döda växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara89
    • March 2008
    • 21

    döda växter

    Hej.

    Jag har problem med att jag fick slänga en växt som i princip ruttnade, den blev genomskinlig och gick sönder. Nu har jag en till växt som tappar blad och det är hål i den på vissa av de bladen som är kvar. Kan det vara fiskarna som äter på den eller trivs den kanske inte?

    Tacksam för svar
    Ha dé gött Sara
  • nicenettis
    • February 2008
    • 94

    #2
    är det vävnaden kvar på växten kan det vara en mal min mal äter på mina växter inte kul

    Kommentar

    • sara89
      • March 2008
      • 21

      #3
      Ok usch då, jag har 3 pandapansarmalar, kanske kan vara dom då?!?
      Ha dé gött Sara

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Låter lite som näring fattas ändå om de ruttnar. Köp PMDD om du har mycket växter. Finns många trådar om detta här på forumet. Varför inte lite EasyCarbo också så ska de växa lite bättre + att man kanske kan få lite mindre alger.

        Har du bara fåtal växter så kanske du bara valt nån sort som vill ha ljusare än du har i ditt akvarium. (ljusgröna och röda vill i regel ha ljust)
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vad är det för växt? Bild?
          Det är ganska bra att veta då det finns tex Cryptocoryne som kan smälta ner för att sedan komma igen, bara man låter den vara.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • J Stefan J
            • July 2006
            • 74

            #6
            Hej Sara!

            Som jag såg så är du 18 år & akvarium är säkert inte det viktigaste i ditt liv för tillfället.
            Om jag vore som du skulle jag lägga ner akvariet för tillfället & ägna dig åt det du tycker är viktigt just nu. Senare när du har blivit äldre så kommer du säkert att längta efter ett akvarium & det är då du själv ska uppfylla den drömmen. När du har tid för att älska & reflektera över ditt akvarium varje dag så kommer du att se att växter & fiskar lever i harmoni när man gör vattenbyten samt bottenrengöring ofta. Detta är en mognadsfråga , t.ex när du har träffat en kille som du ska leva med & tröttnat på honom så kan du skaffa akvarium där alltid något spännande händer.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av J Stefan J
              Hej Sara!

              Som jag såg så är du 18 år & akvarium är säkert inte det viktigaste i ditt liv för tillfället.
              Om jag vore som du skulle jag lägga ner akvariet för tillfället & ägna dig åt det du tycker är viktigt just nu. Senare när du har blivit äldre så kommer du säkert att längta efter ett akvarium & det är då du själv ska uppfylla den drömmen. När du har tid för att älska & reflektera över ditt akvarium varje dag så kommer du att se att växter & fiskar lever i harmoni när man gör vattenbyten samt bottenrengöring ofta. Detta är en mognadsfråga , t.ex när du har träffat en kille som du ska leva med & tröttnat på honom så kan du skaffa akvarium där alltid något spännande händer.
              Och vad är det för ett svar på en fråga? Det var nog ett av de dummaste svaren jag någonsin har läst här på Zoopet!
              Jag kan inte förstå vad hennes ålder har att göra med hennes problem med akvarieväxter. Ärligt talat fattar jag inte hur du tänkte (om du nu gjorde det)när du svarade på hennes fråga. Och sedan skriva att hon inte är mogen, då kan man undra hur moget detta svaret var som du gav?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • sara89
                • March 2008
                • 21

                #8
                Svar till J_Stefan_J
                Jag håller helt med Anders, du vet inte om jag är mogen nog att ha akvarium eller inte och jag lägger ner massa energi på att mina fiskar ska ha det så bra som möjligt, har du inget vettigt svar att komma med så låt bli att svara då! Hade jag inte brytt mig eller undrat varför växterna inte mår bra hade jag inte ens bett om hjälp!!
                Man kan faktiskt ha ett bra liv, och ha ett akvarium och jag tänker inte lägga ner det!!
                Jag kanske inte tycker att ett akvarium är hela mitt liv, för det består av mycker mer...men det betyder inte att jag inte tar hand om det!! Du verkar ju inte kunna speciellt mycket om akvarium själv om du inte kan svara ett vettigt svar på en sådan fråga, och då kan du inte heller påstå att jag inte ska ha ett akvarium!!!!

                Tack alla andra för bra svar!! Jag har inte koll exakt på vad växten som dog hette men jag har Sera Florena som jag använt och hoppas att de andra klarar sig!!
                Senast redigerad av sara89; 29 March 2008, 10:14.
                Ha dé gött Sara

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  sara89, det är ganska få troll här på växtforumet normalt sett. Stefans bittra inlägg ser ut att ha skrivits på fyllan efter en dålig raggarsväng på krogen =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av J Stefan J
                    Hej Sara!

                    Som jag såg så är du 18 år & akvarium är säkert inte det viktigaste i ditt liv för tillfället.
                    Om jag vore som du skulle jag lägga ner akvariet för tillfället & ägna dig åt det du tycker är viktigt just nu. Senare när du har blivit äldre så kommer du säkert att längta efter ett akvarium & det är då du själv ska uppfylla den drömmen. När du har tid för att älska & reflektera över ditt akvarium varje dag så kommer du att se att växter & fiskar lever i harmoni när man gör vattenbyten samt bottenrengöring ofta. Detta är en mognadsfråga , t.ex när du har träffat en kille som du ska leva med & tröttnat på honom så kan du skaffa akvarium där alltid något spännande händer.
                    Ha ha... Det var det fånigaste jag har läst på länge... Vad har det med hennes växt att göra.. Tar hennes ungdom död på växten eller??? Det finns 20 åringar som är mer mogna än 40 åringar..
                    Vad har kille med saken att göra???? Kan man inte ha akvarium innan man har "skött" om en kille eller vad??

                    Sara89. Vad har du för bottenmaterial??? Min tanke var om det har blivit syrefattigt i rötterna... Jag lyckas inte heller med alla växter. Då får man nog gå djupare och köra med näring osv.
                    Jag brukar köpa en växt och om den inte fungerar så köper jag någon annan sort, om den fungerar så köper jag flera.

                    Man kan ju köpa näringstabletter och lägga i sanden, den del häller i vattnet. Men riktiga växtentusiaster kör med PMDD och det är kemi på högsta nivå.. Det finns en växttråd där de huserar och diskuterar olika ämnen hit och dit... Lycka till... och vänta med killen... iaf om han vill bli vårdad...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • sara89
                      • March 2008
                      • 21

                      #11
                      Hahaha tack för svaret, jag ska nog kunna "vårda" både akvarium och kille,det är inga problem!!

                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Ha ha... Det var det fånigaste jag har läst på länge... Vad har det med hennes växt att göra.. Tar hennes ungdom död på växten eller??? Det finns 20 åringar som är mer mogna än 40 åringar..
                      Vad har kille med saken att göra???? Kan man inte ha akvarium innan man har "skött" om en kille eller vad??

                      Sara89. Vad har du för bottenmaterial??? Min tanke var om det har blivit syrefattigt i rötterna... Jag lyckas inte heller med alla växter. Då får man nog gå djupare och köra med näring osv.
                      Jag brukar köpa en växt och om den inte fungerar så köper jag någon annan sort, om den fungerar så köper jag flera.

                      Man kan ju köpa näringstabletter och lägga i sanden, den del häller i vattnet. Men riktiga växtentusiaster kör med PMDD och det är kemi på högsta nivå.. Det finns en växttråd där de huserar och diskuterar olika ämnen hit och dit... Lycka till... och vänta med killen... iaf om han vill bli vårdad...
                      Ha dé gött Sara

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av sara89
                        Hahaha tack för svaret, jag ska nog kunna "vårda" både akvarium och kille,det är inga problem!!
                        Ja, eller så skaffar du en kille som kan ta hand om sig själv...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • sara89
                          • March 2008
                          • 21

                          #13
                          Haha ja men det har jag redan, och ska jag vänta tills jag tröttnar på honom innan jag skaffar akvarium så blir det nog inget med det! Haha det måste vara en ensam människa han som skrev det där!

                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Ja, eller så skaffar du en kille som kan ta hand om sig själv...
                          Ha dé gött Sara

                          Kommentar

                          Arbetssätt...