Kostnad??? från söt till salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haplo
    • November 2002
    • 126

    Kostnad??? från söt till salt

    Nu vill jag veta vad det kostar!?
    Alltså inga långa utlägg bara priser på grejorna och då menar jag kvalitets grejor. Akvariet jag har nu e på circus 600 liter
    JÅJä
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Skummare ca 3000-4000kr
    Levande sten 60-120 kg* 100-200 kr per kilo
    Pumpar som cirkulerar ca 6000 liter i timmen gärna mer. Pris ca 3000kr
    Osmos renare runt 4000 kr
    Om du vill ha koraller:
    mh 250 watt ca 4000kr
    Kalkmixer och kalkreaktor ca 6000 kr (finns andra sätt att tillföra men dett är stabilt och billigast i längden).
    Alltså från ca 30000kr och uppåt sen tillkommer djuren förståss.
    Allt finns att få tag i begagnat och jag tycker inte att man skall satsa på det bästa och dyraste från första början. Allt detta blir mycket billigare om du beställer från tyskland.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Haplo
      • November 2002
      • 126

      #3
      TACK för det snabba svaret!!! Du har nog rätt, det blir lite väl dyrt så jag kommer nog att sattsa på att köpa lite beggade grejor.
      Men tack så mycket iallafall!!

      MvH /john
      JÅJä

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag håller med Tropfrog om det mesta utom tre saker: ett omvänt-osmos filter är helt onödigt om du inte råkar ha kranvatten med väldigt hög nitrathalt, kalkmixer eller kalkreaktor är bra men inte alls nödvändigt (köp kalciumhydroxid och blanda kalkvatten ("limewater", "kalkwasser") i dunk el dyl och ersätt allt avdunstat saltvatten med det - det räcker långt om du inte absolut vill ha max tillväxt på korallerna) och det viktigaste: jag tycker definitivt man skall satsa på kvalitet. Framförallt gäller det skummaren - det finns bra skummare, det finns billiga skummare, men det finns inte billiga bra skummare.

        Ett tips också - om du har sötvattensbakgrund och tänker hålla koraller, är en grej man kommer in fel på just filtreringen. Du vill absolut inte ha biofilter i ett saltvatten. Dvs köp starka innerfilter/cirkulationspumpar och rengör dem minst en gång i veckan, skaffa *inte* ett ytterfilter fyllt med t.ex. biobollar.

        Att bara ha saltvattensfisk är däremot ganska billigt - då gäller samma som för sötvatten, dvs biofilter, valfri (billig) belysning, du kan skippa skummaren om du vill, kan skippa levande stenen (fast den skadar inte), och glömma allt om kalkvatten/kalkreaktorer. Fisk är mycket mindre känslig för vattenkvaliteten än koraller, och eftersom man har mindre ljus spelar det inte så stor roll om nitrathalten blir hög.

        Sen skadar det inte att hänga här: www.reefcentral.com regelbundet heller.


        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Ja det jag har förundrats över är att saltvattenskar alltid är korallrevsbiotoper (som jag sett). Varför inte ha som ett sötvattenskar med växter som klarar saltvatten? Är det ovanligt eller direkt olämpligt med de vanliga saltvattensfiskarna som kirurgfisk och clownfisk? Finns det i sånna fall bättre fiskval?
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Nej, det är inte alls ovanligt, fast man hör inte så mycket om sånt här i sverige - här satsar de flesta på koraller. Gör en sökning på Google på "fish only tank", med citationstecknen, så skall du se att du får napp.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • metcrue
              • November 2002
              • 212

              #7
              Jag beställde från tyskland, kom undan med en så där 9000:- för det mesta utan stenen och kalkreaktorn, dock räknade jag med en tryckventil i det priset och två påsar salt, som tropfrog räknade upp.
              Köpte sedan mh i delar ca 1300:- + lampor 2*250w.
              LS ca 4500:- 100kg
              Kalkreaktor begagnad ca 600:-
              Sen saltet kostar en del, det beställde jag från tyskland också ca 500 kr för 20 kg (till 600l)
              Aoutomatisk vattenpåfyllning 500:- cleasolson
              Ps har också 600L
              Daniel Olsson

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Det låter ju jätteintressant. Hur stor tank borde man ha för fish only? 200 liter? Jag har nära till JR Akvarium också så jag får väl ta en sväng dit o titta. Är det nått mer än de vanliga sötvattenssakerna man behöver + salt om man väljer de lättaste fiskarna?
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • HeNkeDeH
                  • September 2002
                  • 91

                  #9
                  Kostar en cirkulations pump 3000?!...eller typ 2st som pumpar 3000L/H hmm?
                  -

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    AndreasN:
                    1) beror ju på vilka fiskar du vill hålla. 200 liter funkar säkert utmärkt för mindre fisk, men försök inte hålla hajar i det!
                    2) Nej, vanlig sötvattenutrustning (bra biofilter som har hunnit komma igång, nån cirkulationspump, värmare, lysramp, samt salthaltsmätare, nitrit- & pH-test för saltvatten) räcker. Du bör hålla koll på pH, salthalt, och nitrit, samt göra vattenbyten. Många kör dessutom med levande sten för att det är snyggt och hjälper till att hålla vattnet fräscht, samt har skummare, men det är inga krav.

                    Observera dock att om du inte ökar på teknologin med minst levande sten, en bra skummare, och bra ljus, bör du inte försöka hålla fotosyntetiska djur, t.ex. de anemoner som clownfiskar i naturen lever i symbios med.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Gwendly
                      • April 2003
                      • 264

                      #11
                      Det ar mojligt att gora fish only tankar i mindre format an 200 L. Jag har en 80 L fish only tank. Man ar givetvis valdigt begransad av vilka fiskar man kan ha och det kan vara svarare an att ha en storre tank precis som sotvatten....

                      Personligen tycker jag att man ska ha ett reverse osmosis filter eller att man koper vatten i en supermarket som ar just reverse osmosis vatten... Annars ar det risk for STORA algblommningar
                      Besök ASW och CCA's hemsidor

                      www.asw.ca
                      www.cichlidae.ca

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Jag har ingen nitrathalt i mitt kranvatten, är det inte för att minska nitrathalten man ska ha RO? Tack för all hjälp! Nu återstår det att ta en sväng till JR o kolla lite där o snacka med dem och så att införskaffa ett 200-300 liters akvarium. Det lär dröja ett par månader för nu fåt jag leva på snabbnudlar efter köpet av 540-liters karet.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • litenpapillon
                          • November 2012
                          • 18

                          #13
                          hur länge ska man vänta innan man har i fiskarna efter att man har haft i saltet
                          mvh johanna

                          Kommentar

                          • mattiasmillberg
                            • February 2010
                            • 165

                            #14
                            Har alltid undrat hur man byter vatten på ett saltkar! Kan någon vänlig själv beskriva hur det funkar!

                            Såg ett amerikanskt program där dem bygger akvarium, där skickade dem i vatten o nästan direkt i med fiskarna! ( måste väl varit förberett vatten eller? )

                            Kommentar

                            • Karl Holm
                              • November 2011
                              • 223

                              #15
                              Nio år och två månader. Det är en schysst bump!

                              Här har ni i alla fall lite matgott: http://www.saltvattensguiden.se/foru...vattenakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...