Bläckfisk (Mollusca, Cephalopoda)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markusl
    • November 2012
    • 2

    Bläckfisk (Mollusca, Cephalopoda)

    Eftersom ni inte har en avdelning som passar bättre. Så får jag posta det här.

    Jag har lite frågor kring blötdjur. Och jag är medlem på väldigt många andra djurforum. Och de flesta är inte speciellt insatta i det här med bläckfiskar och andra blötdjur.

    Jag är väldigt intresserad av bläckfiskar. Och jag vet att de går att få tag i inom hobbyn. Men jag vet inte vilka arter man kan förvänta sig. Och var man bäst får tag på dem.

    Jag vet det går att få tag på t.ex. Blåringad bläckfisk.

    Detta är en trevlig art då den är väldigt vacker och väldigt liten och lätt att få plats med. Men en stor nackdel är dess otroligt potenta gift som rent ut sagt är livsfarligt.

    Jag hade velat komma över en lite mer ofarlig art. I alla fall till att börja med.

    Bläckfiskar blir bara några år gamla, beroende på art. Så med tanke på detta så växer alla bläckfiskar enormt snabbt. De flesta dubblar sin storlek varje år.

    Bläckfiskar är väldigt ömtåliga djur som "slits" otroligt mycket av transport. Så det bästa är ju om de kommer från så kort avstånd som möjligt.

    De måste matas med levande krabbor och annat för att få tillräcklig stimuli så de inte dör av uttråkning, bokstavligt talat.

    eftersom jag mest är inne på terrarier, reptiler och leddjur. Och inte så mycket akvarium och fiskar. Så är forumen jag använder väldigt fattiga på bra information om bläckfiskar.

    Någon här som har någon erfarenhet?
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Först och främst finns krävs det en hel del grundkunskap för att hålla ett saltvattensakvarium. Så börja med att läsa på om grunderna för det, man brukar rekommendera att man läser på i ca ett år innan man börjar.

    Det finns några riktigt bra forum om saltvatten men jag tror inte jag får nämna dom här. Ett av forumen har förövrigt ett underforum dedikerat för bläckfisk.

    Jo, man kan få tag på anda arter än Blåringad bläckfisk, dom är inte vanliga men kommer in då och då.

    Det jag skulle börja med är att starta upp ett saltvattensakvarium att träna på och skaffa en bläckfisk först när jag känner mig säker på att hålla vattenvärden osv.

    Jag har själv inte haft bläckfisk, men kan en del om salt.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      men vafan.. du måste ju kunna nämna saltvattensguiden och andra forum som är relevanta.. eftersom svaren inte finns här måste man ju få peka åt rätt håll iaf? sen har du ju det ständiga svenska problemet att den mesta informationen finns på engelska forum.. googla "keeping squid" så hittar du nog det du söker..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        men vafan.. du måste ju kunna nämna saltvattensguiden och andra forum som är relevanta.. eftersom svaren inte finns här måste man ju få peka åt rätt håll iaf? sen har du ju det ständiga svenska problemet att den mesta informationen finns på engelska forum.. googla "keeping squid" så hittar du nog det du söker..
        Nu är det nog en "octopus" han vill hålla och inte en "squid", påverkar förmodligen sökresultatet en aning. Sen tycker jag som du att det så klart ska vara fritt fram att länka till andra forum. Nu tror jag i och för sig inte ens att det är något problem.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5


          Så, då var det avklarat-

          Bläckfiskar är spännande djur men rakt inte det enklaste man kan ge sig på. De ställer höga krav på vattenkvalitet och skötsel, de är också rymningsexperter av rang. Som Addo är inne på är det klart lämpligt att börja med att få saltvatten att fungera, det är en del där att hantera med vattenvärden och annat och det är klart läge att ha en inkörd fungerande burk innan man funderar på bläckfisk.

          När det gäller just blåringad är det ett av de få djur som jag nog vill döma ut som helt olämpligt som husdjur. De är dödligt giftiga i kombination med att de kan rymma genom de minsta springor, de har kort livslängd och det finns tveksamheter hur vanliga de är och om de tål skattning. Välj nåt annat.

          Det finns intressanta kallvattensarter men då är det ju det där med att få tag på dem plus att kylning är nödvändigt. Det finns flera tropiska arter att hitta, en finns på Imazos lista nu, Bioted kan också ta hem. Det finns flera arter av åttarmade men även tioarmade går att få tag på, av dem kan man även köpa ägg som blir ett billigare alternativ. Pärlbåt kan man också få hem men då kostar det multum och är så svårt som det gärna kan bli.

          Nån gång skall jag nog prova en bläckfisk... Men jag inser att det inte är ett enkelt projekt. Helt klart måste man ha kommit ur nybörjarstadiet när det gäller saltvatten om man skall ha en sportslig chans. Men ger man bara projektet en tidsram på flera år och tar det lugnt och pluggar på ordentligt så visst är det möjligt, absolut.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • markusl
            • November 2012
            • 2

            #6
            Visst är de rymmningsexperter. Kommer näbben igenom så kommer hela bläckfisken igenom. Och näbben på en blåringad är inte många millimeter bred. Detta är något av det som är så otroligt imponerande.

            Man får börja någonstans. Jag vet bara att jag vill göra detta någon gång i framtiden. Jag vet att det finns massor mer info på tyska, brittiska och amerikanmska sidor. Jag ville bara ge de större svenska forumen en chans först.

            Visst är de inga enkla djur. Men det är inte kameleonterna och vissa av de andra djuren jag har heller. Man får börja så smått. Sedan lär man sig under tiden.

            Jag har läst på om bläckfiskar länge. De generella sakerna. Finns en massa böcker och bra dokumentärer om dem.

            Visst är det ett litet projekt att ha ett saltvattensakvarium med värden och mineraler, uv osv. Speciellt om det ska kylas. Som för vissa bläckfiskar, maneter och vissa fiskar. För att inte tala om kostnaden för att kyla ner vattnet.

            Men det är inget jag skulle oroa mig för att inte lyckas med ganska snabbt. Har haft akvarier tidigare. Och vet många som har/har haft saltkar.

            Tack så mycket för bra information om vem som kan tillhandahålla dessa djur för ett framtidsprojekt!

            Klarar sig verkligen pärlbåtar i akvarium? De lever i normala fall på flera hundra meters djup
            Senast redigerad av markusl; 14 November 2012, 01:23.

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Om vi får nämna forum, så Har Reef Central ett cephalopod forum där du kan kolla. Pärlbåtar odlas i fångenskap så dom ska väll gå, dom lär ju inte rymma lika lätt som dom åttaarmade bäckfiskarna i alla fall.

              Kommentar

              Arbetssätt...