"Sönderklippt" mossboll på sten..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    "Sönderklippt" mossboll på sten..?

    Kan man klippa sönder en mossboll och platta ut den och fästa på en te.x sten eller kruka, med fiskelina, och att den växter fast sen ? eller kommer man alltid få ha fiskelina/ ruttnar mossbollen?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Den växer inte fast, så linan får bli kvar. Men förr eller senare så syns den ju inte, troligvis senare då Cladophora aegagropila inte växer så där jätte fort
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Jag klippte upp en mossboll och drog den över en fejk rot (gömma för malarna) och så tog jag sånt plastnät som man köper vitlök i och drogrunt och över, och knöt ihop, det var några veckor sen, och nu har mossan börjat växa över plasten.
      Senast redigerad av Linapina; 15 December 2008, 20:49. Anledning: Förtydligande

      Kommentar

      • JohanFridsall
        • November 2008
        • 134

        #4
        Ursprungligen postat av Linapina
        Jag klippte upp en mossboll och drog den över en fejk rot (gömma för malarna) och så tog jag sånt plastnät som man köper vitlök i och drogrunt och över, och knöt ihop, det var några veckor sen, och nu har mossan börjat växa över plasten.

        bildar inte mossan några gifter ? vilken storts mossa ?

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Vet inget om att en uppklippt mossboll ska bilda gifter, det diskuterades tidigare att man kunde klippa upp dessa och sedan sätta in en sten i och sy ihop för att få dem att flyta, så jag kan inte se hur man skulle få problem med att sätta den kring en rot istället. Har inte haft några problem med det.

          Det är en helt vanlig mossboll som jag klippte upp och drog ut.

          Kommentar

          • JohanFridsall
            • November 2008
            • 134

            #6
            Ursprungligen postat av Linapina
            Vet inget om att en uppklippt mossboll ska bilda gifter, det diskuterades tidigare att man kunde klippa upp dessa och sedan sätta in en sten i och sy ihop för att få dem att flyta, så jag kan inte se hur man skulle få problem med att sätta den kring en rot istället. Har inte haft några problem med det.

            Det är en helt vanlig mossboll som jag klippte upp och drog ut.

            asså är det en akvarie växt som kalas så ? eller är det bara vanlig skogsmossa ? :S

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av JohanFridsall
              asså är det en akvarie växt som kalas så ? eller är det bara vanlig skogsmossa ? :S
              Cladophora aegagropila är en grönalg (tror den heter på svenska Getraggsalg) som finns i norra halvklotet och bildar bollar i naturen. Ingen mossa och helt ofarlig för fiskar (mina äter den!). Finns en del svenska arter också och även denna finns nog här också.

              Och är en vattenväxt, som går att ha i akvarium. jag själv har flera stycken. Dock tycker jag dom är snyggare att ha som ''bollar'' än att klippa i dom och få dom att växa på stenar,grenar. Räkor älskar att springa på bollen och leta mat i den.
              Senast redigerad av Flaxss; 15 December 2008, 21:43.

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Den har tydligen bytt namn nu till Aegagropila linnaei. Systematiker vill också ha jobb...

                Kommentar

                Arbetssätt...