Brunalger som inte vill försvinna : (

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle76
    • September 2007
    • 50

    Brunalger som inte vill försvinna : (

    Jag har ett Juwel Rio 400 l kar inhandlat och uppstartat i oktober -07.
    22 Malawi + 3 malar.

    Det bildas hela tiden en massa bruna alger som sätter sig på bakgrunden och på glasrutorna
    Även stenar och grottor ser allmänt "skittråkiga" ut
    Främst av allt märks det på växterna som ser jättefula ut. Det bildas liksom som en svart skitig hinna på växterna som inte går att få bort!!!

    Jag kör delvattenbyten varannan vecka och tycker mig sköta karet efter konstens alla regler? Visst har ett par fiskar "kolat" på det halvår jag haft karet men ändå? Jag tycker det tråkigaste är att det ser så fult ut

    Tror ni det är för lite/mycket belysning? Jag tänder (klocka) 11.00 och släcker 21.00 varje dag.
    Matar med såna där små kulor. De äter i regel upp maten på mindre än 1 minut. Varannan/var tredje dag ungefär får den räkmix (frysta tärningar).

    Jag läste någonstans att det kan bero på för dålig belysning? Jag har t e x inga reflektorer? Bör jag ha det? Tycker det borde vara standard på ett så dyrt akvarie som Juwel? Visserligen ska det visst vara T5 lysrör men ändå?
    Inte för att jag vet skillnaden på T5 och andra lysrör men men...

    Vad tror ni jag bör ändra/göra för att hålla akvariet rent och snyggt?
  • Lelle76
    • September 2007
    • 50

    #2
    Glömde fråga om jag behöver ha i nåt vattenberedningsmedel som hämmar alger? Finns det och är det skadligt för fiskarna?

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Jag skulle vilja veta hur du gör ditt delvattenbyte, och hur mycket vatten du byter.
      Hur ofta sköljer du rent ditt filter? Alla samtidigt?

      Att reflektorer inte är standard för Juwel är ju för att man skall köpa dessa till. Juwel livnär sig ganska bra på sina tillbehör och reservdelar.

      Vattenberedningmedel är ofarligt för dina fiskar.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Vad är det för malar du har?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Rambo
          • February 2004
          • 672

          #5
          Jag har löst brunalgs problematiken främst genom att ha en bra algätare.
          575l Åleds
          80l JAD
          Tiffany - perser/norskskogskatt
          Lizton - renrasig Bengal

          Kommentar

          • Lelle76
            • September 2007
            • 50

            #6
            Jag brukar alltid byta ut 1/4 del vatten mot nytt kallt kranvatten. I samband med det tillsätter jag 1 kaffemått med nåt vitt pulver. Tror det är någon typ av salt?
            Jag har en back to nature (Malawi) bakgrund. Sätt framifrån så har jag nederst i vänstra hörnet ett cirkulationsintag på ca 60 mm i diameter. Längst till höger har jag en 1000 l pump som suger genom hela filtret och ut längst upp i högra hörnet. Filtret är att stort som fyller hela bakgrunden. Jag har klippt små bollar på ca 5 cm i diameter och tryckt ned bakom hela bakgrunden. Jag har även en cirkulationspump som vispar runt vattnen på framsidan på 2300 l.
            Tidigare har jag haft problem med att cirkulationsfiltret satt igen sig p g a att jag använt ett tillklippt filter material som jag tryckt in i hålet. Vattnet har då först passerat detta och sedan in bakom det stora filtret och bakgrunden.
            Men jag har nu bytt till ett annat grovre filter i intagshålet som jag borrat lite större hål i. Nu tycks det fungera lite bättre. Jag hade tidigare nästan 5-10 cm diff på vattnet mellan fram och baksida !!

            Jag har tyvärr glömt bort vad mina malar heter
            Men de är såna där som kan bli typ 50 cm långa med tiden...
            I början var de framme ganska mycket på dagarna. Men sen några månader tillbaka är de i princip aldrig framme då belysningen är tänd? De sitter gömda i en grotta. Jag ger dem väldigt sällan algtabletter kanske 2 i månaden?
            Så de verkar ju uppenbarligen överleva på nånting? Jag upplever väl inte att de käkar så vansinnigt mycket brunalger dock

            Kommentar

            • Raggsockan
              • April 2007
              • 644

              #7
              Äter ancistrusen brunalger?
              Tänkte att hon skulle få flytta tillfälligt till mitt mindre kar för att få bort mina brunalger på fönstret.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                I med ett par Ancitrus malar så slipper du kiselalgerna.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #9
                  Jag har bara en. Än så länge iaf.

                  Karet är bara på 37L och har en kampfiskhanne. Tror du att det går eller är det alldeles för lite för ett litet tag. Hon är inte så lång ännu. Kanske 7 cm skulle jag gissa på.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sockan2005
                    Jag har bara en. Än så länge iaf.

                    Karet är bara på 37L och har en kampfiskhanne. Tror du att det går eller är det alldeles för lite för ett litet tag. Hon är inte så lång ännu. Kanske 7 cm skulle jag gissa på.
                    Ja det är för litet för en Ancitrus mal eller nån mal i huvudtaget,så det blir till att skrubba med en svamp bör går kvickt när karet är så litet
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Raggsockan
                      • April 2007
                      • 644

                      #11
                      Tänkte mest att jag skulle få lite hjälp av malen. Kommer inte åt kanterna ordentligt och bakre väggen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...