Gröna "Hinnor" av alger på botten och växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #16
    Jag fick tips att göda bort mina och det gick bra. Sedan misskötte jag gödning och vattenbyten och fick andra problem men det är en annan historia. Kör sedan en vecka tillbaka med fulldos PMDD och easycarbo och mina alger (blandat grönalger och lite cyano sa defdac??) är redan på väg bort. Hade tjock bublande cyanomatta på bakgrunden som ser ut att ha torkat! ut
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Nej det hjälper sannolikt inte. Jag har haft både dessa snäckor och Cyanoodling. Samtidigt. Vi snackar om ett litet djur på 1,5 mm. Att ett par sådana skulle rensa flera tusen gånger sin egen vikt i Cyano är inte ens teoretiskt möjligt.
      Jag själv hade hundratals/tusentals... Och Cyanoodling...
      Nej ingen har ju påstått att det är ett universalmedel, men för mig och många med mig har det lyckats. Och _kan_ testa är det värt det eftersom en övertäckning också kan innebära bortfall av fisk. Vilket ju är trist.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #18
        Är den malaysiska sandsnäckan en sån där platt liten 5mm kanelbulle som det kryllar av i mitt kar?
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #19
          Ursprungligen postat av MattiasL
          Är den malaysiska sandsnäckan en sån där platt liten 5mm kanelbulle som det kryllar av i mitt kar?
          Nej den malaysiska är konformad, som en strut
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • ErikHalldin
            • February 2008
            • 58

            #20
            Ursprungligen postat av qenzo
            Nej ingen har ju påstått att det är ett universalmedel, men för mig och många med mig har det lyckats. Och _kan_ testa är det värt det eftersom en övertäckning också kan innebära bortfall av fisk. Vilket ju är trist.
            Wait, what?!
            Jag har precis täckt över karet riktigt ordentligt nu. Varför skulle fiskarna dö?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Det händer inte om du har bra cirkulation och vettig filtrering. Risken är att en massa cyano dör och börjar förmultna och därför skapa låga syrenivåer.

              Det är därför bra att först suga bort så mycket Cyano man kan innan mörkläggningen.

              Btw, Selaginellan på sista bilden (den hårda ormbunksliknande växten) är en övervattensväxt som sakta kommer dö.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • ErikHalldin
                • February 2008
                • 58

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                Det händer inte om du har bra cirkulation och vettig filtrering. Risken är att en massa cyano dör och börjar förmultna och därför skapa låga syrenivåer.

                Det är därför bra att först suga bort så mycket Cyano man kan innan mörkläggningen.

                Btw, Selaginellan på sista bilden (den hårda ormbunksliknande växten) är en övervattensväxt som sakta kommer dö.
                Phew. Jag tog bort alla synlig cyano innan jag täckte för.

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #23
                  Ursprungligen postat av ErikHalldin
                  Wait, what?!
                  Jag har precis täckt över karet riktigt ordentligt nu. Varför skulle fiskarna dö?
                  Lugn lugn... Att det _kan_ hända betyder inte att det per automatik gör det.
                  Jag har haft bortfall ett par gånger, enstaka fiskar. Inget allvarligt.
                  Har jag haft yngel har jag inte täckt över, utan levt med cyanon tills ynglen varit tillräckligt stora.

                  Jag ska också lägga till att jag _inte_ är hälften så kunnig på det här området (alger/växter) som ex DefDac, men tycker ändå att det kan vara värt att dela med sig av erfarenheter.
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • ErikHalldin
                    • February 2008
                    • 58

                    #24
                    Okey okey, tack för all hjälp!

                    Kommentar

                    • ErikHalldin
                      • February 2008
                      • 58

                      #25
                      Tog bort all papper och kartong från akvariet idag, all cyano är borta!
                      Fiskarna var lite bleka de första minuterna men efter lite mat och ljus blev de lika fina som vanligt och både botten och växterna är fria från skiten!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Wohoo! =) Man blir lite varm i hjärtat varje gång någon lyckats utrota en Cyanoodling =)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • sme_h
                          • November 2003
                          • 625

                          #27
                          Skulle nog ändå börja med någon form av gödning eftersom mörkläggning bara "medicinerar" symptomen och inte orsaken. Du ska se att dina Cyano snart kan vara tillbaka om mörkläggning är ditt enda drag. Blir faktiskt lite förvånad när defdac som verkligen är en jag lyssnar på och som haft många detaljerade teorier om Cyano rekommenderar mörkläggning som bästa lösning. Vad har hänt med "gräva ner dem i sanden", "mata mer", "PMDD" osv som ändå måste betraktas som mer långsiktiga lösningar???
                          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Det beror på att jag under flera år försökt bekämpa Cyano på alla möjliga och omöjliga sätt. Ett tag tyckte jag det verkade som man kunde begränsa dom lite genom att fortsätta dosera kväve via KNO3 och begränsa fosfatet så mycket genom att skippa KH2PO4 - men dom försvinner aldrig av sig själv.

                            Det är även så att dom likt andra alger ofta dyker upp när syrenivåer är svajjiga och man har lite ammoniuminstabilitet. Detta är något man med vardagsskötsel motverkar om man sköter akvariet okej och när Cyanon blommat upp så hänger den kvar trots att man sköter akvariet perfekt.

                            Då finns det bara ett par saker kvar att göra för att dom ska försvinna helt - mörkläggning eller GeneralTonic-dosering.

                            Föredrar faktiskt det sista hör och häpna. Då får jag känna lukten av död Cyano och se hur dom lider mohahaha =)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • qenzo
                              • February 2005
                              • 1747

                              #29
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Wohoo! =) Man blir lite varm i hjärtat varje gång någon lyckats utrota en Cyanoodling =)
                              Hehehe ja det är så man känner själv. Glad över att ha lyckats.
                              Övertäckning fungerar kanonfint faktiskt, mitt cyano har varit borta efter 3-4 dgr.
                              Men om man har ex yngel eller räkor (som jag upptäckte var känsliga för det där) hur gör man då?
                              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...