Räcker detta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    Räcker detta

    Fick med en t5 armatur 120 cm rör helt gratis sisst jag var och köpte en ny balja. Tack för det!Jag är välldigt sugen på att få en fungerande växt burk där växterna trivs och frodas .Hade tänkt mej ett öppet kar alltså utan täcklok där vissa växer tar sig upp ur vattnet och billdar en snygg djungel. Med armaturen hängande över det hela. Skulle detta räcka med 2 st t5 rör med riktiga reflektorer? Alla mina tidigare växt försök har kraschat antingen på grund av för dåligt ljus eller att mina ancistus sett plantorna som lördags godis. Till detta kar är alla former av malar portade
    FOR LIFE !!!
    Karet hade jag tänkt ska ha måtten 120#40#40. Eller ska man gå ännu lägre på höjden till 35 cm för att få ännu mer till växerna som der bara går?

    Ha en angenäm kväll//Niklas
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #2
    Gissar att det är 54W lysrör det handlar om. Det kan nog räcka om man inte vill ha det allt för kämpigt. Kommer du att ha CO2-tub? Isf kan du kräma på mer annars så skulle jag vara nöjd.

    Ju högre upp från karet du har rampen dessto mer ljus kommer du förlora ut i rummet istället vilket kan upplevas som störande.

    PS. Är i stort sett bara ancistrus malarna som käkar på växter. Otocinclus kan rekommenderas.
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • Jemmba
      • January 2008
      • 432

      #3
      .Nej ingen c02-tyb planerad kommer försöka mej på dom enklaste växterna till att börja med för att slippa c02-tup. Vad menar du me kämpigt utan?

      botten på Karet kommer att hamn påen höjd av ca 130 och ska stå över ett matbord tanken är med nån reflektion fixa så att det ska vara så o störande som mojligt

      Har bevis på att L malar också låter det smakas med lite grönt i form av div akvarie plnator


      //Niklas
      När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

      Kommentar

      • Jemmba
        • January 2008
        • 432

        #4
        Det jag undrar är om jag kommer att klara mej med dessa 2 t5 54 w lysrör?
        Har snackat igenom med sammbon om projektet idag och det låter som att det kan bli grönt ljus Men hon har inte sakt ja. Ännu..
        Hur pass mycket mer ljus får man om man gemmför t5 och t8?.
        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #5
          Motsvarande t8 är på 36W så det är stor skillnad.

          Hm mitt sista inlägg verkar inte ha blivit postat.

          Men svaret är ja! Välj bra rör med reflektorer, Aquastare, aquarelle eller liknande trifosfor rör.
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • Jemmba
            • January 2008
            • 432

            #6
            Det låter ju fint så du tror det ska räcka till.?? har en riktigt grymm bild i min skalle hur detta projekt ska se ut. Höga stora grönbladiga växter som sticker upp ur vattnet kankse lite kätterväxter runt om på vägarna och sedan en massa mindre växter mossor rötter och nån anubias i akvariet.
            När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

            Kommentar

            • Jemmba
              • January 2008
              • 432

              #7
              Nån som vet var det finns bilder som liknar bilden jag försökt "måla" upp för er så skulle jag bli jätte glad om ni orkade länka

              //Niklas
              När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #8
                Det är stor risk att du bränner växterna ovan vattnet då de troligtvis kommer för nära lysrören. Metallhallogen tror jag passar bättre då.
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                • Jemmba
                  • January 2008
                  • 432

                  #9
                  Ursprungligen postat av Skiren
                  Det är stor risk att du bränner växterna ovan vattnet då de troligtvis kommer för nära lysrören. Metallhallogen tror jag passar bättre då.
                  tror du? t5 blir ju inte lika varma som t8 och jag tror det är lugnt faktis,
                  MH blir ju ännu varmare än vad en t5 blir.
                  Har inte heller pengar att lägga på mh ljus . Det var ju när jag fick den här rampen iden om detta projekt poppade upp för att det inte behövde bli så dyrt när bellysningsfrågan redan är löst.
                  När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    MH täcker inte hela rampen utan bara en bit vilket gör att växterna kan växa fritt på sidorna.

                    Men testa för all del. Jag vill inte stå ivägen för vetenskapen
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • Jemmba
                      • January 2008
                      • 432

                      #11
                      Ursprungligen postat av Skiren
                      MH täcker inte hela rampen utan bara en bit vilket gör att växterna kan växa fritt på sidorna.

                      Men testa för all del. Jag vill inte stå ivägen för vetenskapen
                      Ja hur det nu är med det där så finns det inga slantar till en mh så vi släpper det där Jag testar och bränner jag mina växter så får det lösas då! Kanske till och med med en MH Vem vet.

                      Nån med några synpnnkter med höjden på karet? har ju ´40 högt förslaget med en fundering om jag sk minska det ännu mer till 35. Fördelar nackdelar? tas gärna emot
                      När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...