vilken växt är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    vilken växt är detta?

    det är en växt som sitter på en avlång lök, som i sin tur bara har 5 armar om vi ska kalla de så,eller 5 blad..

    vart så inpad av den växten, men fanns bara en avden, vill ha mer, men så svårt när varken jag eller hon i butiken inte viste vad den hette
    Bifogade filer
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Svårt att se, har flera teorier, men kan du fixa närbild?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det ser ut som Crinum natans http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=67&SOK=1 .
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        ...eller Crinum calamistratum eftersom den har så smala blad. Men bilden är för dålig för att man ska kunna vara säker. Har den en stor "lök" vid basen?

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Hmm.. jag kommer inte på namnet just nu. Men ringer du akvarielagret i Bromma och frågar vad det är för växt som de har i sitt stora räkakvarium vid disken, som har långa smala stänglar, så får du veta vad den heter....

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Jo nu trillade polletten ner, ha ha. Krax har mycket rätt i att det är en Calamistratum!

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det ser onekligen ut som Crinum calamistratum på bilden, ingen tvekan.

              När du säger "avlång" lök så är det första jag tänker på någon Aponogeton art.
              C.calimistratum har en rund lök i mina ögon.

              Du får det också att låta som att den är begränsad till 5st blad.
              C.calimistratum kan få väldigt många blad.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • streezz88
                • July 2007
                • 529

                #8
                Grejen är den att löken är inte rund, den är mer oval och det ser ut som en bläckfisk med 5 armar om man vänder den upp och ner, det är jätte smala stängler, eller vad ni kallade det och det är bara 5 st, häftig är växten iaf

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Allt är ju relativt. Avlång på vilket håll. Vertikalt avlång kan jag gå med på, men inte horisontellt.
                  Den har 5 blad nu ja, men det kommer garanterat fler om den trivs. Bladen blir desutom bredare när plantan växer till sig.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...