Jag är definitivt ingen expert på något sätt men utifrån sunt förnuft röstar jag på Tykos förslag om att utnyttja mikroliv och växter vi ofta utnyttjar i "konstvattensamlingar" (dvs kar, damm etc) som har just egenskaperna som förebygger algproblematik. Jag tyckte att min mamma fick bättre ordning på sin damm efter att jag släpade dit ett rejält sjok med hornsärv och även just andmat. Andmat kan ju vara irriterande efter ett tag, när det är tätt nog att gå på... men det är ju faktiskt bara att ta en håv då och då, och dra den i vattnet några gånger, så har man minskat beståndet med 90 %

Vid kanten av morsans damm planterade vi även en fiffig men okonventionell grej... rabarber

(Huruvida det funkar att skugga med växter beror ju dock helt på hur marken är skapt runt dammen och hur ljuset faller i den delen av trädgården. För mammas damm funkade läget perfekt när vi satte rabarbern på ett högre område. Sen kan det ju iofs diskuteras hur klokt det ser ut också... haha)
Att ta befintligt dammvatten från en balanserad damm tror jag också kan vara en väldigt bra idé - även om vi inte hade möjlighet att prova just det. Jag "ympar" alltid vatten och filtermedia från befintliga, välfungerande kar när jag startar nytt - och jag och vänner har faktiskt skickat blöt filtermedia med post för att hjälpa varandra :P
Naturen sköter oftast saker förträffligt om vi utnyttjar den

Ancistrus håller jag med dig om att du inte bör stoppa i. Inga "karfiskar" över huvud taget. Jag tror inte att de hade klarat sig särskilt bra eller länge. Ens sommartid. Dessutom undrar jag om de hade blivit långvariga på plats. Nu vet jag förstås inte var du bor och hur fågellivet ser ut, men några av min mammas guldfiskar föll offer för både gråtrut och pilgrimsfalk

Snäckor avskyr jag när det är "skadedjursvarianterna"... dvs de som förökar sig hej vilt och inte är så fina att titta på... Så länge de ingår i en balans och inte tar över, är de bara bra - men om det börjar krylla av dem får jag nervsammanbrott. (Jag förbannade den dagen jag skaffade posthorn - AVSIKTLIGT... men mina botior och dävrgkulfisk tog hand om dem illa kvickt i sina kar iallafall

Om du har mycket snäckor och mycket alger - är det ju hand-i-hand... mycket näring och inte tillräckligt med växtlighet som tar hand om överflödet.
Lämna en kommentar: