hjälp med att starta ett 400l saltvattens akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn vareberg
    • September 2016
    • 30

    hjälp med att starta ett 400l saltvattens akvarium

    Hallå gott folk!

    Jag är i färd med att sälja all sötvattensfisk och satsa fullhjärtat på saltvatten då det verkligen börjar bli dax för mänskligheten att ta tag i saken med att förhindra global uppvärmning!
    och min del av det är att lära mig mer om koraller och dess liv, så jag kan visa fler i min omgivning vilket fint liv det lever undervattenytan!

    Men som ny och färsk på denna front behöver jag en kickstart av er som är kunniga inom området som kan mig råd och tips på hur jag får igång mitt "korallrev"

    Så till info: besitter jag ett akvarium på 400L med den ett ytter filter Eheim 1200Xl (1700L/h)

    Jag önskar av er en inhandlings lista på vad jag behöver för en lyckad start!

    (Jag har fått höra att jag behöver en cirkulation på minst 10ggr volymen på akvariet 400 X 10 = 4000L/h. och ca 40kg levande sten) stämmer detta? och vad mer behövs? skummare osv....

    Tack på förhand

    Ps. Ni som inte sett filmen se den via länk och vidare på netflix
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Jag rekommenderar dig att gå med i saltvattensguiden.se. Där finns betydligt mer kompetens i ämnet.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      #3
      Jag håller med stefanr72 - läs på saltvattensguiden.se, där finns massor med info. Jag har haft några saltvattenskar och besitter väl en del kunskap.
      Cirkulationen måste du ha mer än 10 ggr volymen - snarare 30 ggr !
      Levande sten ca 10% i kg av volymen, så minst 40 kg, men ju mer desto bättre! Idag har man alltmer börjat använda konstgjord sten för att inte utarma reven, men läs som sagt på guiden!
      Belysning brukar ekonomiskt vara en tung post, om du ska ha stenkoraller så behöver då mer belysning än mjukkoraller.
      Skummare behövs till ett så stort akvarium. Det finns bra nätbutiker i Sverige där man kan beställa det mesta, fysiska butiker blir allt färre, men det beror också på var i landet du bor
      Lycka till!
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      Arbetssätt...