Mattes första salt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte_lkpg
    • July 2011
    • 146

    Mattes första salt!

    Blir mer och mer sugen på att prova salt! Så det är väl dax att börja någonstans

    Får bli mitt 120L som skulle ha blivigt räkor i egentligen!

    Streamerpump JVP-202 märkt 12000L/h hade jag sen mitt strömvattens försök.. tror den pumpar mindre och verkar gå att ha om man riktar strålarna in i bakgrunden I bakgrunden är det filtermatta som var tänkt till räkburken, kan man ha kvar det? Sitter ett powerhead märkt 1600L/h där med, men skulle mer tro den pumpar runt 800L/h

    Skummare blir en Haqos ps300 Hang on 800L/h för upp till 300L akvarium.


    Så långt har ja kommit än så länge Nästa blir väll att skaffa tester salt och sand..

    http://ljo-akvaristik.blogspot.com/
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Den blå filtermattan kan du har kvar men inget kommer att fastna i den. Skit och sådant som kommer att åka bakom kommer att lägga sig på bottnen. Nixon är väl vår saltexpert här inne på zoopet så han kommer förr eller senare hitta hit . Tror att jag har sett någon annan här med som kan salt. Har själv testat salt innan och då körde jag ett nano utan skummare och med vattenbyten en gång i veckan. Funkade bra .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • matte_lkpg
      • July 2011
      • 146

      #3
      okej kanske inte ska ha hela bakgrunden full av filtermatta då utan bara ha kvar den vid insug och innan pumpen, så blir det lättare att städa där

      Läser så mycket ja orkar just nu men blir mest snurrig Ska försöka åka in till korall fisken i stan nästa helg å prata med dom så kanske det klarnar lite mera
      http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Det är inte så svårt . Men det är väldigt mycket att läsa, tyckte med det i början. Men med salt så är det lite viktigare att kolla värden. Jag testade mig mest fram når jag hade salt men höll koll på salthalten, den får inte vara för låg eller för hög . Sen när det gäller salt så verkar det finnas en massa salt sorter och vissa ska vara bättre än andra. Ta dig tid där och läs på om dem olika.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • matte_lkpg
          • July 2011
          • 146

          #5
          Jo vars mycke att läsa finns det Sen ska man ju försöka sortera ut vad som är relevant för ett enkelt akvarium som mitt kommer bli! Men det lär lösa sej Vi har en bra butik som bara har saltvatten, och så har en på jobbet ett 720L salt så får terrorisera han lite
          En polare har provat salt med för några år sen så har lite folk att ställa dumma frågor till! Lär säkert bli en hel del på forumet med Hehe
          http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Då är det lungt då ju . Bra att du har folk i närheten som kan salt. Den närmsta saltbutik jag hade var 7 mil bort XD. Men jobbade med akvarium innan så kunde beställa genom jobbet då . Som du sa att det fäller sortera, jag körde på det lättaste med lowtech och mina skivanemoner putsarräkan trivdes ^^. Du får inte snåla med bilder .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • matte_lkpg
              • July 2011
              • 146

              #7
              Får hoppas på att det blir lungt iaf.. blir ju lite kan själv gärna Hehe
              Enda träliga med saltbutiken här är att dom har lite dåliga öppetider, tror dom kör butiken vid sidan om vanliga jobb.. men det är ju inget problem igentligen
              Blir väll lungt på startfronten nu ett tag.. väntar på lön och skummaren så har jag tid att läsa på mer under tiden Bilder kommer!
              http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                AJ då , inte så roligt . Det som jag tycker är synd att saltsidan är dyr. Det springer lätt iväg tusenlappar . Men sen beror det på vad man ska ha för saker. Rekomenderar saltvattensguiden. Där fick jag mycket insperation av att läsa om andras erfarenheter och hur de tänkte sig i början och framför allt att titta på alla bilder .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • matte_lkpg
                  • July 2011
                  • 146

                  #9
                  Jo dyrt som fan är det! Fick bli en kinaskummare just pga av de! Men vad ja kunnat läsa mej till ska den funka bra iaf http://i39.tinypic.com/azjjvt.jpg

                  saltvattensguiden hänger ja på timtal om dagarna nu för tiden
                  http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Är jättedålig på skummare eftersom jag aldrig använde någon. Ska du ha ytavrinning så du slipper den hinnan? Om du har till räckligt med plats bakom bakgrunden så kanske du kunnat göra några fack som du hade kunnat fylla med olika material.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • matte_lkpg
                      • July 2011
                      • 146

                      #11
                      Skummaren hänger över kanten av akvariet så blir väll lite som ytavrinning antar ja

                      Går säkert att få till nått bakom bakgrunden med!
                      http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Ursprungligen postat av matte_lkpg
                        Skummaren hänger över kanten av akvariet så blir väll lite som ytavrinning antar ja

                        Går säkert att få till nått bakom bakgrunden med!
                        Aha okej, smidigt! Då behöver inte tänka på det då .
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Jonasroman
                          • January 2011
                          • 635

                          #13
                          Hej Matte!:-)
                          Välkommen till saltet;-)...
                          Det finns egentligen inte så många måsten...det finns en uppsjö av preparat men man kan förenkla i minimera detta till det bara viktigaste. Sen när det gäller kvalitet så kom ihåg: det mesta är otroligt enkla saker rent tekniskt, tex en skummare är bara ett plaströr i vilket det sugs in luft. Kan gärna inte bli så fel även med en billig skummare. Det gäller det mesta inom saltet. Det du skall satsa på är en osmos så du har bra vatten i botten så att säga samt ordentlig med cirkulation. Beträffande ljuset kan du klara dig med två t5 rör om du bara skall ha mjukkorqller eller vissa sk lps koraller. För lite mer ljuskrävande arter behövs 3-4 t5...men tro mig..vad du än må ha hört, för vissa är ljusfanatiker;-)..så kan du driva upp i princip vilken korall som helst med blott 4 t5 rör. Det enligt mig överlägset snyggaste ljuset är dock metallhaligen då det ger det där underbara glittret som ingen annan ljuskälla gör.
                          Satsa sen också på fräsch fin levande sten där du helst lägger i allt på en gång och då ca 10 proc av vattenvolymen...dvs om du tex har ett 150 liters kars behöver du ca 15 kg sten.

                          Jag tittar in här då i då och svarar gärna på ina frågor. Mitt special område är väl kemin och cellbiologibiten.

                          Med vänlig hälsning,
                          Jonas Roman

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #14
                            Tänkte med att det fanns någon annan saltkunnig här . Sorry OT.
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • matte_lkpg
                              • July 2011
                              • 146

                              #15
                              Kusinen min har ett RO-filter som jag kunde låna så den biten är löst ett tag iaf

                              Belysningen hade jag väll tänkt köra med den rampen jag har.. fast nya rör då! 2x30w T8

                              Tackar på förhand för hjälpen!!
                              http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...