Hur blir jag av med skäggalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjorne76
    • October 2008
    • 2

    Hur blir jag av med skäggalger?

    Hej!

    Har sedan ett par månader tillbaka skägg eller toffsalger i mitt kar de sitter lite varstans men mest på bladens kanter men även mitt på.

    kör med EasyCarbo med det verkar inte hjälpa. Göder med Pmd dubbeldos sön och ons, byter 1/3 av vattnet varannan vecka och har även hängt på reflektorer på rören köpte även på mig 3st siamesiska algätare i veckan men de verkar inte bry sig om algerna.

    Vad mer kan jag göra för att bli av med algerna?
    Bild på algerna
    Bild på akvariet
    Tacksam för svar

    Mvh

    Björn
    Senast redigerad av bjorne76; 12 March 2009, 11:22. Anledning: Stoppat in en bild på algerna
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Med EasyCarbo och hungriga Siameser är jag ganska säker på att det är ett övergående problem. Speciellt om du precis börjat med EC-doseringen och precis skaffat algätarna.

    Siamesiska algätare brukar vara extra dålig på att ta utvuxna toffsalger. Antingen nyper du bort dom manuellt med fingrarna eller skaffar en doseringsspruta och sprutar EC rakt på de toffsar som du irriterar dig extra mycket på. Räkna dock inte med att dom trillar bort i första taget även om du dödar dom med EC-dush. Det som brukar hända är att dom blir vinröda och sedan vita för att sedan allteftersom ruttna bort och det kan ta ett tag.

    För mig funkar en kombination av skötselstabilitet och gödningsstabilitet med EC-dushar och att nypa bort manuellt. Siamesiska algätare brukar sedan kunna hålla efter nytillväxt såpass att man allteftersom blir av med problemet helt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...