Koi + sällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • k3vlar
    • February 2005
    • 73

    Koi + sällskap?

    nu är det så här att min mor har nu sin trädgårdsdamm i full blomster, där hennes koi leker och har det bra, saken är den att medans de är nu utomlands (morsan asså , :-) )så har jag av henne fått ett uppdrag, att inreda ( gjort ) och starta upp koikarparnas vinterbostad ( 112l burk ).

    Har rikligt med fina växter, ny bakgrund, torv/leca/pmdd gödd jord som bottensubstrat+rådasand.

    Karet har gått igång en vecka nu tomt, men jag är osäker på invånarna, finns det ngn akvariefisk som kan tänkas fungera tillsammans med koi när vintern kommer, eller blir de föda? jag hade tänkt mig svärdbärare eller liknande.

    iom jag har rikligt med fina växter så funderar jag annars på ciklider av ngt slag som jag själv till vintern tar hand om i mitt eget kar när koiisarna flyttar in igen.


    detta är kanske en dum fråga, men mamma är mer kunnig med koi men n00b i övrigt i akvariesammanhang så därav min fråga. Måste koi ha sällskap av samma art eller kan de bo med andra fiskar?

    Kommer koisarna äta upp de fina växterna nu som är planterade eller hur fungerar de?
    Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    112/till Koi?
    50 cm koi = 1000/l
    Med stort filter och vattenbyten och lågprotin foder 50 cm Koi 500/l.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Menar du 1 koi på 50cm/500-1000L eller flera fiskars längd ihoplagda? En koi på 50cm väger väl mer än 2 på 25cm tex.

      Erik
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Koi behöver stort ytrymme för att utvecklas normalt, jämför med debatten om Guldfiskskål.
        112/l till även små Koi är för dem en glaskupa.
        Med 50 cm Koi tex 2 st 25 cm eller 5 st 10 cm till 1000/l är vedetaget.
        En "normal" Koi ska växa ca 2 cm i månaden det första året.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • k3vlar
          • February 2005
          • 73

          #5
          ffs, kan ni svara på frågan istf det andra. som vinterbostad räcker 112liters akvarium fint den lilla tid det är bottenfruset här uppe för oss och har gjort det läänge nu( visst blir de större men då blir vinterbostaden större oxxå )

          på tal om storlek, var inne i ett av sveriges största militära & och hemligaste bergrum idag, Hemsöfästing.. ja om man skulle säga att människan behöver spejs så ta ett besök där.. hahahah de värnpliktiga var där i 8-10 månader..

          nåväl, om vi alltid ska vara generösa så borde ni inte ha koi alls, men jag tar hellre in dem när vattnet blir för kallt och det fryser än låter dem möta en grymmare död..

          kommer givetvis denna vinter att ha större, som jag menade är att om jag har en koi som behöver karantän eller vila kan jag låta dem/den samsas med mina akvariefiskar??? svara gjärna på sakfrågan.
          Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            De flesta som har Koi vinterförvarar dem i, ja, en vinterförvaring, med ett stort filter gärna det som hör till dammen, utan inredning eller grus.
            Unga Koi kan gå i ett stort akvarium de första åren.
            Att blanda Koi med andra fiskar rekomenderar jag inte, möjligen med Guldfisk.
            Innan Koien är könsmogen bör den få mycket foder även i vinterförvaringen för att få en bra tillväxt därav behovet av stort utrymmet.

            Du har tydligen redan bestämt dig för att 112/l räcker och sällskap av akvariefiskar så varför skriver jag det här.
            Lyck till.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              K3vlar: Hur stora och många är dom egentligen??
              Kramfors: Vet att dom kräver utrymme. Men tänker som så att 1 stor kanske belastar akvariet mer än 2 som tillsammans blir lika många cm men mindre viktmässigt. Sen är det bara att instämma i ditt senaste svar, hela svaret...

              Erik
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Belastningen beror till stor del på hur mycket protein det är i fodret.
                Genom att ge dem lite foder kan fler fiskar vara i en mindre vattenvolym, men det är inte att ge sina fiskar optimala förhållanden.
                Jag tycker att om man inte kan ge sina fiskar den bästa omvårdnaden i fråga om utrymme, vatten kvalite, foder, temp osv då ska man inte ha fiskar.

                En Koi i en damm den går och småknaprar på något ätbart hela dagarn och mår gott därför ger mycket vatten möjlighet att låta Koien i ett akvarium få tillräckligt med foder som motsvarar dess behov av vitaminer, kolhydrater, protin beroende på vatten temp och på köpet får man friska lyckliga Koi och man blir glad själv.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Hur mycket ska då en Koi äta, det är någon som räknat ut en formel som är längden x längden x längden dividerat med 57,7 det blir ca 2 % av fiskens vikt om dagen fördelat helst på 5 till 8 gånger för en vuxen Koi.
                  En ung Koi som ska växa mer fodras med upp till 5 % av fiskens vikt.
                  Ca 3 % av fodret blir ammoniak/ammonium efter några timmar, det betyder att 3 % av fodrets vikt delas med antalet liter vatten då får man ammoniak/ammonium värdet i mg/l som fodret tillför.
                  Sedan påverkar fodrets protininnehåll också vattnet, vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 mg nitrat, om du har ett foder som innehåller 30% protein och matar 100 g då tillför du ca 20 mg nitrat.


                  Ja det var lite värdelöst vetande som nog bara en Koi entusiast tänker på.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • k3vlar
                    • February 2005
                    • 73

                    #10
                    yo! precis som du säger så skall man sträva efter att ge sina fiskar optimala förhållanden, men sällan är det praktiskt möjligt att ha en vinterbostad som har de mått du beskriver om man inte vill bygga om sitt garage eller börja modifiera sin damm med doppisar eller el-infra, vår damm är 1,2 m djup så bara det är klurigt att få till inomhus..

                    frågorna besvaras fortfarande ej, jag vill veta om koi äter annan småfisk och om de mumsar i sig akvarieväxter etc.
                    har 2 st koi som kommer att gå tillsammans med mina svärdisar nu ett tag iaf.
                    Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Kramfors: Klart värdefullt vetande, även för den som inte är koientusiast.
                      K3vlar: Koi äter småfisk som går in i munnen om dom får tag i dom. Koi kan mumsa i sig växter oxå. Du behöver inte värmare till koiens vinterförvaring inomhus. Håll tempen över 12 grader så blir det bra. Hur stora koi är det du/din mamma har nu igen??

                      Erik
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • k3vlar
                        • February 2005
                        • 73

                        #12
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Kramfors: Klart värdefullt vetande, även för den som inte är koientusiast.
                        K3vlar: Koi äter småfisk som går in i munnen om dom får tag i dom. Koi kan mumsa i sig växter oxå. Du behöver inte värmare till koiens vinterförvaring inomhus. Håll tempen över 12 grader så blir det bra. Hur stora koi är det du/din mamma har nu igen??

                        Erik
                        dom är 7st och stora som en handflata 8 - 10 cm långa iaf, men feta...

                        ok, ja då får jag ofrra mina växter då för ngt karantänakvarium just nu har jag ej på 1 kubik.. hihi 112 får duga fint sålänge
                        Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Eftersom jag inte har en aning om var du bor... Det LÅTER enklare att helt enkelt offra ett par doppvärmare, vaav minst en 100wattare som får flyta i ytan, och försöka hålla vattentempen över 12c... Här nere i min del av skåne, borde det inte vara speciellt svårt med en presening eller liknande över, så att det släpper in luft... Det blir iofs mörkt, men det inbillar jag mig är ett mindre problem.antar att men bör mata mindre, när vattnet är kallare.

                          B!

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Under 10 grader bör man låta bli för att inte riskera att maten ruttnar i tarmen.

                            Erik
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Peter_F
                              • October 2003
                              • 693

                              #15
                              Jag tror det blir tufft att hålla dammen över 12°C med doppvärmare när det är tjäle i marken.
                              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                              Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                              Kommentar

                              Arbetssätt...