Fisk i branddamm? Föda, övervintring m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marpe
    • June 2004
    • 3

    Fisk i branddamm? Föda, övervintring m.m

    Hej

    Vi har en stor branddamm på landet (Östergötland) ett par hundra meter från huset. Därifrån kommer stora moln med myggor om somrarna. Jag läste att guldid är bra på att äta mygglarver. Jag tror att de skulle trivas ypperligt.

    * Reproducerar sig guldid bra?

    Djupet är tillräckligt stort för att det inte ska bottenfrysa, åtminstone bör det finnas ett par djuphålor.

    * Men klarar de sig på den mat som finns naturligt i branddammen? Det finns ju ett naturligt vattenliv där.

    Som alternativ till guldid har jag tänkt på guldfisk. Fördelen med guldfisk är att de förökar sig så bra att populationen inte havererar om fåglar tar en och annan fisk. För det kommer att hända. Nackdelen med guldfisk är att den verkar inte vara lika bra på att övervintra menar vissa forumsskribenter. Vidare så är jag rädd att guldfisken kommer att reproducera sig så bra att maten tar slut.

    * Vad ska jag välja?

    Risken att guldfisk och guldid sprider sig till sjöar därifrån är obefintlig bör tilläggas.

    Har ni övriga tips eller erfarenheter av myggjakt/branddammar/dammfisk i stora dammar som klarar sig själv m.m. Berätta! Jag är i idel öra.


    Med vänlig hälsning
    Martin, Linköping
  • THE_DUDE
    • February 2004
    • 764

    #2
    hej

    jag bor typ som du gör med en STOR naturlig damm några meter upp på ett berg bakom huset. den är också så djup att den långt i från bottenfryser.

    i den dammen planterade jag in koi ock guldfisk för många år sedan, koiarna blev stora (mellan 30-50 cm) och levde några år men dog sedan.

    guldfiskarna lever och förökar sig något helt otroligt efter att jag kalkade dammen för vattnet var för surt. guldfiskarna är nu så många att jag måste köpa en rycha och fånga in säkert hälften av dom.

    vattnet har dessutom blit helt grön/brunt. men några mygglarver har jag inte sett till. annars vet jag inte vad fiskarna lever på för dom verkar inte äta av grodyngel eller vattensalamandrar som också frodas i dammen.
    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
    ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

    Kommentar

    • Peter
      • January 2002
      • 196

      #3
      "vad fiskarna lever på för dom verkar inte äta av grodyngel eller vattensalamandrar som också frodas i dammen."

      varför äter inte fisk grod yngel?
      /Peter

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det gör de.
        Salamandrar och grodor försvinner så småningom ur vatten där det finns fisk - därför är jag personligen inte så glad i att folk sätter ut fisk i naturliga fiskfria vattensamlingar, våra groddjur har det tungt nog ändå.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Dom kanske har hört att grodor mm är fridlysta.... Ok, varning på den......
          Det kan ju vara så att det är såna mängder med grodyngel att fiskarnas tullande på ynglen knappt märks. Sen kanske det finns paddyngel och dom är väl lite giftigare så fiskarna undviker ynglen?

          Mvh Erik
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Peter
            • January 2002
            • 196

            #6
            de kanske är giftiga eller smakar illa har jag funderat på, men vet någon säkert?
            /Peter

            Kommentar

            • THE_DUDE
              • February 2004
              • 764

              #7
              oj! jag drog visst alla yngel över en kant där, det rör sig mest om paddyngel i dammen.

              det är även så här, dammen ligger nästan längst upp på ett berg och har varit helt död/tom på alla sorters groddjur tills jag och min bror började ta och lägga dit grodor, paddor och salamandrar, som vi hittade på våran tomt (salamandrarna fångades iof i en annan damm där det fanns gott om dom).

              men det tycks bara bli fler salamandrar i dammen. och fler å fler små paddor och grodor (framför allt paddor, dom är lika många som mördar-sniglarna nästan) i trädgården.
              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

              Kommentar

              • marpe
                • June 2004
                • 3

                #8
                Hej

                Finns det fler erfarenheter av att ha fisk i en branddamm?
                Under helgen har jag tänkt på risken att ekosystemet i dammen havererar. Vilka är era erfarenheter?

                För att återknyta till mina ursprungsfrågor:

                * Reproducerar sig guldid bra?
                * Klarar de sig på den mat som finns naturligt i branddammen? Det finns ju ett naturligt vattenliv där.
                * Fiskval: Guldid eller guldfisk

                Har ni övriga tips eller erfarenheter av myggjakt/branddammar/dammfisk i stora dammar som klarar sig själv m.m. Berätta! Jag är i idel öra.

                MVH
                Martin, Linköping

                Kommentar

                Arbetssätt...