ställa ut växter under varma sommaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    ställa ut växter under varma sommaren?

    Hej alla glada. det var år och dagar sen jag skrev här o nu gör jag alltså en liten comeback

    Till frågan jag hade. mina akvarieväxter är lite trötta.
    jag hade några guldfiskar som kalasde på dom för ca 1 år sen.
    Min doppvärmare gick sönder i uppvärmningsläge så det var nära 40 grader i vattnet. guldfiskarna finns alltså inte längre. Jag har alltså börjat om från "noll" nya fiskar iaf. jag vet att mina växter är mycket praktfulla därför vill jag inte slänga dom o bara köpa nya.
    Dom är kvar i samma tillstånd som dom var i när huldfiskarna tuggade på dom och så är dom täckta med alger.

    hur ska jag nu göra för att ge tillbaka livsglädjen till dessa växter?
    Palmer, små träd och sånt som står inomhus(på land) kan man ju ställa ut under sommarn då brukar dom ju få en växtrus i dagsljuset. kan man göra samma sak med vattenväxter? såklart står dom ju i vattnet. annars får man en högst omvänd situation.

    Hjälp min arma växter!
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Risken du tar är väl att ljuset får igång en ännu värre algodling. Och jag tror den risken är rätt stor.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      ja det stämmer nog. men uppenbarligen är växterna otroligt svaga. dom orkar ju inte växa lixom. men ute i en skål i det naturliga ljuset och färskt brunnsvatten som byts varje dag borde dom inte bli lite starkare?
      fast växter kanske stabilisera sej i sitt vatten. det är nog till hundar man byter vatten varje dag.

      finns det något annat knep till at få sina växter att börja växa igen? såklart olika näring o så. men vilket är då bäst?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Prova att ge växterna de dom behöver i form av näring och ljus, co2 kanske kan vara nått?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #5
          Jag skulle plantera dem i ett drivhus (miniväxthus) istället och ställa det i ett soligt fönster. En skål med vatten i solen blir ju som sagt bara en stor algodling efter ett tag. Men planterar man dem i vattendränkt jord i ett drivhus så brukar de trivas riktigt bra. Drivhuset gör att luftfuktigheten är hög och bladen behöver då inte ställa om till "övervattensform".
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            ok. så typ jätte sumpig jord att stå i... och typ glas över? som värsta bastun?
            Kan man ha nån slags växtgödning? sånsom man har till vanlliga växter? eller blir dumt sen när dom kommer tillbaka in i karet?
            Jag har ett 20 liters akvarium som står tomt. kan det användas som växthus?
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Normalt sett behöver man inte doppvärmare till guldfiskar...

              Växter som flyttas från ett akvarium med klen belysning till fullt solläge riskerar att ta mycket stryk av omställningen, men om de klarar det och om det är växter som gillar starkt ljus kan de växa mycket kraftigt om alla andra förutsättningar är uppfyllda, som till exempel tillräckligt med näring. risken fär alger är som sagt överhängande, särskilt om behållaren de ska vara i saknar filtrering och algätande organismer.

              Vad man kan göra som är relativt riskfritt, billigt och enkelt är att göda med PMDD och se över reflektorn(/reflektorerna) och rengöra eventuellt täckglas, samt att byta lysrör om det/de är gammalt eller av dålig sort.

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Just ja, det är inte alla växter som klarar att växa i blöt jord, och viss omställning gör de flesta arterna som kan växa så även i mättad luftfuktighet.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  ok...jag vet inte vad växterna heter (är ingen botaniker) men dom har en tjock grov "huvud rot" och sedan små tråd rötter från den. enskilda blad skjuter upp från roten, ganska styva blad. har sett liknande såna växter på land. och dom (på land asså) behöver mycket luftfuktighet... det ser ut som om den skulle klara av att leva i sump ett tag.
                  lysrören är bara 2 veckor gamla. men köpte dom i en dra-in-pengar-affär så dom kanske e dåliga...
                  Kan sandens täthet spela in? jag har blästersand väldigt snyggt men den kanske ger dålig cirkulation till röterna?

                  PMDD? Jag aldrig gjort det där med näring o det köret.
                  för mej har det funkat bra utan...tills nu då...

                  Doppvärmare hade jag till vintern. (dålig hus isolering)
                  då jag hade andra lite mer värmekrävande fiskar i också... men nu har jag alltså varken doppvärmare eller guldfiskarfiskar. dom andra fiskarna klarade sig, men det var nätt o jämt.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    Det låter som en anaubis du beskriver. De tål inte att få "roten" täckt av sand för då ruttnar den sakta men säkert.

                    Ljus kan man aldrig få för mycket av till växterna
                    Det gamla akvariet funkar nog fint som växthus se till att täckglaset inte har för stora springor bara. Då kan det vara bättre att spänna plastfolie över(som du gör några små lufthål i.)

                    När du väl ska ha växterna i karet så BÖR du tillsätta nån form av näring. Om du är utan mat så dör du ju inte direkt utan det går sakta men säkert.

                    Men fråga på här så ska vi nog kunna hjälpa dig!
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      får väl testa den där näringen kanske... hur gör man med den? den går atntagligen att köpa i de flesta zoo butiker.
                      Är de nån vätska man häller i eller är de nån slags tablett som man petar ner kring rötterna på växterna. eller hur funkar de?
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        nu gjorde jag ett sånt där sumpväxthus av mitt lilla akvarium. Det funkar!!
                        mina anbusias eller va dom nu heter har redan börjat skjuta upp nya små illgröna blad. jag ser till att hålla växten fuktig genom att spruta över med en blomspruta.
                        Men jag vill inte ge upp idén me näring.
                        Men det såg jag i en annan tråd så jag kanske ska läsa där.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Skiren
                          • December 2005
                          • 749

                          #13
                          Näringen som de flesta använder köps inte i butik!

                          Jag köper från http://www.haack.se/pmdd/ Bra pris och bra instruktioner för nybörjare.

                          Det funkar!!
                          Vad var det jag sa

                          Vad gäller växthuset så behöver den inte någon direkt gödning om jorden du använde var gödslad. Annars kanske det behövs om du ska använda det länge.
                          http://skiren.blogspot.com

                          Kommentar

                          Arbetssätt...