Nybörjar frågor om saltvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Visst kan man bygga själv. Det skall jag själv så fort jag har tid. Men i längden så kostar ju träutströmmare en del. Om man har ett längre perspektiv på sitt kar så tror jag att motorskummare blir billigare i längden. Skillnaden i pris mellan att bygga och att köpa motorskummare (om man tar med funktion i beräkningen) så är nog en köpt billigare. Den bästa (effektivaste) skummaren är dock fortfarande counter current skummare med alutströmmare. Det blir lite dyrare drift och lite större och klumpigare men billigare i inköp och effektivare. Det är en sådan jag tänker bygga själv. Beskrivning på bygget kommer att finnas på min zoon när jag är färdig.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Melina
      • April 2002
      • 139

      #17
      Tropfrog: Ser framemot att läsa din beskrivning på din zoon. Jag har hört att det i slutändan skulle kosta lika mkt att bygga en skummare som att köpa en begagnad. Om det stämmer vet jag inte. Och jättekul att du ska hämta/har hämtat din första fisk! Vilken art ska du börja med? Clownfiskar är väl en av de lättaste arterna man börjar med oftast. Det där med algblomning är jag beredd på, jag hoppas bara att den inte ska bli så farlig för jag använde "gammalt" vatten och två starka skummare (250 liter styck).

      Jag var och handlade lite på JR i Täby idag. Första gången jag var där, lite svårt att hitta för de hade ingen skylt utanför. Eftersom det är sommar och lågsäsong hade de inte så mycket fisk och nästan ingen levande sten alls. Men de ska få in över 1 ton LS efter sommaren *längtar*.

      Göteborgaren: Jag mailar dig imorgon eftermiddag och berättar om all utrustning. Jag kommer så småningom fixa lite bilder på akvariet som jag ska sätta in på nån hemsida om intresset finns.
      Mvh Melina
      Mvh Melina

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #18
        Jag startade själv med gammalt vatten och sten från samma kar. Fick trots detta en grym algblomning. Att clownfiskar är hyffsat enkla är helt rätt, men innan det så är det bra att introducera nyttodjur. Jag har beställt (och hämtar idag) en algätande blenid (salarias fasciatus), en blåbenad eremitkräfta och 5 astrea sniglar.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          Jag är nu en lycklig man, blenniden började äta alger på en gång. Det var inte astrea och det var bara två stycken. Men det är någon annan som säkert är minst lika bra (tror jag). Det blir att surfa hem lite information om dom små gynnarna. Eremiten såg ut att trivas i samma ögonblick som den kom i vattnet. På köpet så fick jag också en makroalg som ingen på advanced aqarist har lyckats identifiera, Ser ut som en stor grön boll av mycket tjocka mörkgröna stänglar. Allt ser bra ut och jag är sååååå glad.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • jower
            • December 2002
            • 472

            #20
            Ville igentligen inte säga så mkt mer än lycka till till er alla tre, har precis tagit mig igenom en inköring... plus en galen värmare i mitt nano... hoppa att det går bättre för er än mig!

            just det ja... aquaristiccentrum på kastellgatan har stängt(gick tillbaka med akuzol).

            mvh/johan
            /Johan

            Kommentar

            • simon
              • August 2003
              • 10

              #21
              Hej, har precis läst genom era inlägg och önskar er lycka till.

              Har själv haft saltvatten i 4 år och kan säga att det var värt all besvär (och pengar även om det blev mycket). Tyvärr så flyttade jag från Göteborg till Blekinge och sen till STHLM och under första flytten så dog det mesta :-(.

              Men planerar att på nytt starta igen.

              Ang. algen som Tropfrog har:

              Studera akvariet noga om någon månad, jag har nämligen haft något liknande som du beskriver och efter kanske 2-3 månader började det växa många sådana alger på levande sten samt vissa stenkoraller. Jag fick stå och plocka med pincett en efter en = mödosamt arbete i längden. Inga fiskar (Zebrassoma + Salaris) ville äta dessa.

              Tips till er alla:

              Ta de`lungt med UV den dödar kanske mycket som behövs för stenkoraller. (Om ni inte vill ha rena fiskakvarier)

              I övrigt så tycker jag också att Korallrevet i Södertälje är nog bland det bästa jag har sett i Sverige när det gäller fiskar och levande organismer.

              MVH
              Simon

              Kommentar

              Arbetssätt...