Makrosarna kan bli problem, speciellt C. racemosa om de inte skördas hårt. Jag har använt denna framförallt i starten av flera akvarier innan jag etablerat tillräckligt med koraller av "ogrästyp" för att uppnå precis det som mr_B talar om. Jag tröttnade på C.racemosa eftersom varje gång man rensar så rör man på inredningen. Därför har jag inte introducerat den i mitt Red Sea men du kan se lite i det lilla akvariet ovan. Däremot har jag ordentligt med rödalger av olika typer i Red sea Max och i det lilla kan du se en ordentlig buske - den har dock tagit ca ett år att bli så stor. Denna typ kräver inte så mycket ljus heller - hade en liten buske i det större karet men hade inte sett den på en tid. Idag upptäckte jag den längs in i en håla (eller grottrum) bildat av mina större levande stenar.
C. racemosan skall bort från det lilla karet vad tiden lider.
Men huvudfrågan stämmer - I och med att jag kör skummarlöst så får jag mer kväve kvar i karet eftersom jag inte luftar ut någon ammoniak att tala om. Det har också varit en av mina tankegångar att få kvar en del kväve. Grundresonemanget är att det näringsämne som är ett problem, om det finns löst i vattnet, för stenkoraller är fosfor. Även små mängder av fosfat (löst i vattnet = ej utnyttjat) påverkar enligt många uppgifter kalcifieringsprocessen. Det vanligaste sättet idag att ta bort överflödigt fosfat är olika "removrar". Eftersom jag inte vill använda dessa metoder så måste jag begränsa fosfaten på något annat sätt. Eftersom kvävets kretslopp i vatten omfattar flera olika, möjliga luftfaser så förlorar man oftast mer kväve än fosfor även med dålig skumning (läs luftning) och man får vid en snabb tillväxt av exempelvis koraller ett läge där man går slut i kväve och får ett överskott fosfat. Det här vill jag undvika och då måste jag på något sätt se till att det blir fosforn som är den tillväxthämmande faktorn -inte kvävet. [Jag tillhör som du ser den skola som hävdar att i rent saltvatten är oftast kvävet den tillväxthämmande näringsämnet medans det i sötvatten är fosforn och i bräckvatten är det ingen ordning alls

Fungerar det då? Ja - jag tycker nog det. Jag har en del stenkoraller (euphyllia och andra av storpolypig typ, sk. LPS) och de går någorlunda (glöm inte att karet bara är tre månader gammalt) Några småpolypiga (SPS av typ montipora) finns med men det är inte mitt huvudintresse just nu. Målet med karet är att försöka skapa en sådan tillväxt att jag får näringsbrist på naturlig väg och att jag senare skall kunna gå över till de mer känsliga stenkorallerna typ Acroporor. Om det fungerar - vet ej men det är roligt och intressant på vägen.
MVH Lasse
Lämna en kommentar: