Matning vid kall årstid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirry
    • June 2004
    • 78

    Matning vid kall årstid

    Är det så farligt att mata fiskarna under 10 grader? Funderar eftersom vi har haft en del soliga dagar då fiskarna kommer upp och verkar hungriga. De följer efter håven när jag fiskar upp löv. Vintern är ju så lång och det finns väl ingen föda i dammen. De verkar inte heller ha gått i nått viloläge eftersom man ser dem så ofta. Med andra ord, gör det något om man matar dem lite när de är så pigga och det kanske är 6-7 grader i dammen?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Mata lite och ser om de tar maten.
    Om de gör det borde det väl inte vara någon fara.
    Bara baserat på min egen "gut feeling".
    Dvs som jag själv skulle gjort...
    Men övermata inte.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      är det inte så att man inte ska mata när det är för kallt eftersom maten kommer att brytas ner alltför långsamt och då kanske vattnet blir dåligt under vintern...?
      (bara mina egna funderingar baserat på naturvetenskapslektionerna)

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Mata inte under 8 grader, det finns en risk att matsmältningen inte fungerar och maten ruttnar i tarmen.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Själv matar jag aldrig i dammen när det är så kallt. En gång för några år sen så hade det varit hyfsat varmt hela hösten (14-15 grader i vattnet) och fiskarna hade fått mat och så helt plötsligt smällde det till över en natt och blev rejält kallt - massor av fisk dog då.
          Normalt sett har jag (som bor i klimatzon 1) annars aldrig problem med guldfisk i dammen utomhus under vintren.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...