Vad är det här för växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Vad är det här för växt?

    Fick en "tuss" av en hög växt när vi köpte malawis privat. Jag har länge gått och sneglat på sådana här "krusbladiga" och blev jätteglad när han erbjöd en planta. Fick en rejäl med kommentaren "de växer som f-n"! *S*
    Men vad heter växten?
    Den har ingen rotknöl/lök, utan bara fina, vita rötter och är säkerligen närmare en meter från rot till topp.
    Kikade på Cryptocoryne crispatula var. balansae som den till viss del är lik, men den beter sig inte som en cryptocoryne. Den blev tillfälligt förvissad till sambons malawikar när vi kom hem med den eftersom jag inte had tid att "demontera" mitt eget kar då (det finns en viss baksida med hemmabyggd lysrörsramp...). Där har den stått i ett par veckor innan den flyttade till mitt kar. Men inga tecken på "nedsmältning"..

    Jag är ju überusel på växter.. Så.. Hjälp?
    (Ber om ursäkt för den dåliga bilden, vem har tid med kamerainställningar i sånt här läge? )
    Bifogade filer
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Även jag skulle gissa på Cryptocoryne crispatula var. balansae.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Även jag skulle gissa på Cryptocoryne crispatula var. balansae.
      Ahhh... Innebär detta att jag ändå börjar få någon slags koll på växtriket under vattnet..? Jag menar, nu kan jag iaf _leta_, det kunde jag inte ens innan! *S*

      Då är det säkert det, bara att den inte fått anledning att smälta. Kanske är olika hur känsliga de är inom släktet?

      Och tack, som vanligt!
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är bara att gratulera till en av mina favoritväxter som tyvärr inte funkar hos mig. Men skam den som ger sig!
        Det är inte alltid de smälter ner när de "borde" det och jag tror heller inte denna Crypto är lika benägen att göra det.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det är bara att gratulera till en av mina favoritväxter som tyvärr inte funkar hos mig. Men skam den som ger sig!
          Det är inte alltid de smälter ner när de "borde" det och jag tror heller inte denna Crypto är lika benägen att göra det.
          Åh-åh.. Måtte den gilla att bo hos mig då! Jag verkligen gillar den jag med nämligen.
          Den andra crypton som såg ut som sju svåra år tidigare verkligen gillade att flytta till hörnkaret. Känns som jag fått en bra balans på ljuset i det karet jämfört med i det större. Allting frodas! Så vi håller tummarna för att det går!
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Den vill ha kalk. I Stockholmsvattnet tynar den bort (om det är den art jag tror)

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Den vill ha kalk. I Stockholmsvattnet tynar den bort (om det är den art jag tror)
              Ok? Hmm.. Ja, vi får se om den fortsätter att trivas!
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • brams
                • June 2003
                • 891

                #8
                Jag tror inte att det är en C. Balansea/Crispatula utan en aponogeton. Visserligen säger du att den inte har nån knöl men... den kanske var ett skott när du fick den och inte utvecklat knöl än... eller jag vet inte hur detdär funkar men. Jag är ganska säker på att det inte är en crypto iaf. gissar på A. boivinianus eller A. crispus... den senare tror jag...
                C.Brams

                Check out:
                brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Själv är jag tveksam till det, det är lite för vågiga blad för att vara en crispus.
                  Sedan en annan sak som lite motsäger en Crypto är att bladen ser ut att vara väldigt långa men jag tror ändå fortfarande på min teori.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Ursprungligen postat av brams
                    Jag tror inte att det är en C. Balansea/Crispatula utan en aponogeton. Visserligen säger du att den inte har nån knöl men... den kanske var ett skott när du fick den och inte utvecklat knöl än... eller jag vet inte hur detdär funkar men. Jag är ganska säker på att det inte är en crypto iaf. gissar på A. boivinianus eller A. crispus... den senare tror jag...
                    Nej, det finns ingen knöl och rotsystemet är rejält, det är ingen liten planta. Själva "stommen" på växten, bladfästet, var 10*10 cm. Delade den och undersökte rotsystemet noga eftersom jag inte ville ha in grus i min sand och såg inget som ens tydde på en knöl...

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Själv är jag tveksam till det, det är lite för vågiga blad för att vara en crispus.
                    Sedan en annan sak som lite motsäger en Crypto är att bladen ser ut att vara väldigt långa men jag tror ändå fortfarande på min teori.
                    Den är som sagt rejält krusig i sina blad. Bladen är långa, absolut och minst sagt, men har liksom den andra crypton ett ganska långt "skaft" innan själva bladet börjar.
                    Tror faktiskt att det är en crypto efter att ha kikat på fler bilder än den på Zoopet. Men säker är jag långt ifrån!
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Visst är det en Cryptocoryne, exakt vilken art/underart det är kanske du kan avgöra själv med hjälp av den här sidan: http://www.nationaalherbarium.nl/cry...yne/index.html

                      Det finns väldigt många som är rätt lika.

                      Kommentar

                      • Dysnomia
                        • April 2004
                        • 1692

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik...
                        Visst är det en Cryptocoryne, exakt vilken art/underart det är kanske du kan avgöra själv med hjälp av den här sidan: http://www.nationaalherbarium.nl/cry...yne/index.html

                        Det finns väldigt många som är rätt lika.
                        Du milde.. *Gapar fortfarande* Det var ingen dålig lista! Ska rota igenom hela sidan senare!
                        Tusen tack!!
                        Skånetös i Dalarna
                        MIN ZOON!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...