Nya projektet, 15 m2 koi-damm i trädgården! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • icehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av rudy
    ja säjer inte att det är så men risk föreligger då vi oxå hade en fin fontän (byggt ett vattenfall ist)
    såg aldrig fisken utom då vi stängde av ... och det va en som va ' dom kanske inte kommer fram då dom kanske tror att det regnar'
    ingen aning om det stämmer eller inte men det är värt att tänkas på tills nån bättre vetande säjer nått annat ;P
    Någon mer bra koll/fler erfarenheter av detta?

    Fom ät ju intye så små direkt heller, 18-19cm är dom största iaf och jag har fått för mig att koi alltid är hungriga och simmar runt och tigger mat föt gämnan?

    Lämna en kommentar:


  • rudy
    svarade
    [QUOTE=icehacker;1592866

    Kan det vara fontänen som stör ytstämningen så dom inte märker att man slänger ner lite mat? [/QUOTE]

    ja säjer inte att det är så men risk föreligger då vi oxå hade en fin fontän (byggt ett vattenfall ist)
    såg aldrig fisken utom då vi stängde av ... och det va en som va ' dom kanske inte kommer fram då dom kanske tror att det regnar'
    ingen aning om det stämmer eller inte men det är värt att tänkas på tills nån bättre vetande säjer nått annat ;P

    Lämna en kommentar:


  • Berserken
    svarade
    Är det små koi så kanske de får i sej mat ändå de lär nog bli mer hungriga när de blir större

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av rudy
    har du testat att ge då det är mörkt? då ja slängde i vår dammfisk i dammen från ett vinterkar så såg ja inte dom på 3-4 vecker
    men ja slängde i lite mat på kvällen ändå

    nu nästan 2 månader senare kan ja se när dom kommer upp till ytan och kikar

    men ja vet inte hur det funkar med "tama" fisk
    det tar ju tid för dom att acklimatisera sig från en etta till en herrgård
    Hmm, det kanske man skulle orva ja. Dom äter fortf. inte nämligen

    Kan det vara fontänen som stör ytstämningen så dom inte märker att man slänger ner lite mat? Vill ju inte slänga i massa met utan att den äts upp för det är ju inte bra heller :S

    Lämna en kommentar:


  • rudy
    svarade
    har du testat att ge då det är mörkt? då ja slängde i vår dammfisk i dammen från ett vinterkar så såg ja inte dom på 3-4 vecker
    men ja slängde i lite mat på kvällen ändå

    nu nästan 2 månader senare kan ja se när dom kommer upp till ytan och kikar

    men ja vet inte hur det funkar med "tama" fisk
    det tar ju tid för dom att acklimatisera sig från en etta till en herrgård

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Nu är det 14 grader i dammen, borde inte kojen bärja äta då? :S

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Tackar!

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Ursprungligen postat av icehacker
    Då har man bärt hem nära 5 ton med sten och lagt ut samt börjat planetera lite smått, fått grävt ner kablar och gjort ett litet vattenfall. Var nog lite tidigt att släppa i Koien för dom ligger mest och gömmer sig och äter inte nu. Men har köpt en massa nya växter idag på Nisses, så nu blir det till att plantera och bada lite :P

    [ATTACH=CONFIG]53485[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53484[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53486[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53487[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53488[/ATTACH]
    börjar se riktigt bra ut nu ju..

    Lämna en kommentar:


  • addo
    svarade
    Ursprungligen postat av icehacker
    Varför pratar alla om att just Japansk Koi är så speciellt fin och dyr då?

    Och träningsverken hade väl kanske lagt sig om jag inte plockat och burit hem runt 5 ton med kullersten de senaste dagarna
    Koi är ju en odlingsvariant av Karp, och odlarna med bäst blodslinjer är från Japan.

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    en rättelse här föresten koien har sitt usprung i iran från första början,
    Varför pratar alla om att just Japansk Koi är så speciellt fin och dyr då?

    Och träningsverken hade väl kanske lagt sig om jag inte plockat och burit hem runt 5 ton med kullersten de senaste dagarna

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Då har man bärt hem nära 5 ton med sten och lagt ut samt börjat planetera lite smått, fått grävt ner kablar och gjort ett litet vattenfall. Var nog lite tidigt att släppa i Koien för dom ligger mest och gömmer sig och äter inte nu. Men har köpt en massa nya växter idag på Nisses, så nu blir det till att plantera och bada lite :P

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 602,3 KB
ID: 2140752Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 482,2 KB
ID: 2140751Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 223,5 KB
ID: 2140753Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,7 KB
ID: 2140754Klicka på bilden för större version

Namn: 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 249,4 KB
ID: 2140755

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    en rättelse här föresten koien har sitt usprung i iran från första början,

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    hur går det här,, har träningsverken efter grävandet lagt sej lite ???

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Ursprungligen postat av laasesku
    Härligt bygge! Intressant eftersom jag funderar på att dra i gång ett bygge snart. Har dock svårt att beräkna vad det kostar. Får man fråga vad ditt kalas gick på?
    kostnads skillnaden varierar mycket beroende på om du väljer gummi duk eller pvc duk.
    jag har en damm på ca 15kubik till den valde jag pvc duk, duk, filt, + pump och filter liten pump till vattenfall stannar på ca 15,000:-

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av laasesku
    Härligt bygge! Intressant eftersom jag funderar på att dra i gång ett bygge snart. Har dock svårt att beräkna vad det kostar. Får man fråga vad ditt kalas gick på?
    Tackar

    Priset beror ju helt enkelt på hur stort man bygger men jag tog även och dubblade det så jag köpte det största filtret och uv etc så det landade på totalt 25 tusen för pump, duk, filter, uv och lite annat smått och gott.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...