Hur gör man en damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #16
    Jag ska ha slöjstjärtar i den, kan de bo ute på vintern? Guldfiskar kan ju det men slöjstjärtar är ju känsligare. Om de ska vara ute så ska dammen vara 110 cm djup.
    Annars ska den bara vara runt 70 djup.
    Om man bara har fiskarna ut på sommaren och tar in dem på vintern hur ska man då sköta dammen? Stänger man bara av filtret då och låter den stå?

    Kommentar

    • Tottofagrin
      • July 2003
      • 330

      #17
      Nu kommer lite svammel från en nyss hemkommen ölig landskapsariktektstudent som tycker det här med dammar är jätteroligt.

      För det första, ta i lite mer än vad du kanske hade tänkt från början, jag vet flera som har grävt en damm och efter en säsong upptäckt att den var alldeles för liten. Upp med allting, kassera all dammduk, gräva ut, köpa ny duk... ja, du förstår själv..

      För det andra, om du ska använda damm duk, satsa på naturgummi direkt, det är värt de extra slantarna! Den är den mycket tåligare, sen går den att vulka ihop i mer formpassade dukar, så slipper man för mycket veck bl.a.

      Så, om ni ändå ska gräva, gräv ordentligt med en gång, det lönar sig. Ordentligt under frostfritt djup så kan man dessutom ha många fina näckrosor.

      Lycka till!

      /Kalle
      MVH Kalle
      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        De som börjar med dammhobbyn tycks aldrig bli nöjd, det planeras alltid för nästa damm.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Danei
          • September 2004
          • 555

          #19
          slöjstjärtar vill ha det varmare än 10grader. Så de trivs inte ute under vintern.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Damm på en kubik utan teknik...
            http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=177043&gid=183761
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            Arbetssätt...