mäskrecept

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hugosan
    • January 2006
    • 57

    mäskrecept

    hallo..

    jag har ett problem..

    min mäsk räcker bara ett par dagar..

    någon som har ett annat recept ..

    jag kör nu med följande ..

    ca en cm färskjäst

    2 dl socker

    1 msk välling

    1 krm bikarbonat..

    i en 1/5 liters flaska

    1 lit akvarium vatten

    tacksam för svar..

    hugosan..
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Halvera sockret till 1dl och ta betydligt mindre jäst.
    Iom att det går åt så lite jäst skulle jag istället köra torrjäst och då ½krm max till 1l vatten
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Makasu
      • June 2004
      • 400

      #3
      I 1½ liters pet:

      25g jäst (halvt paket)
      3 dl socker.

      1) Smula/lös upp jästen i ett glas ljummet vatten.
      2) Lös upp sockret i petflaskan i ljummet vatten. (skaka tills det är upplöst)
      3) Häll i jästvattnet i petflaskan och skaka lite.

      Håller i ca 1 vecka
      /Makasu

      http://green.colorize.net/

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ursprungligen postat av Makasu
        I 1½ liters pet:

        25g jäst (halvt paket)
        3 dl socker.

        1) Smula/lös upp jästen i ett glas ljummet vatten.
        2) Lös upp sockret i petflaskan i ljummet vatten. (skaka tills det är upplöst)
        3) Häll i jästvattnet i petflaskan och skaka lite.

        Håller i ca 1 vecka
        Det där är bara bortkastade pengar även om det funkar.

        10% socker ger max ca 10% alkohol, och över det börjar jästen dö.
        Med en mer lagom sockerhalt (även socker i sig i höga halter är toxiskt för jästen) och mindre jäst kan man få ett resultat som håller 3v
        Så 3dl socker är bara onödigt och ger tom sämre resultat.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Makasu
          • June 2004
          • 400

          #5
          Fast får du lika hög bubbelhastighet då?
          /Makasu

          http://green.colorize.net/

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Det är jämnhet som behövs. Jag kör Tub,regulator, kittet med 1-2 bubblor per sekund i 1125L för att få ner pH från 7.9 - 7.2. motsvarar 10-15 ppm CO2. Med min reaktor (nästan 100% upplösning) är detta max vad jag kan köra om jag inte ökar vattenflödet genom den. Vill jag ha 30ppm som fanatiska växtakvarister ofta vill, räcker 3 bubblor per/s (om jag ökar flödet vill säga)

            PS. till de som kör bubbeltrappa, Syresten, kisel diffusor etc. Glöm dessa!! Det mesta går rakt upp genom ytan och gör liten nytta.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • larson
              • January 2008
              • 119

              #7
              Ursprungligen postat av sme_h
              PS. till de som kör bubbeltrappa, Syresten, kisel diffusor etc. Glöm dessa!! Det mesta går rakt upp genom ytan och gör liten nytta.
              Så vad ska man använda för att uppnå maximalt upptagande då?Trevligt om du skulle dela med dig avdetta också :-)
              /lars olof

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Det finns reaktorer i lite olika varianter. Ofta är det nån behållare där CO2 och vatten vispas runt till dess att det löses upp och kan lämna behållaren. Har en enkel skiss på min hemmagjorda om du följer min zoonen-länk. Den enda vägen att lämna behållaren är nedåt. Endast upplöst co2 och mycket små bubblor kan mao komma ut. Större bubblor vill ju som bekant uppåt i vatten och kommer att stanna kvar. Väldigt lite slöseri med denna metod.
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • larson
                  • January 2008
                  • 119

                  #9
                  Tackar. Har själv haft liknande tankar, då det ofta hävdas att CO2 ganska lätt tas upp av vatten. Blir det någon ansamling (gasbubbla) av CO2 i din hemmagjorda reaktor, eller håller det flödande vattnet undan så att det inte blir kvar något alls?
                  /lars olof

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Justeringfråga... Med det flöde jag har nu kan jag som sagt ha 2 bubblor/s. Blir det ansamling så är ju inte det till någon nytta. Fylls behållaren av co2 så att vattnets utflöde hamnar över ytan minskar vispar den dessutom sämre. Nej, vill jag ha mer CO2 får jag öka vattenflödet genom reaktorn. Samtidigt om jag ökar flödet FÖR mycket så följer även stora bubbor med ner så då får jag bygga ny reaktor av större flaska. Nu har jag ingen passande pump till detta så det får räcka för ett sällskapsakvarium. Växterna växer bra fort som jag har nu. Stabilitet är som sagt viktigare så man slipper alger och sjuka fiskar. Med starkt ljus och riktigt mycket co2 ökar också risken med svajande näringsnivåer. Då blir det mera alger....
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av hugosan
                      hallo..

                      jag har ett problem..

                      min mäsk räcker bara ett par dagar..

                      någon som har ett annat recept ..

                      jag kör nu med följande ..

                      ca en cm färskjäst

                      2 dl socker

                      1 msk välling

                      1 krm bikarbonat..

                      i en 1/5 liters flaska

                      1 lit akvarium vatten

                      tacksam för svar..

                      hugosan..
                      som sagts halvera sockret, byt bikarbonat mot bakpulver, 1/3msk vällingen, själv tycker jag just lidls färskjäst håller några dar extra, sen har du på tok för mycket jäst, 1 kryddmått färsk jäst vore mera lagom, kör själv en 3mm skiva till 5litersdunk med mäsk och mitt puttrar ca 2 veckor.

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av Makasu
                        Fast får du lika hög bubbelhastighet då?
                        Nja, inte initialt säkert, men jag får garanterat mer gas totalt sett.
                        Mängden socker styr inte bubbeltakten utan det är mängden jäst vid start samt temperatur som är de främsta faktorerna.

                        Hur man än vrider och vänder på det så hjälper inte mer socker än ca 10%, varken för att få en längre eller snabbare jäsning.

                        Man kan köra tex starkvinsjäst, som klarar högre alkoholhalt, för att förlänga jäsningen något (och då kanske även öka sockret lite, men det handlar kanske om att köra 13-14% istället för 10%).

                        Sen beror det naturligtvis på hur ofta man vill sätta ny mäsk. Tycker man det är ok att byta ofta kan man naturligtvis köra mer jäst för att producera mer gas under kortare tid.

                        Om man kör maximal bubbeltakt kanske det tar ett par tre fyra dagar innan man kommer upp i för hög alkoholhalt, men man kan å andra sidan skippa alla andra ingredienser och bara köra vatten, socker och jäst.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          starkvinsjäst kan bli minst 16%

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Nu ska vi inte vara så kinkiga med "pocenten"
                            Tror min poäng gick fram ändå.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Ursprungligen postat av heeke
                              Nu ska vi inte vara så kinkiga med "pocenten"
                              Tror min poäng gick fram ändå.
                              Jo poängen är sund, sen är det ju inte många som kör vinjäst till mäsken men när man va 16 bast och bryggde eget vin va pocenten väldigt viktig

                              Kommentar

                              Arbetssätt...