Red Sea Max

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Lasse
    svarade
    Hej

Makrosarna kan bli problem, speciellt C. racemosa om de inte skördas hårt. Jag har använt denna framförallt i starten av flera akvarier innan jag etablerat tillräckligt med koraller av "ogrästyp" för att uppnå precis det som mr_B talar om. Jag tröttnade på C.racemosa eftersom varje gång man rensar så rör man på inredningen. Därför har jag inte introducerat den i mitt Red Sea men du kan se lite i det lilla akvariet ovan. Däremot har jag ordentligt med rödalger av olika typer i Red sea Max och i det lilla kan du se en ordentlig buske - den har dock tagit ca ett år att bli så stor. Denna typ kräver inte så mycket ljus heller - hade en liten buske i det större karet men hade inte sett den på en tid. Idag upptäckte jag den längs in i en håla (eller grottrum) bildat av mina större levande stenar.

C. racemosan skall bort från det lilla karet vad tiden lider.

Men huvudfrågan stämmer - I och med att jag kör skummarlöst så får jag mer kväve kvar i karet eftersom jag inte luftar ut någon ammoniak att tala om. Det har också varit en av mina tankegångar att få kvar en del kväve. Grundresonemanget är att det näringsämne som är ett problem, om det finns löst i vattnet, för stenkoraller är fosfor. Även små mängder av fosfat (löst i vattnet = ej utnyttjat) påverkar enligt många uppgifter kalcifieringsprocessen. Det vanligaste sättet idag att ta bort överflödigt fosfat är olika "removrar". Eftersom jag inte vill använda dessa metoder så måste jag begränsa fosfaten på något annat sätt. Eftersom kvävets kretslopp i vatten omfattar flera olika, möjliga luftfaser så förlorar man oftast mer kväve än fosfor även med dålig skumning (läs luftning) och man får vid en snabb tillväxt av exempelvis koraller ett läge där man går slut i kväve och får ett överskott fosfat. Det här vill jag undvika och då måste jag på något sätt se till att det blir fosforn som är den tillväxthämmande faktorn -inte kvävet. [Jag tillhör som du ser den skola som hävdar att i rent saltvatten är oftast kvävet den tillväxthämmande näringsämnet medans det i sötvatten är fosforn och i bräckvatten är det ingen ordning alls ] Att inte använda skumning är då en väg (jag har också andra motiv till att inte använda skumning). Att använda makrosar i ett intialskede, eller som komplement är också en del av strategin att begränsa löst fosfat med tillväxt istället för borttagning. Mikroalger som betas av snäckor och eremiter är en annan del av strategin. Använder man dock Caluerpa så är det helt klart att det är bäst att använda det skillt från huvudkaret i en belyst sump eller refugium. Det finns dock gott om olika rödalger som växer bra men inte så som Caluerpan. Jag har ett litet kar som jag på grund av dess placering får för varmt nu på sommaren - där har jag en "raketodling" av C. racemosa just nu - jag kan inte pga värmen ha koraller där utan Caluerpan får sköta vattenkvalitén.

Fungerar det då? Ja - jag tycker nog det. Jag har en del stenkoraller (euphyllia och andra av storpolypig typ, sk. LPS) och de går någorlunda (glöm inte att karet bara är tre månader gammalt) Några småpolypiga (SPS av typ montipora) finns med men det är inte mitt huvudintresse just nu. Målet med karet är att försöka skapa en sådan tillväxt att jag får näringsbrist på naturlig väg och att jag senare skall kunna gå över till de mer känsliga stenkorallerna typ Acroporor. Om det fungerar - vet ej men det är roligt och intressant på vägen.

MVH Lasse

Lämna en kommentar:

• Mr B
    svarade
    Azur, Lasse svarar säkert själv, eftersom du riktade frågan rakt till honom, men jag har inga hämningar utan sticker in ett snabbt svar i mitten. Lasse kör med en relativt stor levande massa som drar i sig samma näringsämnen som växterna gör. Korallernas symbios med alger gör att man genom att tänka sig för kan få en väldigt stor upptagnings kapacitet. Lasse klarar sig alltså utan skummare genom att, precis som vi gör i sötvatten, bryta ner det som annars skummas bort, och låta det komma växterna till godo. Korallerna konkurrerar ut makrosarna. Han har lite alger, om jag inte minns fel, men ingenting som han ser som ett problem, utan bara som vackert.

Snart kommer Lasses svar, och visar att jag har fått allt fel, men men, sånt är livet.
    B!

Lämna en kommentar:

• Azur
    svarade
    @Lasse: Har du inte problem med att du får en ohygglig massa makroalger när du kör utan skummare?
    När jag körde utan skummare fick jag otroligt kraftig tillväxt av makroalger. Framförallt lärde jag mig avsky Caulerpa - jag hade 5-6 arter Caulerpa som jag måste rensa minst en gång i veckan pga de växte över korallerna och som inte gick att utrota. Visst var det intressant men jag fick aldrig bra förhållanden för stenkoraller.

Lämna en kommentar:

• VioXiD
    svarade
    Okej. Ska nog bli medlem på saltvattensguiden och börja läsa och fråga mig fram. Min kompis är faktiskt just nu och köper sitt första akvarium, han kör "pang på" salt. Kan ju ta del av hans bygge och det han lyckas och misslyckas med. Så kanske det blir lagom att starta upp ett saltvattens kar när man flyttar till villa...

Lämna en kommentar:

• Lasse
    svarade
    Hej

Det är precis som niXon säger - det är ganska viktigt att läsa på. Problemet är nog bara att det finns precis lika många "sanna" och "enda" vägar som det finns skribenter så en "nybörjare" blir lätt vimmelkantig. Under de 35 år jag varit aktiv inom hobbyn har det hänt otroligt mycket både vad gäller den tekniska utvecklingen och förståelsen för de biologiska/kemiska processerna i våra akvarium. Tyvärr verkar det som att sötvattensakvaristiken och saltvattensakvaristiken har växlat in på två olika huvudspår. Det som i stort sett är det bestämmande idag inom saltvattensakvaristiken är de tekniska lösningarna och tänkandet, och där tekniken inte som är vanligt i sötvattensakvaristiken blir ett understöd till biologin utan snarare ersättare till biologin. När jag för två år sedan började att bli aktiv på det största saltvattensforumet i Sverige (www.saltvattensguiden.se) så ställde mina tankegångar om "back to basic" till ett ramaskri. Jag har nu genom att redovisa (noggrant) tre olika starter av mindre akvarium visat att det finns många sätt att flå en katt på. En av de saker jag var osäker på när jag började var om det skulle gå att köra utan att använda det som 99 % av alla saltvattensakvarister anser vara det absolut viktigaste tillbehöret - skummaren. Min tankegång var att jag skulle försöka med de enklare av korallerna, hitta ett sät där det gick att köra ett saltkar i ganska liten storlek. Det akvarium jag började med var på 27 liter - ett Aquatic Nature akvarium som innehöll allt inklusive sump, cikulationspump och belysning. Detta akvarium har nu gått i två år och som bilderna nedan visar så är det still going strong

[ATTACH]6131[/ATTACH] [ATTACH]6133[/ATTACH]

Det har gått så långt så att jag hört påståenden som att ha varit en sötvattensakvarist snarare skulle motarbeta än att underlätta att bli en bra saltvattensakvarist. Ett påstående som jag inte håller med om överhuvudtaget. Zoopet är fullt av duktiga akvarister som inte skulle ha speciellt svårt för att börja med saltvattensakvaristik och sakta bygga upp specifika kunskaper så att man också klarar de lite svårare grejerna inom saltvattenshobbyn. Precis som inom sötvattensakvaristiken så finns det saker som är lättare och saker som är svårare och där mer specifierad kunskap behövs.

De viktigaste skillnaderna som jag anser finns och som man måste ta hänsyn till är först ljusbehovet. De flesta koraller behöver mycket ljus och exempelvis mina 11 watts kompaktrör i mina 27 liters akvarium var på gränsen för de lätta och medelsvåra korallerna. Jag har ökat styrkan idag till 2*11 watt och det fungerar bättre. Många har en riktlinje på ca 1 watt per liter vatten och om man ligger kring 0,8 till 1,2 watt per liter så räcker det i alla flesta fall. Att korallerna har ett stort ljusbehov beror ju givetvis på att de via sina symbiotiska alger uttnyttjar fotosyntesen som tillväxtkälla. Detta faktum leder till nästa viktiga slutledning - en bra cirkulation så man slipper lokala syrgasöverskott och syreradikaler. Något som många växtakvarister upptäckt när man började optimera ljuset, näringsvärdena samt koldioxidhalt/karbonathalt. Då det verkar som korallers fotosyntes inte är koldioxidbegränsad så kan man med bibehållen produktion ha en mycket bra cirkulation i sitt akvarium. I mitt Red Sea Max har jag en cirkulation på upp mot 10 gånger volymen. I ett kubiskt akvarium som detta så är min uppfattning att den cirkulationen är tillräckligt, däremot kanske man får gå upp i cirkulation i långsmala kar.

På grund av kravet på ljus och kravet på cirkulation så finns det ett stort problem med mindre akvarium och det är värmen! Min erfarenhet är att de koraller som jag kör mår allra bäst i temperaturer kring 25 - 26 grader. 28 - 30 - då är det ordentlig kris. För att bemästra detta under varma dagar så är det bra att ha en fläkt som blåser luft på vattenytan så att man får en ökad avdunstning vilket kyler akvarievattnet. Detta leder till nästa viktiga skötselgrej - man måste ersätta det avdunstade vattnet med nytt sötvatten och det bör göras åtminstone varannan dag.

När man kör ett litet akvarium - under 100 liter - så finns en fördel som ofta gör att man slipper att tänka på tillsatser och liknande och det är att det är ganska lätt att byta vatten. Gör man ett 20 till 30 % vattenbyte varje eller varannan vecka så slipper man mycket av de dyra tillsatserna - man får det i de flesta fall genom vattenbytena.

Gör som niXon säger läs - men låt er inte skrämmas av allt tekniksnack - en duktig akvarist har inga som helst problem att konvertera till salt. Det finns många trådar på saltvattensguiden vad gäller start av lite enklare saltvattenskar och de flesta av dessa har fungerat väldigt bra. Det finns också de som anser att små, enkla kar bara är för experterna men jag håller inte med om detta.

Skötseln av mitt Red Sea Max som nu är ca 3 månader gammalt består av att putsa rutorna (varannan dag), fylla på dunstat vatten (där använder jag för närvarande något som kallas kalkvatten och det fyller jag på varje dag), matar med lite artemia, cyclops och torrfoder (varje dag - ibland hoppar jag över en dag). Kontrollerar temperaturen (varje dag). Byter vatten (just nu varannan vecka - ca 30 - 40 liter). Ställer tillbakls koraller som eremiterna flyttat (då och då). Mäter kalcium, alkanitet och pH (oftast bara en gång i månaden för att se att jag framförallt inte tappar på dessa tre värdena - vill ha 420 - 440 Ca, 6-8 i KH och ca 8,3 i pH på morgonen). Kramar skumgummifiltret i filterfacket (vill ha ut bakterier i akvariet som mat för koraller och borstmaskar, görs varje dag) Detta är den skötsel jag just nu gör och jag måste säga att det var jobbigare när jag höll på med att odla tanganyiker.

Med ovanstående vill jag försöka att minska lite av den rädsla som finns bland även avancerade sötvattensakvarister att starta en saltburk. Jag kan lova er - den kommer att ge er ytterligare en dimension i er hobby, - fisken kan ibland kvitta - det är alla smådjur och otäckingar som gör skillnaden.

MVH Lasse

Edit

Såg en annan tråd om förfrågan om råd. Där nämndes ett AN som var på 35 liter. Det har 2*11 watt och det är flera som kört det akvariet som "nanokar" med stor framgång.

Senast redigerad av Lasse; 26 June 2007, 22:30.

Lämna en kommentar:

• NiXoN
    svarade
    Det bästa sättet att misslyckas är nog att starta upp ett kar och sen läsa på.
    Om man tar sig tiden och läser på på forum och böcker så går det förvånansvärt lätt då man (förhoppningsvis) vet hur man skall agera vid problem.

Man kan köra en del byteshandel med koraller vilket brukar fungera rätt bra och blir billigare.
    Men visst, man skall inte sticka under bordet med att de kostar mer än sötvatten.

Lämna en kommentar:

• VioXiD
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr B
    Man får åka längre för att handla... Det värsta är inte att det är långa resor. Det värsta är att även om man bara ska ha ett par billiga fraggar i en butik (små koraller) kan det lätt kosta en tusing för 2-3 st. Billig fisk ligger ungefär mitt i prissegmentet för sötvattensfisk, och dyr fisk kan kosta många månaders undansparade pengar. Sen gäller det ju att införskaffa rätt prylar i utrustningsväg med. På hela taget, det är dyrare rakt över jämfört med sötvatten. Jag har inte kommit längre än till planeringsstadiet, just pga bristande bärkraft i ekonomin.
    B!
    Okej, det blir en hel del pengar med andra ord.
    Vågar man sig verkligen på saltvatten då, tänk om man misslyckas med ett projekt man har lagg tiotals tusenlappar på...

Lämna en kommentar:

• Mr B
    svarade
    Man får åka längre för att handla... Det värsta är inte att det är långa resor. Det värsta är att även om man bara ska ha ett par billiga fraggar i en butik (små koraller) kan det lätt kosta en tusing för 2-3 st. Billig fisk ligger ungefär mitt i prissegmentet för sötvattensfisk, och dyr fisk kan kosta många månaders undansparade pengar. Sen gäller det ju att införskaffa rätt prylar i utrustningsväg med. På hela taget, det är dyrare rakt över jämfört med sötvatten. Jag har inte kommit längre än till planeringsstadiet, just pga bristande bärkraft i ekonomin.
    B!

Lämna en kommentar:

• VioXiD
    svarade
    Var får ni tag på alla härliga saltvattensprylar.
    I de butikerna i Jönköping jag har varit i är det ända jag har hittat levande sten och 1 räka en gång!

Lämna en kommentar:

• cgr
    svarade
    Jaså så du huserar även här. Bra att du visar sådant som sällan lämnar saltvtnsguid.se

Lämna en kommentar:

• Lasse
    svarade
    Ursprungligen postat av NiXoN
    Hej Lasse jag undrade hur du gått tillväga med pistolräkan, fick du med den som fripassagerare eller inskaffade du den separat?
    Jag skulle gärna se att min Randalli fick lite sälskap...
    De hade "parat ut sig" i ett försäljningskar hos Ciklidleken i Lerum. Han brukar ta hem pistolräkor lite då och då. Håller med Mr_B - de två förhöjer karet betydligt.

MVH Lasse

Lämna en kommentar:

• Mr B
    svarade
    Folk som har sådana brukar vilja göra sig av med dem pga deras eviga oväsen. Det borde alltså inte vara svårt att få överta någon annans liftare. Jag tycker de är skitcoola, så får jag några, behåller jag dem.
    B!

Lämna en kommentar:

• NiXoN
    svarade
    Hej Lasse jag undrade hur du gått tillväga med pistolräkan, fick du med den som fripassagerare eller inskaffade du den separat?
    Jag skulle gärna se att min Randalli fick lite sälskap...

Lämna en kommentar:

• Lasse
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr B
    Fortfarande förbaskat vackert Lasse.
    B!
    Tack Mr B

MVH Lasse

Lämna en kommentar:

• Mr B
    svarade
    Fortfarande förbaskat vackert Lasse.