Gissa gräset..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Gissa gräset..

    Gjorde ett första vattenbyte idag på 300 baljan och tillsatte normal dosering PMDD samt dubblade antalet lysrör, skulle vilja ha hjälp med att identifiera "gräset" om nån känner igen det..
    http://i52.photobucket.com/albums/g2...egojtrsk16.jpg


    Själv gissar jag på typ
    Vesicularia dubyana men jag är osäker..
    Senast redigerad av Gaffel; 10 June 2008, 18:37.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Gräset? Det är vanlig Javaormbunke: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39 och under denna antagligen vanlig javamossa som du skrev.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Tack Anders, då var det vanlig mossa som jag misstänkte.

      Får se om jag lyckas där den förra ägaren till akvariet misslyckades, med pmdd gödningen och akvariets nuvarande 0,5 watt per liter i kampen mot algerna, inte att förglömma dom 2 L165 som Grodlund skänkte och akvariets nuvarande fördubbling av genomströmmning och filtervolym, tror inte riktigt på att bekämpa alger med olika typer av gifter och det är där någonstans jag misstänker att passionen gick förlorad.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #4
        Jag ser bara Javaormbunke och vad som ser ut att vara javamossa...

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Tack Grodlund!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Tack Anders, då var det vanlig mossa som jag misstänkte.

            Får se om jag lyckas där den förra ägaren till akvariet misslyckades, med pmdd gödningen och akvariets nuvarande 0,5 watt per liter i kampen mot algerna, inte att förglömma dom 2 L165 som Grodlund skänkte och akvariets nuvarande fördubbling av genomströmmning och filtervolym, tror inte riktigt på att bekämpa alger med olika typer av gifter och det är där någonstans jag misstänker att passionen gick förlorad.
            Snart sitter du i mäskträsket.....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Javamossa och javaormbunkar behöver inte mycket ljus. Dom klarar sparsamt med näring, men om man har stora fiskar som äter mycket mat så kan ormbunkarna växa väldigt kraftfullt. Nån direkt konkurrens med algerna erbjuder dom dock inte. Vill du ha växter som konkurrerar ut algerna får du nog komplettera med växtarter som drar mer näring. Flera sorters snäckor och flytväxter (vad som helst utom andmat!) är också bra. Men med kraftig matning är det ändå svårt att undvika alger.

              För att kunna ta tillvara mina råd bör du veta att min bakgrund och filosofi är low-low-tech

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Växter konkurrerar iofs inte ut alger för att dom "suger näringen ur vattnet" som är en vanlig vaneföreställning.

                Anledningen att många tycker att saktaväxande arter som Javaormbunkar/Anubias är dåliga på att konkurrera ut alger är att dom inte lika snabbt som snabbväxare skuggar ut alger och att man inte exporterar algbevuxna växtdelar lika snabbt. Utan att man vet om det så exporterar man en oherrans massa alger och sporer när man river ur äldre snabbväxande buskage. Skulle man göra samma sak med Javaormbunkar/Anubias etc så skulle dom vara lika bra på att konkurrera ut alger.

                Faktum är att dom faktiskt är riktigt duktiga på att konkurrera ut alger när dom blivit lite större och växer så bra att man kan fimpa 10-20% av de fulare bladen varje vecka. Då snackar vi bra tillväxt =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Växter konkurrerar iofs inte ut alger för att dom "suger näringen ur vattnet" som är en vanlig vaneföreställning.
                  Intressant! Det har åtminstone jag inbillat mig. Hur går det då till? I ett akvarium med riklig tillväxt på de högre växterna verkar ju faktiskt algerna tyna. Ibland tom på rutorna. Jag tyckte det verkade rimligt att det blev brist på något ämne för algerna.

                  Kraftig utfodring (stora cichlider) gynnar väl algbildning?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ja det är riktigt att för stor utfodring gynnar alger och där är det främst syredippen pga mineraliseringsbakterier i kombination med ammonium som är boven.

                    Mycket växter och ammoniumfri helhetsgödning (PMDD tex) ser till att det hela tiden är mycket syre och aldrig ett spår av ammonium.

                    På ett sätt kan man kanske säga att det är näringskonkurrens på ammonium, men jag tror inte det har så mycket att göra med att alger är ammoniumbegränsade utan att dom ser förekomsten av ammonium och låga syrenivåer och bra tillgång på ljus som ett ypperligt tillfälle att börja blomma.

                    Många glada växter ger alltså både syre, stabilt låga ammoniumnivåer och mycket kraftig ljuskonkurrens.

                    En del växtakvarister klarar att köra växtakvarier även med ammoniumbaserade produkter sålänge dom håller en mycket stabil och jämn dosering, så jag tror framförallt det är svängningar i syre+ammonium+ljus som tillsammans triggar alger.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Tack för kursen! Det gav lite Aha-känsla även om jag sett och hört en hel del i ämnet. Eftersom jag har växterna mer för att fiskarna skall må bra än som egenändamål så har jag ofta inte orkat ta till mig informationen (och en gammal resttenta i botanisk fysiologi för 30 år sedan hänger fortfarande som ett mentalt spöke). Så tillåt en följdfråga: Om man matar stora cichlider med räkhuvuden och pellets (mycket måttlig belysning, inget filter) - gör då PMDD något till eller från? Jag använder rikligt med javaormbunkar, svärdplantor och flytväxter för att minska total N i vattnet. Jag mäter aldrig några vattenvärden, men fiskarnas kondition antyder att kvävet inte är alltför högt. Börjar dom se ansträngda ut byter 50% vatten, men inte i onödan för kranvattnets pH är buffrat högt och jag är misstänksam mot kloraminet.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Med stor fisklast kommer du sannolikt alltid ha tillräckligt med kväve och fosfor. Det enda som kanske eventuellt skulle kunna tryta är kalium och mikroämnen och det ser du lätt på växterna. Kaliumbrist börjar som små gula prickar stora som knappnålshuvuden. Mikrobrist syns som väldigt blek nytillväxt på framförallt snabbväxare.

                        Ser du inte någon tendens till dessa brister så behövs inte PMDD.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Huups vilken föreläsning matnyttig sådan du kan dun sak, men jag undrar vad/vilka är mikroämnen ?
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #14
                            Jag har fått några posthornssnäckor av Sonja här på forumet och dom är väldigt bra på att äta alger från växter och dekorativa =)
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Galne-Gurra
                              • April 2008
                              • 1080

                              #15
                              Snygga bilder Gaffel,vad har du för sorts kamera?
                              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                              Kommentar

                              Arbetssätt...