Köpa General Tonic?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Köpa General Tonic?

    Jag har en del cyano i karet som kom tillbaka efter nedsläckning, så nu hade jag tänkt köpa General Tonic istället för att bli av med det.

    Men var finns det att köpa?
    Går det att köpa i butik eller finns det bara att köpa via internet?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har köpt det både på Tropen och på Zokompaniet i Göteborg och det finns säkert på fler ställen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Ska du ha general tonic för att ta död på cyanoalgerna???

      Var beredd på att finbladiga växter och dina filterbakterier kan stryka med.

      Köp easycarbo istället.
      Tog mig 1½vecka att få bort både cyano och rödakiselalger.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • nelly.trott
        • December 2007
        • 355

        #4
        håller med föregående talare !!
        Easy carbo !
        Perfeckt mina alger dog efter 4 dagen (då var de röda ) sen tynade de bort under veckans lopp . (från första behandlings dagen ) Och växter trivs bättre också =)
        När du vill att något skall försvinna,
        kan du låta svavelsyra över detta rinna.

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Kul

          Ursprungligen postat av nelly.trott
          håller med föregående talare !!
          Easy carbo !
          Perfeckt mina alger dog efter 4 dagen (då var de röda ) sen tynade de bort under veckans lopp . (från första behandlings dagen ) Och växter trivs bättre också =)
          Någon håller med för en gångsskull.
          Jo EasyCarbo funkar till att mota typ alla alger...även ta död på dem.
          Verkar som att algerna absorberar sig själva när de får för mycket kol helt enkelt...

          Så easyCarbo för algbort tagning enligt dosering...sen så är det ju egentligen faktiskt ett växtnäringspreparat så växterna knakar ju iväg också.
          Visst vissa arter kan ta lite stryk...märkte tyvärr att mina wistaria och windelövs plantor tynade bort vid användandet av easy carbo...men de har hämtat sig igen...
          Verkar som att ljusgröna växter med tunna trådblad tar lite stryk av easycarbo innan de vant sig...medans mörka, röda och storbladiga växter knaprar i sig easycarbo som ingenting...
          Kan nog vara för att de storbladiga växterna kräver massa kol för att bygga upp sig...
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • nelly.trott
            • December 2007
            • 355

            #6
            precis som du skriver ! Dock upptäckte jag att man skall komplletera med typ tropica nutrisi + eller orandas AB super gro ... då går det utmärkt även för andra växter =)
            När du vill att något skall försvinna,
            kan du låta svavelsyra över detta rinna.

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              du var snabbare

              Ursprungligen postat av nelly.trott
              precis som du skriver ! Dock upptäckte jag att man skall komplletera med typ tropica nutrisi + eller orandas AB super gro ... då går det utmärkt även för andra växter =)
              Satt o svarade i ett annat inlägg...men visst vill man behålla de andra växterna som kan tyna bort så bör man köra med någon typ av växtnäring utöver easycarbo.
              Tropical PlantB funkar.
              Räcker ibland med enbart ferro(järntillskott).
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Växter behöver en massa olika ämnen för att växa, om dessa ämnen finns i karet eller tillsätts är ovidkommande.
                Men eftersom man sällan vet vad som finns eller inte finns så är det bästa att tillsätta en komplett gödning, tex PMDD (som desutom är billig)

                EDIT:
                När det gäller att bli av med cyano och inte få tillbaka den så gäller det, förutom den initiala behandlingen med General Tonic, EasyCarbo, nedsläckning eller vad man nu väljer, att bli av med DOC, dissolved organic compounds, dvs bös, grums, sk*t eller vad man nu väljer att kalla det.

                Lättare rengöring av filter kan vara ett led i detta, liksom att slamsuga upp löst liggandes bös, plocka bort döda växtdelar osv.
                Senast redigerad av heeke; 28 February 2008, 14:19.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Karet har varit igång sedan början av januari, och än går bara 5 Nyckelhål, en Ancistrus och två filtrerarräkor där i.

                  Det är hyfsat med växter i karet, har ca 0.45 w/l och göder med både Pmdd och Easycarbo sedan uppstarten, så det verkar tyvärr inte ta död på min cyano i alla fall

                  Cyanon är jag ganska säker på att den kom med några växter jag köpte ibörjan, efter att karet varit igång ett dygn fanns lite cyano på en växt (och när jag var i affären jag köpt växten några dagar senare la jag märke till att det fanns en del cyano på botten av växtkaret). Väldigt idiotiskt av mig att inte se det innan jag köpte växterna...


                  Finns det andra medel som tar död på cyano,
                  som inte tar död på något annat man vill ha kvar i karet? (filterbakterier, räkor ex.)

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Cyano är ju ingen alg utan faktiskt en bakterie, så det är lite kingigt.
                    Kör på som vanligt med gödning och easycarbo och plocka bort cyano med slamhävert så fort du ser antydan till det.
                    Inte roligt (håller på själv nu) men det bör ge med sig med tiden.
                    Fördelen är ju att den är lätt att få bort, till skillnad från många alger.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Jag är ganska säker på att mitt cyano problem beror på höga nivåer DOC, eftersom mitt kar såg ut så här i samband med re-scape:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P2058432.JPG
Visningar: 3
Storlek: 250,0 KB
ID: 2099531
                      Naturligtvis bytta jag det mesta vattnet, men det finns fortfarande en hel del bös i mitt kar. Trägen vinner heter det visst...
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Lilibet
                        • June 2007
                        • 346

                        #12
                        Lånar tråden...

                        ..då många som skrivit i den använder EasyCarbo. Någon som vet någon sida på nätet där jag kan köpa/beställa EasyCarbo?
                        Den som har flest saker när han dör vinner!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lilibet
                            ..då många som skrivit i den använder EasyCarbo. Någon som vet någon sida på nätet där jag kan köpa/beställa EasyCarbo?
                            Har du vägarna förbi Linköping kan du hoppa in på Djurmagazinet (före detta Fyra Tassar). De hade på hyllan senast jag var där.
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • Lilibet
                              • June 2007
                              • 346

                              #15
                              Tackar för snabb hjälp!
                              Den som har flest saker när han dör vinner!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...