Stämmer CO2-tabellerna alltid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Det betyder att den inte löser upp CO2, eller åtminstone betydligt mindre än när den inte är full...
    Den löser upp vad växterna förbrukar de första 50 minuterna. Sedan går den igång och fyller på CO2. Då klara den att ge mer än vad växterna förbrukar eftersom pH sjunker.

    Ursprungligen postat av defdac
    Så är alltså inte fallet, vilket du själv bevisat med att pH:t inte sjunker när reaktorn är full med gas.
    Som jag sa ovan så blir det fortfarande mer CO2 när den bubblar och fyller på än när den bara är fylld

    Ursprungligen postat av defdac
    Sätt en rökmaskin i ett rum och låt den puffa ut rök. Ganska snart kommer du inte se skillnad på röktätheten någonstans i rummet. ... Diffusionen är för snabb.
    Detta är ju bra. Jag har varit lite orolig att bara de närmaste växterna skulle få CO2. Läste någon tråd om att ha rörelse på ytan. Där påstod någon att man skulle "blåsa" in bubblorna bland växterna men det behövs då troligen inte

    Ursprungligen postat av defdac
    Det är oerhört lätt att trycka in CO2 i vatten, jämfört med tex syre. Du kan trycka in över 1000 ppm CO2 i vatten, men bara runt 8-10 ppm syre.
    Varför dimmesionerar man då reaktor efter vattenvolym istället för mängd växter? Jämnvikten blir ju vid CO2 in = CO2 ut. Är inte ytan den dominerande är det ju växterna. Alltså borde man dimmensionera efter växter. Dock tycker jag inte det är markant mkt svårare att trycka ner CO2 under dagtid utan även på natten går det ganska långsamt.

    Ursprungligen postat av defdac
    Det svåra är att få känsla för flödes- och upplösningsdynamiken. Olika konstruktioner kommer naturligtvis fungera olika, men efter alla år och tjogvis med olika reaktorkonstruktioner så kan jag säga att en generellt bra regel är att ha mycket högre flöde än man tror, betydligt större reaktorkammare än man tror behövs och markant mindre CO2-flöde än vad man tror behövs: Rapar reaktorn och man får gasuppbyggnad som blockerar flödet är man på helt fel väg.
    Skulle gärna ha något större reaktor om jag nu kan få den att svara snabbare. Min bubbeltakt har nog nått taket men den "rinner inte över" iaf utan 100% går ned i vattnet till slut.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    Arbetssätt...