Kritik på min nya damm (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shootermicke
    • September 2007
    • 146

    #31
    vattenväxter...

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #32
      Det var inte alls menat som kritik, det är bara det att jag planerar en 2 kubikmeters damm och har redan börjat oroa mig för att den är för liten...
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Shootermicke
        • September 2007
        • 146

        #33
        Azur. Nej nej, det är lugnt. Man kan nog aldrig bygga för litet tror jag Min polare har ett betydligt större projekt (en riktig damm) och han blir aldrig nöjd med storleken. Den har ju som bekant betydelse .

        Tanken med min lilla pöl var bara att få in lite liv och rörelse i trädgården, på ett enkelt och konstnadseffektivt sätt. Hade jag haft möjligheten så hade jag absolut byggt den större

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #34
          Gillar stubben skarpt, kan bara vara en äkta akvarist som tänker på sådant
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Shootermicke
            • September 2007
            • 146

            #35
            Ursprungligen postat av c90368
            Gillar stubben skarpt, kan bara vara en äkta akvarist som tänker på sådant
            Ja, det blev lyckat. Fick bokstavligen slita upp den ur en mosse, rötterna var från början lite fler och lite längre än vad de är idag. Sedan sitter en del av rötterna fast under stenblock, för att säkra roten. Hade tänkt att låta en rot gå ner i dammen från början, men hade då velat ha någon lövträdsrot, den jag har nu är av tall och stinker terpentin.

            Någon akvarist vill jag inte se mig som direkt, är ganska grön på både akvarium och dammar. Det märks väl på mina andra "tusen dumma frågor" här på forumet?

            Mvh //micke

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #36
              Ursprungligen postat av Shootermicke
              Sommartid har jag guppy där i, det är riktigt dekorativt och dessutom är det ju en härdig fisk. Jag har haft två slöjsjärtar i nu också, de är roliga att titta på när man sitter på altanen och spanar ut över trädgården


              Gött!

              Kommentar

              • classekoi
                • March 2007
                • 325

                #37
                dammstorlek

                Ursprungligen postat av Azur
                Det var inte alls menat som kritik, det är bara det att jag planerar en 2 kubikmeters damm och har redan börjat oroa mig för att den är för liten...
                du behöver inte oroa dig den är alltid för liten har en på 3m3 idag men har duk till 15m3 (ska bara byta hus) och jag vet att den blir för liten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!

                Kommentar

                • Shootermicke
                  • September 2007
                  • 146

                  #38
                  Skrattar, du har så rätt. Inte ens Vänern vore stor nog

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #39
                    Mycket vackert. Man blir väldigt inspirerad. Har själv en likadan plastdam med en fontän i nedgrävd i ett blomland som man kunde hotta upp. Problemet är att somrarna är väldigt korta och ostadiga i södra Finland.

                    Blir det inte väldigt varmt en solig sommardag i sådana dammar?
                    h. Johan

                    Kommentar

                    • Shootermicke
                      • September 2007
                      • 146

                      #40
                      Ursprungligen postat av JLi
                      Mycket vackert. Man blir väldigt inspirerad. Har själv en likadan plastdam med en fontän i nedgrävd i ett blomland som man kunde hotta upp. Problemet är att somrarna är väldigt korta och ostadiga i södra Finland.

                      Blir det inte väldigt varmt en solig sommardag i sådana dammar?
                      '

                      Den är lite över 80 cm djup och jag har en ganska kraftig pump, vilket gör att vattnet cirkulerar ganska bra. Så jag har aldrig upplevt att vattnet skulle bli sådär jättevarm precis. Det största problemet jag har upplevt är regnet, det verkar sätta små dammar ur balans på något vis. Precis som med akvarium så kräver ju mindre dammar större tillsyn och jobb än större dammar.

                      Det är iaf vad jag kan säga med min ringa erfarenhet...

                      Kommentar

                      • JLi
                        • December 2004
                        • 773

                        #41
                        OK. hurdant är klimatet där du bor? hur lång säsong har du med dammen?
                        h. Johan

                        Kommentar

                        • Shootermicke
                          • September 2007
                          • 146

                          #42
                          Dammen finns i Borås, en stad som har ett oförtjänt dåligt rykte som sveriges regnigaste stad . Vet inte vilken klimatzon det ligger i, men det är väl inte direkt någon tropisk zon iaf.

                          Dammsäsongen är inte slut än iaf, dock lyfte jag in fiskarna i helgen eftersom mina platy fryser annars. Slöjsjärtarna kanske hade kunnat gå ute ett tag till, men men...

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #43
                            Sveriges zoner



                            Info om trädgårdsdammar från samma sida. Vet ej om den är något att ha.

                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #44
                              Det blev ju riktigt stiligt snyggt gjort med stenen runt om ser väldigt naturlig ut Riktigt bra jobbat.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              • Shootermicke
                                • September 2007
                                • 146

                                #45
                                Tackar =). Nästa år blir det en mer seriös plantering, samt även ett nytt filter. Tänkte ha ett sådant med UV ljus i mot algerna. Någon här som kan rekomendera något sådant filter till en 500 liters damm?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...