Bräcktvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Foder
    • April 2011
    • 3

    Bräcktvatten

    Hur mycket salt ska jag ha i till 60L och går det att mäta salthalten på ett säkert sätt.

    MVH Foder
    Senast redigerad av Foder; 05 April 2011, 18:23. Anledning: På fel ställe
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad menar du - du skriver bräckvatten men lägger in frågan i kategorin "saltvatten".

    Sedan frågar något helt annat - dvs om hur mycket salt som behövs för att kunna mäta salthalten på ett säkert sätt. På den frågan är ju svaret - det beror på vilken saltmätare du använder?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Foder
      Vad finns det för olika mätare.
      denna sida finns det ett antal med saltmätare
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Foder
        Det var många olika men vilken är känsligast av dom?
        Ju dyrare desto bättre
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Foder
          • April 2011
          • 3

          #5
          Som vanligt. Jag provade att mäta med en ohm mätare men det blev konstigt. Jag tog tre skedar med salt i ett glas och mätade. Sedan provade jag med sex skedar det var ingen större skilnad. Borde inte detta fungera effter som rent vatten inte leder ström.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6

            Dom är överlägset bäst med tanke på vad man får för betald krona, du kan även hitta samma mätare billigare hos andra svenska handlare samt på e-bay(nästan halva priset). Ta dock i beaktan att refraktometern kan ta skada av ovarsam transport så det är bra att köpa en lokalt så man kan kolla att den fungerar.
            Vipparmsmätarna är riktigt opålitliga vilket påvisats gång på gång i olika forum.
            Dom elektroniska fungerar dom med men jag har hört högst varierande kritik när det kommer till underhåll och pålitlighet i längden.

            www.mathgame.de kan du hitta en gratis kalkylator för salthalt (+en hel del till) den har översatts till svenska.

            //NiXoN

            Kommentar

            Arbetssätt...