Mattes första salt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #16
    Vill du ha lite koraller så skulle jag nog rekommendera o fläska på med lite mer ljus, eventuellt lite mer än vad Jonas är inne på
    Jag skulle dock avråda från metallhalogener, dom värmer rätt bra och är inte så behagliga på ett långsmalt kar om man endast skall ha en.
    Lysrör är ett bra alternativ, vill du ha nåt vassare så är det LED´n(men där gäller det o veta vad man skall ha).
    Dom ger mer glitter än en Mh och jag tycker att dom är snyggare då man även kan dimma olika färger separat(om man vill dvs).
    Det är dock en relativt dyr variant i inköp men man sparar på el och byten av rör/lampor.
    Skall du bara testa salt så är det bättre o komplettera din befintliga ramp med ett par rör till tycker jag...

    Flödet vore helt ok om du delade upp det på 2-4 pumpar istället, tror du kan få svårt o få ett bra flöde för koraller.
    En grundregel är att man skall undvika ett konstant enkelriktat flöde, det är bättre o ha ett par pumpar o mötas för att skapa turbulens.
    Ännu bättre är någon form av styrning på pumpens effekt, det bästa jag sett/prövat är att ha nåt som ändrar riktning på pumpens flöde.
    Om möjligt så kolla på ett par lite mindre pumpar istället, säg 40-80ggr volymen i timmen.
    Med din nuvarande så kan mjuka koraller och LPS ha det svårt att klara sig/trivas(det är dom man vill börja med)...

    När du handlar så sker det på ditt ansvar så håll handlaren på avstånd med käpp(vässa gärna ändan).
    Vissa låter seriösa och kunniga men kan inget eller så har dom inte läst på så mycket sen 80-90 talet.
    Se till att du vet vad du vill ha när du kliver in i butiken, annars kan du betala en hel del för en massa onödig prylar eller olämpliga husdjur.
    När du lärt dig vilken nivå din handlare ligger på så vet du även hur mycket du skall lyssna på denna.
    Gör inga impulsköp, vet vad du köper och varför(gäller såväl levande som teknik).

    Levande sten, ett par tipps.
    Stenen skall förvaras i saltvatten med någon form av pump, när man plockar upp den så skall den lukta hav och alger med inte skunk.
    Stenen fraktas hit i lådor med fuktade tidningspapper, detta är dock inte en ok förvaringsform för stenen.

    Osmos är en bra och billig försäkring även om man har bra kranvatten, det räcker med att dom gör jobb på vattenledningen före du tar påfyllningsvatten o så är det kört.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #17
      Ok..bra att du kan låna en osmos:-)!...om den har ett silikatfilter som sista filter, kan det vara för gammalt, och istället förorena vattnet. Hur länge är det använt?, vet du om det finns ett silikatfilter som slutfilter?...även sjölva huvudfiltret/membranet, har en begränsad livslängd som du kan läsa om i instruktionsbladet. Tänk också på att du komme rju att behöva osmosen regelbundet inför tex alla vattenbyten mm...så de kan va bra att investera i en sån själv. Den billigaste tror jag den sk "picobello" som du nog kan få för 600-700 kr ny. Detta är en sån där grej som kan va bra att inte köpa begagnad, för det kostar så lite o ger så mkt vinst med att få bra vatten:-)

      Belysningen med två t 8:or är ju verkligen i minsta laget...men om du håller dig till mjukkoraller o kanske en del enklare LPS, så kan du börja så. Jag gissar att du får mersmak på detta o kanske vill pröva fler koraller o rent av ngn sk SPS...då bör du uppgradera ljuset till t5 rör.

      Mvh
      Jonas

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #18
        Håller med mkt i det Nixon skriver...lyssna på honom:-)
        Jag kan håll amed om att lysrör är så mkt enklare, mindre vämrealstrande än MHI..så visst är lysrör ett jättebra alternativ. Men, titta ändå på MHI...du kanske faller pladask för glittret..eller så tycker du inte det är värt att det är lite mer knäligt med en MHI lampa som ju måste skärmas av samt precis som Nixon skriver alstrar mer värme.
        Intressant det du skriver om LED att det ger till o med MER glitter än MHI...det visste jag inte..har inte haft LED själv, utan bara sett flyktigt, dels tror hos Jörgen svärd för rätt länge sen, samt i nån butik...mindes inte att det glittrade så mkt, men du vet bättre där:-) Men..priset..herregud vad dyrt med LED...så nybörjaren bör nog ändå hålla sig borta från det. T5 är väl det bästa valet för nybörjaren som vill ha en enkel lösning.

        Mkt bra det du skriver om handare...trots mina år inom saltet..med en del uppehåll, o till o med otrohet inom sötvatten;-)....så kan jag bli frustrerad än idag när jag lämnar en butik öronen fyllda av okunnigt försäljarsnack...Du skall precis osm nixon skriver bestämma dig vad du vill ha...gör en inköpslista..o beställ detta av handlaren vad han än säger. Du har ju internet också om du verkligen vet vad du vill ha. Sen lär du dig, du får i bästa fall ett förtroende för ngn riktig salthandare som verkligen kan...för dom finns dom också givetvis...dock känner jkag ingen sådan i mina trakter dessvärre.

        Lycka till igen...om du filtrerar dina tankar o frågor genom forum som detta etc...så tror jag du inte kommer gå på ngr försäljningsnitar. Vi hjälper dig så gott vi kan:-)

        Mvh
        Jonas

        Kommentar

        • matte_lkpg
          • July 2011
          • 146

          #19
          Oj oj här har det ramlat in en massa bra tipps sej jag! Får läsa liite mer noga ikväll efter jobbet!
          http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

          Kommentar

          • matte_lkpg
            • July 2011
            • 146

            #20
            RO-filtret vet jag inte så mycket om än.. kusinen är iväg på skidresa men få kolla upp de när han kommer hem!

            Ljuset får väl bli så att jag tar mina 2 T8 till att börja med.. ett PowerGlo och ett MarineGlo, är det okej rör?

            Men tänkte att jag skulle bygga en heltäckande ramp istället för den jag har nu som är för lång för akvariet
            så då kan man ju tanka på att det ska gå att få i fler rör
            Har en digital dimmbar balast till 1x40w T5 med, men ingen aning om hur man kopplar in den
            Ska man passa på att bygga in en fläkt i rampen? Har lägenheten i söderläge så kan bli ganska varmt här!

            Vilka tester ska man börja med att köpa?
            PH, Nitrit, Nitrat och Saltmätare?
            http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #21
              T5 HO som är lämpliga för salt kommer i 24/39/54/80watt.
              Om värme är ett problem så kan en inkapslad ramp göra läget värre om du inte drar på ordentligt med fläktar.

              Nitrit/nitrat kan vara krångligt o mäta i början, dom stör ut varandra i salt och sen är det inte så kritiskt.
              I prioriteringsordning.
              Saltmätare, en refraktometer är att föredra.
              Kh
              Ca
              Mg

              Dom 3 testerna är grundläggande om du skall ha koraller, sen blir det lite krångligare.
              Utöver dom testerna använder jag fosfattest och nitrat ibland, dessa är dock inte utan vissa komplikationer.
              Dom billigare testerna ger dig 0 värden där dom dyrare ofta börjar, även om dom hävdar att dom har samma mätskala.

              //NiXoN

              Kommentar

              • matte_lkpg
                • July 2011
                • 146

                #22
                Skulle väll vara om den funkar till ett 39w rör då? Här är en bild iaf: http://i39.tinypic.com/snyr1e.jpg

                Får ta och läsa på lite mera om det här med tester och sånt! Några preparat man behöver köpa hem?

                Har laddat ner saltvattenskemi for dummies från saltvattensguiden men inte riktigt satt mej in i den än
                http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #23
                  Börja med o läsa den, det är en lättläst variant av grunderna i saltvattenskemi.
                  Jag gillar att köra balling då det är relativt kostnadseffektivt kontra burkar/flaskor med fina etiketter.

                  När det kommer till donet så är jag lite osäker, jag tycker inte det ser ut som ett T5 don utan som nåt man har till cirkulära lysrör.
                  Jag har inte en sån koll på elektroniken att jag kan säga huruvida det skulle fungera eller inte.

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • matte_lkpg
                    • July 2011
                    • 146

                    #24
                    Möjligt att den är till sånt! Men mer belysning har ju alltid att fixa på annat sätt.

                    Verkar lite knepigt det här med balling men man kommer väll på det med hehe.
                    http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #25
                      hej igen:-)

                      Balling är enkelt;-)...det absolut enklaste sättet är att köpa ett pulver där alla Ballingkemikalier är blandade i en o samma burk. Read sea har ett som heter reeffoundation abc+...och tropic marine ett som heter Biocalcium. det är samma sak i dessa beträffande Ca, karbonater o Mg...för där är receptet ingen rocket science utan uträknat med hjälp av lite elemtär kemi. Jag har skrivit en pdf fil på nu närmare 200 sidor, med en hel del om balling o akvariekemi. Det finns en avancerad del o en enklare. Du kan få den om du pm:ar mig.

                      Med Ballingpulvret så är det så att du höjer KH o Ca samtidigt...och relationen är den att om du höjer dKH med 1 enhet med hjälp av pulvret så kommer du höja Calcium med 7 enheter. Du kan inte med detta pulver bara jöha kalcium eller bara dKH, utan båda höjs synkront, och det är det som är meningen. Har du från början en stor obalans i karet mellan kalcium o KH tex helt normalt/perfekt KH värde men för lågt kalcium...då måste du först höja enbart kalcium innan du sen kan börja med ballingpulvret. Samma gäller om du tex har för lågt KH med perfekt Kalcium...då måste du höja enbart KH innan du sen kan börja med ballingpulvret.
                      För att isolerat höja kalcium eller KH köper du preparat sm gör exakt just detta. Där finns en uppsjö att välja på, både tropic marine o Read sea har förrrutom sitt ballingpulver, separata preparat för att just höja kalcium o KH selektivt.

                      Nä ru har rätt proprtioner mellan Kalcium o KH i ditt kar, då kan du helt hålla dig till ballingpulvret (reef foundartion abc+ eller biocalcium).
                      Hur vet du när du har rätt proportioner då mellan KH o Ca?...det står i mitt häfte;-)..men varje kalciumvärde motsvara ett KH värde för att du skall ha rätt proportioner, sk balanserade värden..här är ngr exempel:
                      390 ppm 4,1
                      400 ppm 5,6
                      410 ppm 7
                      420 ppm 8,4
                      430 ppm 9,9
                      440 ppm 11,3

                      Tänk på att akvariet förbrukar kalcium o dKH redan från start så fort du har sand o sten i. Men dock ganska låg förbrukning i ett nystartat..men börja direkt o mäta Ca o dKH så du inte råkar ut för att behöva kämpa upp för låga värden.

                      Mvh
                      Jonas

                      Kommentar

                      • matte_lkpg
                        • July 2011
                        • 146

                        #26
                        Okej då förstår jag lite mer Skickar dej ett pm med min mail så får du gärna skicka pdf filen till den.

                        Tack igen för all hjälp!
                        http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • matte_lkpg
                          • July 2011
                          • 146

                          #27
                          Blandade ca 60L saltvatten igår kväll

                          Och testerna jag gjorde idag var ju inte helt bra :P

                          Temp 25c

                          Salinitet 1.022

                          Kh 5,4dKH

                          Ca 350

                          Mg 990

                          Kanske ska vänta lite till innan man börjar höja värdena? Måste iaf handla lite
                          http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • matte_lkpg
                            • July 2011
                            • 146

                            #28
                            Lite bättre värden nu och 100L vatten. Inte balanserat dock .. men blir nog att handla levande sten i helgen

                            Temp 25c

                            Salinitet 1.024

                            Kh 7dKH

                            Ca 440

                            Mg 1300

                            Några tips? Ska jag höja KH?
                            http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • matte_lkpg
                              • July 2011
                              • 146

                              #29
                              Kör frågorna här och bilder mm i http://www.zoopet.com/forum/showthre...=151406&page=2 tror jag
                              http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...