 2012
                            • 33

*uppdaterat* (se ovan inlägg)

Fråga: Det har gått 1 dag nu och det verkar se ok ut, men vattnet är inte kristallklart, den är lite grumlig. Är detta vanligt?

Kommentar

• MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

Grumligheten försvinner vartefter. Kan vara lite damm från din sand. Filtret tar hand om det.
                              Det ser fint ut. Men lite fler av snabbväxande växter kanske kan vara bra som tex vallisneria och vattenpest. Men det ser alltid lite ödsligt ut innan växterna tagit fart.
                              Bakgrund? Billig variant är svart sopsäck eller solfilm. Jag själv har svart sopsäck som jag knölat till lite och sedan bara tejpat fast på baksidan.

Kommentar

Arbetssätt...