strandkant för koi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Livsnjutaren75
    • April 2008
    • 11

    strandkant för koi?

    Hej! har en befintlig damm på ca 3500 l. Det jag saknar till mina koi är en liten "strandkant". vad är ett lämpligt matrial att ha till detta? det jag menar är att en del har rund sjösten...har varit ute på nätet o försökt att hitta info. men det verkar dåligt med det.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Varför inte försöka i ett grustag, jag fyllde en släpkärra med vacker rund sten för 200 spänn för några år sedan.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Tror du dina Koi behöver en strandkant?
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Livsnjutaren75
        • April 2008
        • 11

        #4
        HaHa!! inte i den bemärkelsen att dem skulle behöva det för att doppa "fötterna" o svalka sig. jag har sett på en massa klipp på youtube där koi simmar in på det grunda o plockar mat. bara det att dem nästan kommer upp ur vattnet är en härlig känsla (för mig) att beskåda. det är som att gå ner på knä för att hunden ska komma o bli klappad.förmodar att du vet vad jag menar. sammtidigt har jag sett detta hos en privat odlare nere vid Trelleborg som jag varit i kontakt med, o han berättade att hans stora koi trivs på det grunda o att de tar in stenarna i munnen o tumlar med dem,detta bidrar att bakterier/paraciter lossnar från munnen.tror det var något åt de hållet om jag inte minns fel.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Så här är mina dammkanter http://www.kramforskoi.com/snart.htm
          Koien häver sig upp till halva sin längd och river och sliter i växtligheten som lossnar och fastnar i pumpen.
          Var glad om de är kvar i vattnet.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Om man får låna tråden lite.. Finns det inte risk att typ katter kan ta fiskarna om det inte är någon kant ner till vattnet? Hade en 500L damm men guldfiskar i när jag bodde hos mina föräldrar. Efter att en katt fick syn på dom hade vi inga kvar.
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • Livsnjutaren75
              • April 2008
              • 11

              #7
              Tror inte att det kommer att bli något större problem,just där jag tänkte ha stranden så finns det ingen vegetation,finns ingat att häva sig på.svårt att förklara då du inte heller vet hur utformningen ser ut på just det stället.
              Jag har ett foto på just de området då dammen e nästan tömd.

              Kommentar

              • Livsnjutaren75
                • April 2008
                • 11

                #8
                ska säga dig Patrick att det bästa var när min hund levde! inga katter,fåglar av större art eller oinbjudna barn i trädgården..

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ursprungligen postat av patriksg
                  Om man får låna tråden lite.. Finns det inte risk att typ katter kan ta fiskarna om det inte är någon kant ner till vattnet? Hade en 500L damm men guldfiskar i när jag bodde hos mina föräldrar. Efter att en katt fick syn på dom hade vi inga kvar.
                  Rådet brukar vara 25 cm från kanten till vattnet, dels för fiskande katter och det minskar risken lite att de hoppar ur dammen.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Livsnjutaren75
                    • April 2008
                    • 11

                    #10
                    Man har läst om teknisk utrustning som sänder ut ljud som endast djur uppfattar o inte vi människor, typ viltvarnare, sork skrämmare mm.. borde finnas något som funka för större fåglar o katter.. Klart man vill ju inte att trädgården ska bli som "trädgården som Gud glömde" lite pippi får det ju vara. Man kanske kan meka ihop något med rörelse sensor o någon typ av larm/siren eller något liknande.. Jag vill ej behöva sätta nät över dammen!! har sett att någon har använt nät med större maskor typ dem som finns bakom fotbollsplanerna för att hindra bollarna från att komma utanför planen.liknar målnät,de är betydligt mer praktiskt o ser bättre ut än dem vanliga lövnäten som finns att inhandla i butiken

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Hägerskrämma
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        jag skrattade så jag nästan grät.. ..vill ha..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Livsnjutaren75
                          • April 2008
                          • 11

                          #13
                          Ja jo den har jag sett! den e ju groteskt ful! passar ju inte in estetiskt sett. den ser ut till o platsa på badstranden så man kan skrämma bort barnen! Herre Gud asså......tror jag använder mitt lövnät istället.

                          Kommentar

                          • Livsnjutaren75
                            • April 2008
                            • 11

                            #14
                            vilken typ av sten är lämplig att ha till en "strandkant" förutom rund sjösten?

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Singel kanske??eller nån annan sten kanske
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...