Växterna ser inte krya ut HJÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolex
    • March 2008
    • 23

    Växterna ser inte krya ut HJÄLP

    Hej, mitt första inlägg här..

    Mina växter börjar se riktigt slitna ut och vet ej vad som är fel.
    bytte upp mig från ett 80liters kar till ett 200liters kar i januari och allt var frid o fröjd i ca 1 månad, allt växte som tusan, köpte några höga växter som man tydligt såg hur de växte varje dag.

    sen gick allt trögare, skaffade pmdd och började dosera ut, hjälpte så pass att det började växa igen men när ett nytt bladpar växte ut så började det paret under redan bli mörkt o skrumpna. såhär har det varit nu sen dess och jag får ingen ordning på det.

    Båda lysrören är nya, kör med ett aquaglo och ett powerglo 90cm.

    man ser även att de nya bladen som kommer är röda i nyansen och inte alls gröna som de var i början

    På länken under ser ni 2 bilder på mina växter.

    Senast redigerad av rolex; 16 March 2008, 18:02.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för belysning?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • rolex
      • March 2008
      • 23

      #3
      1st aquaglo och 1st powerglo.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nu är jag kanske ute och cyklar, men jag tycker det ser ut som du har för dåligt med ljus i karet. Anubiasen ser bra ut, men de övriga växterna ser som du tycker lite risiga ut.
        Har de blivit så här efter du bytt rör eller blev det tidigare?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • rolex
          • March 2008
          • 23

          #5
          det blev tidigare.. alla växterna hade jag i mitt tidigare kar förutom de där som ska vara höga, (kan ej namnet) de ligger ju bara ner nu.
          efter att dom blivit sämre o sämre så köpte jag ju pmdd, blev inte mycke bättre, o då köpte jag även lysrören nya och ingen skillnad sen dess. har bara plats för 2st rör i min ramp, om jag inte bygger om den. men det är ju ett MP kar så det borde väl vara tillräckligt med två? alla vattenvärden är bra. kanske lite mycket salt men det kanske kan bero på PMDD ? gör ett 40-50% byte varje torsdag, då jag även doserar ut PMDD. nu tänkte jag ändra och byta 40-50% varannan vecka istället men endå dela ut PMDD 1 gång i veckan. vad tror du om det?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kör på som du gjort med vattenbyte var vecka, göd med PMDD som tidigare och kanske öka dosen något. Det tar ett tag innan du ser någon skillnad efter du bytt rör, men tyvärr kanske det inte är de bästa växtrören du skaffat men de är säkert bättre än de du hade tidigare.
            Du kan köpa reflektorer till rören som kommer att förbättra ljuset något, men det gör ändå inte så mycket eftersom insidan på rampen eftersom den är vit, som om den vore svart som andra tillverkare kör med.
            MP har som Juwel lite dåligt med ljus i sina burkar eftersom karen är förhållandevis höga och det är lite knixigt att få tag i extra lysrörshållare till MP.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • rolex
              • March 2008
              • 23

              #7
              det var precis sådana rör som satt i innan, köpte nya för jag inte visste åldern på dom riktigt. jo det är ju vitlackat redan, funkar det att tejpa dit lite folie som reflektor? eller är det bara onödigt. har just nu igång ett litet (40liter?) kar med black molly yngel i, provade att peta ner en bit av den långa växten där i, den har iaf växt 3cm på 1½-2 veckor med ett rör som tyvärr inte lyser upp mycket i karet (sylvania gro-lux säkerligen minst 7år gammalt) och där är det ingen PMDD gödning.

              de nya lysrören har suttit i i 3 veckor och har inte sett någon skillnad, vad rekommenderar du för rör till mig?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Philips Aquarelle utan tvekan. Sylvania Aquastar är likvärdiga med dessa om inte du kan få tag i Philipsrören.
                Du behöver heller inte tejpa dit någon folie på insidan av rampen utan det räcker bra med den mattvita ytan som redan finns där.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • rolex
                  • March 2008
                  • 23

                  #9
                  okej, får kanske skaffa nya igen då (dyr månad detta)
                  men du tror helt och hållet att det har med rören att göra då? ska jag skaffa 2st aquarelle eller behålla något utav de jag har eller skaffa ett annat till av annat märke?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag vill inte svära på att det är orsaken till ditt problem, så vänta lite så de riktiga växtproffsen ser din tråd. Jag utgår från bilderna och hur jag själv skulle betett mig i ett läge som ditt och det första jag skulle gjort är byta ut rören.
                    Och ska du skaffa nya rör så köp 2 nya.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • rolex
                      • March 2008
                      • 23

                      #11
                      okej alltså rören jag har i nu är i stort sett sprillans nya, det ena 1 vecka gammalt och det andra 3 veckor gammalt. och det är samma sort som jag hade i tidigare.

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Hur många watt är lysrören på? Man vill ha run 0,3 Watt per liter vatten. Dvs ca runt 60 Watt. Det är ett riktivärde, det kan fungera bra med mindre. Det beror på växter, CO2 etc...

                        Sk växtljusrör är bra att ge växterna vackra färger, men inte på att ge växterna mycket ljus.

                        Folie är mycket sämre reflektor för växterna än matt vit färg. Så klistra inte dit metallfolie (varför, därför att de oxiderar av vattnet och blir då dåliga reflektorer).

                        Vad är det för PMDD du doserar med? Du kan säkert öka på doseringen lite. Brukar inte låga fosforvärden ge röda blad?
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Är kanske ute och cyklar men på nån bild såg det ut som om en bubbelström steg upp från botten, kan CO2 brist göra som du skrev, "när ett nytt bladpar växte ut så började det paret under redan bli mörkt o skrumpna." ?
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Gå in på växtråden och be växtproffsen gå in på denna tråden. Jag har jättesvårt att tro att det skulle bero på rören även om de inte är de absolut bästa så är de nya..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Hygrophilan lider av mikrobrist (ljusa toppar) och makrobrist/ljusbrist (tappar äldre blad. Även om du har riktigt bra reflektorer så kommer den användbara ljusmängden vara precis på gränsen vad växterna klarar av.

                              I växtproffstermer har du runt 40-60 mmol/sec/m2 fotosyntetiskt användbart ljus och växternas kompensationspunkt ligger just där. Dvs dom fotosyntetiserar lika mycket som dom andas. Kolupptag och kolförlust är lika.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...