Omstart av akvarium och samtidigt få bort tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Monily
    • October 2007
    • 29

    Omstart av akvarium och samtidigt få bort tofsalger

    Hej!

    Jag har ett 135-liters akvarium som ska "startas om" om nån månad då vi ska flytta till ny lgh.
    Jag har haft akvarium jättelänge och aldrig haft några direkta problem, fiskar mår bra osv, men på sista tiden har växterna mått rätt kasst, de "löses liksom upp" och jag har dessutom fått in nån typ av tofsalger. Jag misstänker att jag har gett växterna för lite näring så nu har jag beställt PMDD som jag tycker låter som en bra grej att testa. Tidigare har jag använt kulor som man sätter vid rötterna samt nån typ av droppar, men antagligen har jag haft i för lite. Funderar nu även på att se över belysningen, har för växternas skull aldrig tänkt på vad som sitter i armaturen, kanske behöver rören bytas. "Åldras" lysrör trots att de fortfarande fungerar?

    Har någon något tips på hur man kan bli av med algerna vid denna "nystart", är det bara att kassera växter, stenar och annat som är angripet, eller kommer mängden alger gå ned om de andra växterna kommer igång igen (vilket jag hoppas att de ska göra med mer näring och eventuellt bättre ljus)? Jag planerar att köpa en del nya växter i samband med flytten, men det vort ju kul om nåt kunde överleva av det jag redan har.

    Jag har hört nånstans att det kan hjälpa att göra vattenbyte med akvariet släckt samt skaffa några siamesiska algätare.

    Jag byter ca 25% av vattnet 1 gångn i veckan, har 5 sydamerikanska ciklider + 2 små ancistrus. Akvariet har en pump med ett innerfilter som verkar vara tillräckligt för 135 liter.

    Tacksam för tips!

    Malin
  • NiQitA
    • June 2008
    • 13

    #2
    Har hört att "livstidslängden" på ett lysrör (till akvarie) är 8 månader, vare sig det fortfarande lyser eller ej, ger tydligen inget ljus till växterna längre då.
    Men det kommer säkert mer intelligenta svar!
    ____________________________

    NiQitA

    Kommentar

    • Solisten
      • July 2008
      • 58

      #3
      Japp, rören förlorar sina egenskaper när det blir för gammalt (detta även om det fortfarande lyser).
      Jag vet dock inte säkert hur ofta man bör byta. Jag hörde 1-2 år från min lokala fiskhandlare har jag för mig, men som sagt är jag inte säker.

      /Micke

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Monily

        Jag har hört nånstans att det kan hjälpa att göra vattenbyte med akvariet släckt samt skaffa några siamesiska algätare.



        Malin
        Skaffar du Siamesiska algätare kommer du iaf inte ha problem med tofsalger men dina växters brist på välmående kommer ju bestå.

        Testa både byta lysrör och häll i PMDD så kommer det nog hända saker.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          EasyCarbo är en koltillsättning som kommer få växterna glada, och har den roliga bieffekten att toffsalger dör av det.

          Kombinera även med en helhetsgödning (PMDD) så kommer växterna dundra igång och toffsalgerna dö.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Monily
            • October 2007
            • 29

            #6
            Tack för tipsen!

            Kommentar

            • akino
              • January 2008
              • 146

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              EasyCarbo är en koltillsättning som kommer få växterna glada, och har den roliga bieffekten att toffsalger dör av det.

              Kombinera även med en helhetsgödning (PMDD) så kommer växterna dundra igång och toffsalgerna dö.

              Hur lång tid kommer det att ta innan tofsalgerna dör ut?
              Och blir dem totalt utrotade i framtiden? (om man inte köper in andra växter och fiskar från smittade akvarium)

              .
              Senast redigerad av akino; 11 September 2012, 14:01.

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Jag köpte en massa Philips Aquarelle för snart tre år sedan och nu börjar de slockna i ändarna. Men de ger fortfarande ljus som får växterna att trivas och växa. Ska köpa ny snart.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja mina höll i runt tre år också innan dom började bli svårtända har jag för mig. Då var dom även väldigt mörk-svarta nästan raktigenom hela röret. Inte bara i ändarna.

                  Hur lång tid kommer det att ta innan tofsalgerna dör ut?
                  Det ser du iom att dom först blir röda och sedan vita och då är dom lätta att gnugga bort.

                  Och blir dem totalt utrotade i framtiden? (om man inte köper in andra växter och fiskar från smittade akvarium)
                  Sålänge du kör med EasyCarbo kommer dom få det tufft. Men man kan naturligtvis aldrig helt utrota någon alg i ett akvarium. Det inns alltid vilande sporer som ligger och lurpassar, eller så får man nya formed via nya fiskinköp och nya växter eller t om via kranvattnet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krax
                    Jag köpte en massa Philips Aquarelle för snart tre år sedan och nu börjar de slockna i ändarna. Men de ger fortfarande ljus som får växterna att trivas och växa. Ska köpa ny snart.

                    Aquarellen har en livslängd på 8 000 timmar, har du kört dina i 3 år á 10 tmmar per dag så är det dax att byta.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Mina hade tappat runt 10% efter 3 år då dom tillslut inte ville tända.

                      Folk byter påtok för ofta. Basta
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...