Damm med lågt ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    Damm med lågt ph

    Har en kund som har lite problem..
    Han bor mitt ute i skogen och har anlagt en damm vid en torvmosse, med följden att han har ganska lågt ph (c.a 5).

    Nån som vet om det kan finnas nån fisk som kan klara å leva där i under en längre period??
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Några säckar med kalk i dammen skulle nog lösa problemet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      • March 2003
      • 826

      #3
      Han har enligt egen utsago provat att hälla i 2 säckar utan nån märkbar verkan....

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #4
        tål inte abborre väldigt låga ph?
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #5
          Varför inte vf diskusar, dom vill väl ha jäkligt lågt pH? Eller ett gäng stora arowanor?
          Na klar!

          Kommentar

          • Tottofagrin
            • July 2003
            • 330

            #6
            pH 5 är inte "ganska" surt, det är ju jättesurt. Det är inte så många inhemska arter som trivs i sådant vatten, de kan iaf inte reproducera sig ordentligt. Kan han inte köra med duk eller så, och fylla dammen med kranvatten? Antar att det är grundvattnet som fyller dammen nu.

            Tror abborre klarar sig ner till ca pH 5,5, så kan han hålla det där över så borde det fungera med dem.

            /Kalle
            MVH Kalle
            "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

            Kommentar

            Arbetssätt...