Bruna belägningar på växternas blad och annat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #16
    Men herregud! Jag har ju två gånger sagt att sänkt flöde INTE ger mindre alger och det finns INGA rapporter vad jag vet som säger att sänkt flöde ger mindre alger. Snarare ger mindre flöde mer alger pga av parametrarna jag nämnde förut. Att du fått mindre alger när du säkt ditt flöde beror med 99% säkerhet på nått annat. Dessutom handlar ju hela tråden om dina alger?

    Vet inte vad du har för fiskar eller vad du upplever som strömt vatten men de förhållanden som vi har i akvarier är för det mesta inte ens i närheten av de där fisken lever.

    Hur stort är ditt kar och vad har du för filter?
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • Sumpan
      • December 2008
      • 238

      #17
      Ursprungligen postat av Skiren
      Men herregud! Jag har ju två gånger sagt att sänkt flöde INTE ger mindre alger och det finns INGA rapporter vad jag vet som säger att sänkt flöde ger mindre alger. Snarare ger mindre flöde mer alger pga av parametrarna jag nämnde förut. Att du fått mindre alger när du säkt ditt flöde beror med 99% säkerhet på nått annat. Dessutom handlar ju hela tråden om dina alger?

      Vet inte vad du har för fiskar eller vad du upplever som strömt vatten men de förhållanden som vi har i akvarier är för det mesta inte ens i närheten av de där fisken lever.

      Hur stort är ditt kar och vad har du för filter?
      Oj, heregud. Jag får nog ta och sälja mina akvarium nu och ge upp, jag fattar inte

      Ja, tråden handlar om algerna, men de trivdes inte så bra med ett tjock lager alger på bladen.

      Men vi håller oss till algerna då!

      Har du en dålig dag eller vad? brukar du idiot förklara oss nybörjare så här?

      Du skrev förut: ''Finns vad jag vet inga som helst rapporter om att lugnare vatten skulle ge mer alger''

      Och då undrade jag om du hade skrivit fel?

      Men du skrev att: NEJ. Jag menar precis vad jag skrev.

      Och nu skriver du: Men herregud! Jag har ju två gånger sagt att sänkt flöde INTE ger mindre alger och det finns INGA rapporter vad jag vet som säger att sänkt flöde ger mindre alger. Snarare ger mindre flöde mer alger pga av parametrarna jag nämnde förut.

      Tycker det bara är tråkigt att få sådana svar, oavsett om det är så att jag inte fattar vad du menade eller om någon av oss har missuppfattat något.

      Det är ett 96 L Juwel med det tillhörande innerfilter som jag upplevde sköt på ordentligt med vatten.

      Desutom fick jag de här tipsen från Janne på södermalms akvarieaffär, och jag tänkte att han säkert hade koll på det där och följde hans råd, och det är ju inte direkt en zoo affär.
      200L Asien
      56L
      27L

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #18
        Jag ber så mycket om ursäkt, är på lite dåligt humör och blev irriterad när du inte verkade förstå mig. Men det berodde ju så klart på att jag hade skrivit fel.

        Man kan säga att när växterna mår bra så mår algerna sämre och växterna mår bra när det är stort vattenutbyte omkring dem. Och som jag faktist skrev tidigare och menade dessutom så finns det bara fördelar med större flöde. Flödet är dock inte samma sak som hastigheten på vattnet. Skulle du tycka att det blåser lite för mycket så kanske du kan sätta på ett rör antingen som strilrör eller ett som slutar med en större öppning än det från pumpen.

        Algerna du har är troligtvis kiselalger som kommer vid nystart av karet och några månader frammåt. De kan även dyka upp om man gjort rent för mycket/noga eller att filtret inte har kommit igång.

        För att en gång för alla sammanfatta det de andra skrev och det jag iaf menade är att sätt full sprutt på filtret
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • Sumpan
          • December 2008
          • 238

          #19
          OKey, bra att vi förstår varandra nu och båda har kommit till insikt. Ber självklart om ursäkt för mitt utspel också. Problemet är när de här algerna komer börjar man fundera så mycket på anledningen att man blir för förvirrad och vill uppnå bättre resultat snabbt, men det går ju inte i akvarievärlden vad jag har förstått.

          Förmodlligen är det det ''blåsiga vattnet'' jag vill bli av med och ha kvar flödet som du/ni påpekar! Och på sätt får jag bra syrehalter och näringsutbete för växterna och klara den biologiska lasten bättre,

          Hur som helst, tackar för hjälpen!
          Senast redigerad av Sumpan; 11 May 2009, 20:48.
          200L Asien
          56L
          27L

          Kommentar

          Arbetssätt...