Vad är det för växter jag har

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Vad är det för växter jag har

    Så, dåp var det väl dags att identifiera mina växter. Tyckte de var fina och så, men glömde såklart bort namnen när jag frågade i affären.

    Första:



    Den i hörnet, inte vattenpesten. Den har växt till sig och blivit MYCKET tätare, brunaktig i topparna och väldigt fina strån. Växt upp till ytan och skjutit tokmycket skott, dags att ansa.



    Den längst bak med små blad på. Har just ansat den ca. tre gånger, dvs. den växer också riktigt bra (PMDD = ) och skjuter skott.

    Även den till vänster i bilden, ser lite vissen ut och brunaktig, men jag hoppas den tar sig med hjälp av PMDD.

    En till fråga:
    Är min belysning nog? Kör med 2x 36W aquarelle, samt 2x 35W hallogenspotlights riktade mot de tätbevuxna hörnen (I bilderna). Göder med PMDD 35ML av varje flaska / vecka, samt Easycarbo 6ML varje dag. Akvarium på 350 L och det är 60CM högt.

    Mycket tacksam för all hjälp jag kan få

    MVH Johan
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Tyvärr är jag helt okunnig i växtfrågan, men vill gärna veta var du köpt dina halogenspotlights från. Tål de fukt/vatten?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Köpte dem på Jula här i Luleå tror jag, 50kr st, originalpris var typ 150kr tror jag. Jag har ingen aning om de tål fukt/vatten, har dem ovanför täckglaset, sen blir de jävligt varma så jag tror inte så mycket kondens når dem

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Tack för ditt svar Johanski.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Bump!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du har ingen bättre närbild?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Kan fixa, ska bara försöka få tag i en kamera. Återkommer inom någon dag då.

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Rotala wallichii tippar jag på
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • ivanelvis
                  • February 2004
                  • 408

                  #9
                  Har du precis börjat med pmdd eller??
                  Det ser ut att var lite näringsbrist över hela registert..
                  Vilken söt katt du har =) kolsvart
                  hemsida
                  http://hem.bredband.net/b734176/

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Har börjat med PMDD en vecka sen idag, de där bilderna är över en månad gamla och planterna har just införskaffats från akvarieaffären ^^

                    Den blomman, som jag också skulle tippa är Rotala wallichii, har blivit riktigt buskig och rodnat snyggt i topparna, de andra växer så det knakar. Anubiasen har blivit grönare. Osv osv. PMDD är verkligen en mirakelkur.

                    Kommentar

                    • ivanelvis
                      • February 2004
                      • 408

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Har börjat med PMDD en vecka sen idag, de där bilderna är över en månad gamla och planterna har just införskaffats från akvarieaffären ^^

                      Den blomman, som jag också skulle tippa är Rotala wallichii, har blivit riktigt buskig och rodnat snyggt i topparna, de andra växer så det knakar. Anubiasen har blivit grönare. Osv osv. PMDD är verkligen en mirakelkur.
                      Så om jag förstår dig rätt! så har du precis köpt plantor, som är med på ett foto, vilket är en månad gammalt! *?*
                      hemsida
                      http://hem.bredband.net/b734176/

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Då när jag tog fotot hade jag precis köpt dem, och det var en månad sen.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Då tänkte jag höra vad den i motsatt hörn heter, eller iaf familjen?

                          Sen tänkte jag höra ännu en grej:

                          Den växten som jag tror heter Rotala wallichii verkar må bra, fina blad och rodnar i topparna. En sak jag undrat över ett tag dock är att den verkar stänga igen sig ungefär en timma-halvtimma innan karet släcks. Det gör även den i motsatt hörn, vad tyder det på?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Att den går in i en viloperiod under natten och ett flertal av akvarieväxterna gör detta så det syns bla. Limnophila och Cabomba.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...