Snabbväxande och "lätta" växter till akvarieuppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoooophie
    • April 2009
    • 163

    Snabbväxande och "lätta" växter till akvarieuppstart

    Hej, jag planerar att köpa ett akvarium på ca 500 l och undrar om ni har några tips om växter som är särskilt bra att plantera vid uppstart för att få en bra balans i karet?
    Gärna något som växer fort och som tar näring från vattnet för att förhindra algväxt. Jag har sökt på växtavdelningen men skulle uppskatta att få några direkta råd från er som faktiskt håller på med akvaristik
    (\__/)
    (O.o )
    (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!
  • Big_Sal
    • March 2008
    • 470

    #2
    hornsärv tycker jag är bra... kan ligga i ytan och drar massor med näringsämnen. Samma sak med flytormbunke... Akta dig däremot för andmaten för den blir du knappt av med sen när den väl tagit över allt...
    //Salle

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Gå in på sidan för växtartbeskrivningar http://www.zoopet.com/vaxter/index.php och gå till rutan för växthastighet - markera 5 och klicka på sök
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        vattenpest är en annan bra nybörjarväxt
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Zoooophie
          • April 2009
          • 163

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Gå in på sidan för växtartbeskrivningar http://www.zoopet.com/vaxter/index.php och gå till rutan för växthastighet - markera 5 och klicka på sök
          Det har jag gjort men tänkte kolla om ni hade ytterligare tips
          (\__/)
          (O.o )
          (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

          Kommentar

          • villopoto
            • April 2009
            • 2

            #6
            Hygrophila Polysperma eller nåt sånt Växer väldigt snabbt
            100L - Sällskaps

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Vallisneria växer också som ogräs.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Många av de arter som nämns eller på annat sätt hänvisas till kräver att det finns en del näring i vattnet, kanske skulle påpeka det också, att det kan behövas tillsätta komplett akvarieväxtgödning för att det ska funka bra, särskilt om man är försiktig med fiskmängden i början.

                Alla nämnda arter är lätta eller jättelätta, i "ingådda" akvarier med mycket näring i, men i nystartade akvarier med lite fisk och utan tillsatt näring dör de ofta relativt snabbt.

                Inte så kul att skaffa en massa växter som dör och bildar en massa ammonium åt alger när man lägger energi just på att motverka det.

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Hygrophila polysperma klarar dock av att gå i ett nystartat kar utan näring. Det kan ta månader innan den visar upp brister på framförallt kalium, vilket ändå fås med standard recept av PMDD.

                  Skall du bara ha i några snabbväxare för uppstartens skull så släng i några H.polysperma. Skall du däremot ha växter konstant i karet så bör du se över ditt ljus och näring.

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anettejt
                    Hygrophila polysperma klarar dock av att gå i ett nystartat kar utan näring. Det kan ta månader innan den visar upp brister på framförallt kalium, vilket ändå fås med standard recept av PMDD.

                    Skall du bara ha i några snabbväxare för uppstartens skull så släng i några H.polysperma. Skall du däremot ha växter konstant i karet så bör du se över ditt ljus och näring.
                    Ja, alltså ungefär som jag skrev, använd komplett akvarieväxtnäring.

                    Sen beror det lite på övriga förutsättningar hur polysperman klarar sig utan tillsatt växtnäring, har man egen brunn och bor i gammal jordbruksbyggd kan man i vissa fall klara sig utan annan näring till de flesta växter bara genom vattenbyten, i vissa kranvatten packar även polysperman ihop rätt snart om man inte tillsätter näring i nystartade akvarier.

                    I ett 500 liters kan det vara lämpligt med något mer växter än några polysperma.

                    Kommentar

                    • Zoooophie
                      • April 2009
                      • 163

                      #11
                      Har ni några bra tips på växtnäring? Suger i mig kunskap just nu eftersom det var så himla längesedan jag hade akvarium sist
                      (\__/)
                      (O.o )
                      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        PMDD, "finns på nätet" minns inte om man får länka till sin favoritleverantör här. PMDD är lite pyssligare än de kommersiella preparat man kan köpa i butik, men ska du handla i butik se till att få komplett gödning, inklusive kväve och fosfor, butikerna har ofta en djungel av växtnäringar, varav en många bygger på "senaste" akvarieväxtrön från 70 och 80 talet, då många ansåg att järn var det som akvarieväxter rådde brist på. PMDD kostar dessutom bara en bråkdel av vad kommersiella preparat kostar.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Den växt jag vet som klarar lägst näringsnivåer är Limnophila sessiflora (gälört). Den blir dessutom snyggast när det är lite sämre förhållanden, nästan Cabombalik.
                          När man sedan börjar med CO2 och PMDD blir den "leggy", dvs får långt mellan bladparen och bladen blir knubbiga istället för skira.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Zoooophie
                            • April 2009
                            • 163

                            #14
                            Ok men säg att jag startar akvariet och skall använda PMDD, när börjar jag med detta och kan jag stoppa i "fler" olika sorters växter om jag börjar använda det? Skulle helst vilja ha ett grönskande akvarium med olika arter i.
                            (\__/)
                            (O.o )
                            (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              I princip kommer växterna att funka bättre och och du kan välja bland många fler växter om du börjar med PMDD direkt när du skaffar växterna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...