Glasskål till fisk??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

Ursprungligen postat av Ciklidi
    Det är ju tack och lov inte hela yrkeskåren som säljer runda skålar till akvarium!
    Inkompetent får stå för dig!
    Kan du definiera en rund skål? är det ett klot eller cylinder och hur stor är den?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• Ciklidi
      • December 2011
      • 129

Ja du det var en bra fråga!
      Har aldrig haft Rotwailers men däremot Dobberman och dom har då adrenalin i alla fall!
      Sedan fins det tydligen några till!

Kommentar

• Ciklidi
        • December 2011
        • 129

Ja jag har då aldrig sett någon rund skål som varit så stor att den varit lämplig till akarium.

Kommentar

• bossep
          • March 2010
          • 4447

Ja jag har då aldrig sett någon rund skål som varit så stor att den varit lämplig till akarium.
          Jag har 6 000 fiskar i en cylinder, gör jag fel?

Kommentar

• Ciklidi
            • December 2011
            • 129

Vad menar du med cylinder?
            Är det en guldfiskskål på typ 10-15 liter då tycker jag det men dammar och vissa sjöar kan ju också va runda!

Kommentar

• bossep
              • March 2010
              • 4447

Vad menar du med cylinder?
              Är det en guldfiskskål på typ 10-15 liter då tycker jag det men dammar och vissa sjöar kan ju också va runda!
              Exakt, min cylinder är på 100 m2 yta och 1.2 meter hög. I den har jag just nu 6000 fiskar på 1 hekto. Jag har sedan 2 fyrkantiga dammar med samma yta och djup och därmed volym men där kan jag bara ha hälften av fiskmängden. Delvis beroende på att jag flyttar över fisken till dessa tills dom väger runt ett 1/2 kilo. Så det hela är i högsta grad relativt och att kategoriskt säga att något är fel är helt enkelt fel. Kastar man sedan skit på en hel yrkeskår blir det än mer fel.

Kommentar

• Ciklidi
                • December 2011
                • 129

Men hur många fiskskålar har du sett som är i den dimensionen?
                Det är inte skåla det är dammar anser jag!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Det är ju tack och lov inte hela yrkeskåren som säljer runda skålar till akvarium!
                  Inkompetent får stå för dig!
                  Jag jag blev nyfiken på dig och var tvungen att kolla på dina andra råd i andra trådar och jag fick mig i alla fall några goda skratt. Jag undrar faktiskt om du inte bara skriver här på Zoopet för att skämta
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 January 2012, 18:19.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

För att gå tillbaka till skålarna så har de utan tvekan nackdelar och de är inte direkt nybörjarakvarier.

Som info lägger jag nedan i den text som jag skrev om skålar i BTN Nanoboken som har kommit ut på ett antal olika språk.

Så kallade guldfiskskålar har funnits länge (ca. 250 år) och de introducerades drygt 100 år innan de första akvarierna. Dessa skålar, som världen runt är mycket populära, har dock ett mycket dåligt rykte bland akvarister och de har för många blivit en symbol för dålig djurhållning. Många myter har spridits om dessa skålar som att fiskar blir tokiga om de bara kan simma runt, runt…, medan då guldfiskskålvännerna har bemött detta med att guldfiskar bara har ett minne på några få sekunder och att de därför inte alls blir tokiga av att simma runt. Bägge myterna är helt fel – en fisk som simmar runt blir inte tokig, en guldfisk har ett minne som är betydligt längre än några sekunder (det finns vetenskapliga experiment som visar på minst flera månader).

Dessa skålar har dock flera nackdelar som att
                    a) De har en liten vattenyta vilket ger dålig syresättning av vattnet.
                    b) De är ofta väldigt små.
                    c) De är svåra att inreda.
                    d) En del (dock inte alla) fiskarter känner sig otrygga om det är öppet för insyn runt om.
                    e) Det är svårt (nästintill omöjligt) att på ett snyggt och praktiskt sätt placera pumpar och värmare i ett runt akvarium.

Många placerar guldfiskar eller ännu oftare slöjstjärtar (något mindre avelsform av guldfisken) i skålar och anledningen till det är väl främst att de är tåliga, de är inte syrekrävande, de behöver inte varmt vatten, de har inte ont av att det är öppet runt om och därför kan dessa leva rätt länge i dessa skålar. Detta är dock ett felaktigt resonemang - bara för att en fisk tål dåliga förhållanden, innebär det inte att man skall hålla den så.

Rätt skötta blir även slöjstjärtar oerhört stora (minst 20 cm) och skräpar ner mycket. Därför är inte guldfiskar lämpliga att hålla i dessa ofta runda små skålar. Vill man ha en vanlig ”guldfiskskål”, välj då hellre några stycken kardinalfiskar (Tanichthys albonubes) samt lite syreproducerande växter som t.ex. Egeria densa.

Idag finns det dock skålar som har såväl integrerad filtrering (som kan rengöras), värmare samt belysning och dessa finns även i lite större format. Nackdelarna som att de är svåra att inreda samt att det är öppet för insyn runt om kvarstår dock. I en större skål kan man dock bygga upp en snygg inredning i mitten samt välja fiskarter som inte har något emot öppna sidor. Avstå dock från guldfiskar och slöjstjärtar eftersom de blir alldeles för stora.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Ciklidi
                      • December 2011
                      • 129

Skratta på du ärligt talat så tycker jag du verkar vara en översittare och jag funderar skarpt på att avsluta trots att jag betalat för att va med här!
                      Vad är det som är så roligt om jag får fråga?

Kommentar

• Ciklidi
                        • December 2011
                        • 129

Kan man få tillbaka avgiften och gå ur detta?

Kommentar

• bossep
                          • March 2010
                          • 4447

Men hur många fiskskålar har du sett som är i den dimensionen?
                          Det är inte skåla det är dammar anser jag!
                          Det hör inte hit anser jag och det är baserat på följande uttalanden.
                          Vad jag har lärt mig så blir alla fiskar störda av att vara i en rund skål!
                          Rätta mig om jag har fel men jag kan förstå fisken som bara kan simma runt runt!
                          Helt rätt laasesku Jag fattar inte att zoohandlare är så gniden eller inkompetent så dom säljer sådan skit dessa skålar kan blomsterhandlarna säla att ha blommor i!
                          I det första dömmer du kategoriskt ut en form av behällere och ber oss rätta dig om du har fel, vilket du har.
                          I det andra dömmer du ut en hel yrkeskår. Vilket också är fel.

Jag vet inte om du är gammal nog att komma ihåg de 1 liters FYRKANTIGA akvarium man sålde kampfiskar i förr? Det var riktigt dåligt men då var det en norm då man trodde fisken ville ha det så.

Kommentar

• Ciklidi
                            • December 2011
                            • 129

Min fråga står kvar!

Kommentar

• macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

Kommer ihåg från mina tidiigare år när jag först hörde då om att fiskarna blir störda av att simma runt och att guldfisken bara har några sekundersminne. Hör det än idag men då har jag svårt att hålla tyst. Efter mycket läsande och pratande med kunniga personer då för några år sen så lärde jag mig detta med myterna inte var sanna.
                              MVH macke_fisk

Kommentar

• rödtoppen
                                • June 2006
                                • 3148

Jag har nog bara sett små glasskålar i zoobutikerna, aldrig stora!
                                / dtoppen /

Kommentar

Arbetssätt...