okända ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #46
    Ursprungligen postat av Aircut64
    Oftast bara HD kameror som klarar sådant.
    HD används väl ändå bara inom video?

    angrylinkan: Du behöver förmodligen ett macroobjektiv för att kunna ta bilder på något så litet.

    Kommentar

    • angrylinkan
      • August 2007
      • 265

      #47
      Ursprungligen postat av oaken
      HD används väl ändå bara inom video?

      angrylinkan: Du behöver förmodligen ett macroobjektiv för att kunna ta bilder på något så litet.
      ok joo jag förstod att det skulle vara så
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #48
        Spara inte alla så är det större chans att du klarar några iaf. Om en hel drös dör kan ju påverka vattnet
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • angrylinkan
          • August 2007
          • 265

          #49
          Ursprungligen postat av eriahl
          Spara inte alla så är det större chans att du klarar några iaf. Om en hel drös dör kan ju påverka vattnet
          Nää jag ska inte spara alla, det finns några som vill ha, så då blir det juh lite mindre.
          Håller på att smöra här hemma för att skaffa ett ca 500 liters så där får det ju plats bättre, men jag vill spara kanske 3-5 till vuxen strl
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #50
            Försök att slamm suga ofta så du får bort de döda fiskynglena.
            Eventuellt skulle du valt annat bottenmaterial typ fogsand eller liknande.
            Försök att skaffa lite svenska rengörare till ditt akvarium typ husmaskar(bygger hus av sand och växter), vattenloppor, damm musslor.
            Se till så du inte får in dykarbaggar eller trollslände larver, de brukar äta yngel.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #51
              Ursprungligen postat av oaken
              HD används väl ändå bara inom video?

              angrylinkan: Du behöver förmodligen ett macroobjektiv för att kunna ta bilder på något så litet.
              Nepp även bilder just därför sa jag det
              HD är en hög upplösning, riktig hd startar på 1920x1080, sen så finns det lägre upplösningar som kan få in en liten den utav 1080i

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #52
                Vattengråsuggor som lite renhållare på botten är helt ok. Dykare och trollsländor är lätta att se och pyttsa ur innan man åker hem. Dom äter inte bara fiskarna utan allt dom får tag i
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • angrylinkan
                  • August 2007
                  • 265

                  #53
                  Jag ska försöka slammsuga med lågt tryck, eftersom att de inte bara är dö fisk på botten det är juh även mat så det är nog viktigt att jag gör det så fort som möjligt.
                  när kan jag vänta mej att dom äter? .. Jag har sett en å annan ta en tugga, men det är inte alls i samma mängd som akvarie fiskars yngel.
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #54
                    Det tar ett bra tag innan abborre yngel äter.
                    Dock så kan man grovt räkna på cirka 7-10dagar, beroende på vattentemp.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • angrylinkan
                      • August 2007
                      • 265

                      #55
                      Ledsen att meddela men jag tror att alla har dött av batterisyra.
                      jä*la snubben å hans jä*la brandvarnare som ligger över allt

                      städade här om dan samtidigt som jag höll på med ynglena,
                      upptäckte när jag satt vid datan senare att jag hade nått brun gult på händerna, undrade var f*n de kom i från.
                      Idag piper det nånstans i lghen går runt och tittar, hittar i snubbens garderob en massa brandvarnare som jag la in där härom dan, tar ut den som lyser och ser att det har runnit nått brun gult från den. (även fast det är en oöppnad förpackning) Jag drog ut batteriarna å kom då på att det måste ha varit detta som jag hade på händerna förut.
                      Tackar gud att jag inte rörde dom andra akvariumen!

                      men men ... jag har några ägg kvar att kläcka och denna gång ska allt gå bra *önskar*
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                      Kommentar

                      • ciklidcollector
                        • April 2008
                        • 1111

                        #56
                        Synd, men nu vet du av erfarenhet att kadmium och annat från batterier är farligt för fiskar.
                        Då vet du ju hur ett enda läckande batteri kan orsaka fiskdöd om det dumpas i en mindre damm.

                        Hoppas att de resterande äggen kläcks och att du tvättar och sköljer händerna innan du är nere i akvariet o rotar.
                        -=Amatörbiologen=-
                        Amerikanska Ciklider

                        Kommentar

                        • angrylinkan
                          • August 2007
                          • 265

                          #57
                          Ursprungligen postat av ciklidcollector
                          Synd, men nu vet du av erfarenhet att kadmium och annat från batterier är farligt för fiskar.
                          Då vet du ju hur ett enda läckande batteri kan orsaka fiskdöd om det dumpas i en mindre damm.

                          Hoppas att de resterande äggen kläcks och att du tvättar och sköljer händerna innan du är nere i akvariet o rotar.
                          joo... jag har defenitivt lärt mej en läxa.... Synd bara att det skulle ta tusen små liv, som bara är bortkastade och inte äns blev föda till något annat liv... Nu är jag riktigt förbannad å ledsen....

                          Men till dom andra äggen har jag skurat hela karet och pumpen, tagit bort gruset och bytt till sand som är noooga tvättad och kokt, ut med rötterna och växterna, fick flyt växter på posten idag. Så nu är det bara nitrivecen som ska i.
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                          Kommentar

                          • ciklidcollector
                            • April 2008
                            • 1111

                            #58
                            Bra, bättre att vara mera noga är slarva o de också dör.

                            Nu väntar vi med spänning igen.
                            -=Amatörbiologen=-
                            Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            Arbetssätt...