Någon som kör nano reef 30 från aquael?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freddess
    • February 2012
    • 117

    Någon som kör nano reef 30 från aquael?

    Funderar på att skaffa ett nano reef 30 från aquael. Frågar man i de olika butikerna så ska det ongå värmare i filtert, men om man kollar spec nämns inget om det. Någon som har ett igång? Vad köpte ni ev mer till, är pumpen för liten att köra runt vattnet?
    Mitt Nano 30 l
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Jag snackade med en säljare om just det karet och han rekomenderada att endast köra några räkor i det, den har ingen skummare och det är därför inte lämpat till fisk.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Freddess
      • February 2012
      • 117

      #3
      Jo det var tänkt som lite test med räkor. Fick du någon uppfattning om det fanns värmare i paketet eller om man fick skaffa det vid sidan av? Jag får intrycket att filtret räcker att virvlarunt vattnet. Hade varit kul om någon testat detta.
      Mitt Nano 30 l

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Värmare ingår troligen inte.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Freddess
          • February 2012
          • 117

          #5
          Märkligt att det inte ingår när det gör det i deras andra set. Behövs ev cirk pump? Verkar vara bra flöde i den som följer med.
          Mitt Nano 30 l

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Jag snackade med en säljare om just det karet och han rekomenderada att endast köra några räkor i det, den har ingen skummare och det är därför inte lämpat till fisk.
            Har inte sett detta akvarium så jag kan inte uttal mig om det så jag undrar mest över varför du skriver att man bara kan ha räkor i det eftersom någon skummare inte ingår. Det är väl ytterst sällan man använder skummare till små akvarier så det är väl inget specifikt för detta akvarium så om detta akvarium inte är lämpligt beror väl mest i så fall på andra faktorer
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Freddess
              • February 2012
              • 117

              #7
              Om jag förstått rätt så i mindre kar ersätter lite tätare vatten byte en skummare. Detta saltvatten på 30l kostar 1000kr här. Då får man med filter, belysning mm (se länk). Jag tror att det är rätt utrustat från början. Möjligen en extra pump och ev värmaren. Men enligt pwss mfl så ska det ingå.



              Svar på frågan om värmaren.

              "Hej!Det ska ingå.
              Gott Nytt År!
              M.vh suss på PWSS"
              Mitt Nano 30 l

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Har inte sett detta akvarium så jag kan inte uttal mig om det så jag undrar mest över varför du skriver att man bara kan ha räkor i det eftersom någon skummare inte ingår. Det är väl ytterst sällan man använder skummare till små akvarier så det är väl inget specifikt för detta akvarium så om detta akvarium inte är lämpligt beror väl mest i så fall på andra faktorer
                Ja kanske det är för litet helt enkelt för fisk men ägaren av akvariehobby tyckte att det hängde mycket på avsaknaden av skummare. Jag försökte framföra lite andra metoder som jag läst om som en del ädre saltakvarister tillämpar istället för skummare, men det föreföll föga intressant att diskutera omkring för ägaren
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Freddess
                  • February 2012
                  • 117

                  #9
                  Läste just att många anser ljuset vara nog som värme i denna storlek. Undra vad det kommer ner i på natten...??? Blir nog värmaren iaf om det inte ingår.

                  Filtert ger 1200 liter i timmen. http://www.aquael.pl/index.php?optio...id=320&lang=en

                  räcker det?
                  Mitt Nano 30 l

                  Kommentar

                  • vinbok
                    • November 2011
                    • 147

                    #10
                    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=yJs6xO1mXo8 den här länken ger lite info och tips på det du ville veta, värmare ingår inte normalt i setet.

                    Kommentar

                    • Freddess
                      • February 2012
                      • 117

                      #11
                      Kanon. Såg att de satte i något som skulle ersätta skummare. Bollar och polly filter... Får se om jag kan hitta dessa på pwss.
                      Mitt Nano 30 l

                      Kommentar

                      • Freddess
                        • February 2012
                        • 117

                        #12
                        Kanske dessa http://www.aquael.pl/index.php?optio...id=320&lang=en
                        Men vad är det för skillnad på svampen och poly... Som han pratar om?
                        Mitt Nano 30 l

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Poly filter är ett dyrt alternativ, för nanokar så skulle jag säga att dom är helt onödvändiga och eventuellt mer skadliga än nyttiga.
                          Filtret absorberar inte bara "dåliga" komponenter ur vattnet utan även sånt man vill ha kvar.
                          Ett nano kan man byta mycket vatten i utan några större problem eller kostnader, detta ger mycket mer än ett filter.
                          Om man nu har ett poly filter och ingen osmos så skulle jag föreslå att man filtrerar sitt kranvatten i deras behållare.
                          Då kan man absorbera en del av det som kan komma från kranen utan att ta bort något av värde ur saltblandningen.

                          Jag ser inte skummare som ett måste för nanokar med fisk, men jag skulle inte ha fisk i nått mindre än 60liter.
                          Det finns väldigt få bra nanofiskar till salu i butikerna och flera av dom som finns är 1 per burk fiskar eller allmänt aggressiva.

                          När det kommer till flödet så handlar det inte om flöde genom filter utan flödesbilden i akvariet.
                          Ett bra flöde är brett och växlande, detta är inte det enklaste att få till.

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          Arbetssätt...