Glasskål till fisk??
Kollaps
X
-
You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
Exakt, min cylinder är på 100 m2 yta och 1.2 meter hög. I den har jag just nu 6000 fiskar på 1 hekto. Jag har sedan 2 fyrkantiga dammar med samma yta och djup och därmed volym men där kan jag bara ha hälften av fiskmängden. Delvis beroende på att jag flyttar över fisken till dessa tills dom väger runt ett 1/2 kilo. Så det hela är i högsta grad relativt och att kategoriskt säga att något är fel är helt enkelt fel. Kastar man sedan skit på en hel yrkeskår blir det än mer fel.You cant see the future if you don't know the history.
-
Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 January 2012, 18:19.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
För att gå tillbaka till skålarna så har de utan tvekan nackdelar och de är inte direkt nybörjarakvarier.
Som info lägger jag nedan i den text som jag skrev om skålar i BTN Nanoboken som har kommit ut på ett antal olika språk.
Så kallade guldfiskskålar har funnits länge (ca. 250 år) och de introducerades drygt 100 år innan de första akvarierna. Dessa skålar, som världen runt är mycket populära, har dock ett mycket dåligt rykte bland akvarister och de har för många blivit en symbol för dålig djurhållning. Många myter har spridits om dessa skålar som att fiskar blir tokiga om de bara kan simma runt, runt , medan då guldfiskskålvännerna har bemött detta med att guldfiskar bara har ett minne på några få sekunder och att de därför inte alls blir tokiga av att simma runt. Bägge myterna är helt fel en fisk som simmar runt blir inte tokig, en guldfisk har ett minne som är betydligt längre än några sekunder (det finns vetenskapliga experiment som visar på minst flera månader).
Dessa skålar har dock flera nackdelar som att
a) De har en liten vattenyta vilket ger dålig syresättning av vattnet.
b) De är ofta väldigt små.
c) De är svåra att inreda.
d) En del (dock inte alla) fiskarter känner sig otrygga om det är öppet för insyn runt om.
e) Det är svårt (nästintill omöjligt) att på ett snyggt och praktiskt sätt placera pumpar och värmare i ett runt akvarium.
Många placerar guldfiskar eller ännu oftare slöjstjärtar (något mindre avelsform av guldfisken) i skålar och anledningen till det är väl främst att de är tåliga, de är inte syrekrävande, de behöver inte varmt vatten, de har inte ont av att det är öppet runt om och därför kan dessa leva rätt länge i dessa skålar. Detta är dock ett felaktigt resonemang - bara för att en fisk tål dåliga förhållanden, innebär det inte att man skall hålla den så.
Rätt skötta blir även slöjstjärtar oerhört stora (minst 20 cm) och skräpar ner mycket. Därför är inte guldfiskar lämpliga att hålla i dessa ofta runda små skålar. Vill man ha en vanlig guldfiskskål, välj då hellre några stycken kardinalfiskar (Tanichthys albonubes) samt lite syreproducerande växter som t.ex. Egeria densa.
Idag finns det dock skålar som har såväl integrerad filtrering (som kan rengöras), värmare samt belysning och dessa finns även i lite större format. Nackdelarna som att de är svåra att inreda samt att det är öppet för insyn runt om kvarstår dock. I en större skål kan man dock bygga upp en snygg inredning i mitten samt välja fiskarter som inte har något emot öppna sidor. Avstå dock från guldfiskar och slöjstjärtar eftersom de blir alldeles för stora.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
I det andra dömmer du ut en hel yrkeskår. Vilket också är fel.
Jag vet inte om du är gammal nog att komma ihåg de 1 liters FYRKANTIGA akvarium man sålde kampfiskar i förr? Det var riktigt dåligt men då var det en norm då man trodde fisken ville ha det så.You cant see the future if you don't know the history.
-
Kommer ihåg från mina tidiigare år när jag först hörde då om att fiskarna blir störda av att simma runt och att guldfisken bara har några sekundersminne. Hör det än idag men då har jag svårt att hålla tyst. Efter mycket läsande och pratande med kunniga personer då för några år sen så lärde jag mig detta med myterna inte var sanna.MVH macke_fiskKommentar
Kommentar