Vårat sommarprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquafred
    • July 2003
    • 4

    #16
    VACKERT ANLI.
    Ni har lyckats skapa en fin liten damm.Fick själv ett ryck i våras och började gräva som en galning i min trädgård.
    Jag läste en del böcker i ämnet där författarna varnade för just de där med storleken.Så jag tänkte att jag skulle ta i ordentligt med en gång.Den blev ca 9-10 kubik.Jag har planterat en del växter och fått i 3st guldfiskar,5st koikarpar och en stör.
    Knappt färdig med kantmaskeringen börjar mina planer på nästa projekt, en lika stor damm till som kommer att förbindas med den andra.(Som Kramfors säger ,Det är svårt att sluta.)
    Min fråga till er är hur jordätarna mår och hur de trivs ihop med andra dammfiskar?Trevlig sommar
    SIMMA LUGNT!!!

    Kommentar

    • anli
      • October 2002
      • 654

      #17
      Tack för berömmet!
      Min fru och jag satt just vid dammen och avnjöt lite starkcider i eftermiddagsvärmen. Dammen har verkligen blivit en centralpunkt i trädgården. Intressant att se hur alla nya fåglar och insekter hittar dit.
      Jodå, mina "Gymnogeophagus australis" trivs jätte bra i dammen. Kul att ha en lite mer skygg och "mystisk" fisk tillsammans med de sällskapssjuka guldfiskarna. Funderar på någon bra metod för att få upp jordätarna till vintern. Någon form av ryssja eller mjärde bör väl fungera? För får man till en bra teknik att få upp de känsligare fiskarna innan vintern, så öppnar sig intressanta alternativ för fiskpopulationen inför nästa säsong.

      Nästa projekt som hägrar är annars ett "engelskt växthus", med gjuten och murad grund. Där skulle man kunna ha en lite tropisk damm med lotus i! Vi blev så inspirerade när vi tittade in på botaniska trädgården i uppsala.
      Men en utomhusdamm till, med en liten bäckförbindelse skulle också vara kul...
      Anders Lindersson
      Anders Akvariesida

      Kommentar

      Arbetssätt...