Odla akvarieväxter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    #16
    Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
    Du får klicka dig in på växten och läsa om den, prövade med den översta
    http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/details.php?id=158
    Can be Grown Emeresed: Yes
    Jaha ok jag trodde det var kategorin man skulle kolla på. Men när det står can be grown emeresed betyder väl det bara att den kan sticka upp ur akvariet. Tål hela växten att vara ovanför vatten? Man behöver ju å andra sidan inte vara rädd att man vattnar för mycket om man har en akvarieväxt på land som klarar att vara ovanför vatten.

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #17
      Men när det står can be grown emeresed betyder väl det bara att den kan sticka upp ur akvariet. Tål hela växten att vara ovanför vatten?
      Japp det gör den!
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #18
        Hur odlar man anubias ovanför vattenytan?
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #19
          På samma sätt som alla andra! I en kruka med jord. Drivhus eller plastpåse över krukan rekommenderas före bättre tillväxt
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            #20
            Hm det låter intressant att prova. Måste hitta en ampel att ha dem i (enda sättet när man flyttar från en 3a till en 1,5a och vägra slänga en enda krukväxt ).

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #21
              Alltså, det här med att odla ovanför ytan...

              Hade min anubias utanför vattnet ett par timmar förra veckan, bladen rullade ihop sig och torkade och nu är det bruna döda fläckar på dem...

              Visst blir det lite fuktigare om man har en påse över, men inte sån enorm skillnad väl? Den stod i en bunke med lite vatten, så lite fuktigt borde det ändå varit. Om den inte fixar ett par timmar, hur kan den klara att växa så permanent? Måste man spreja dem stup i kvarten eller?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Ursprungligen postat av Salta Katten
                Hade min anubias utanför vattnet ett par timmar förra veckan, bladen rullade ihop sig och torkade och nu är det bruna döda fläckar på dem...
                Undervattensblad saknar den hinna som övervattensblad har som skyddar mot uttorkning, och har dessutom fler "lufthål" (stomata) som släpper in CO2 och ut O2, så de torkar lätt.
                Visst blir det lite fuktigare om man har en påse över, men inte sån enorm skillnad väl?
                Jo, det blir enorm skillnad. Under plastpåsen blir luften vattenmättad, och växten slutar helt förlora vatten genom bladen, dvs bladen kan inte torka.

                Man kan med tiden långsamt vänja växten vid vanlig luftfuktighet genom att klippa fler och fler hål i påsen.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  #23
                  Min anubias fixade inte vara i akvariet i atriet.
                  Nu är jag på semester så jag vet inte hur övriga växter ser ut.
                  Men jag planterade in lite av min bacopa monieri i ett av mina akvarien och den såg jättebra ut innan jag åkte iaf.
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Undervattensblad saknar den hinna som övervattensblad har som skyddar mot uttorkning, och har dessutom fler "lufthål" (stomata) som släpper in CO2 och ut O2, så de torkar lätt.
                    Låter ju logiskt. Antar att du menar "undervattensblad" som "blad som är vana att vara under vatten" och inte "blad på undervattensväxter"? Men akvarieväxter odlas ju tydligen emerst, de klarar att flyttas till vatten från luft bättre då eller? Stomata heter det, ja... det ordet har jag inte hört sedan gymnasiet faktiskt...

                    Ursprungligen postat av Tenkare
                    Min anubias fixade inte vara i akvariet i atriet.
                    Nu är jag på semester så jag vet inte hur övriga växter ser ut.
                    Men jag planterade in lite av min bacopa monieri i ett av mina akvarien och den såg jättebra ut innan jag åkte iaf.
                    De kanske är lite känsligare, mina små javaormbunkar var uppe lika länge, och såg lite torra ut, men efter någon timme i vattnet var de normala igen.

                    Får väl tänka mig för nästa gång jag pillar med växterna och sambon ropar att maten är klar...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...