Växter tunnas ut och blir fula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pita
    • June 2007
    • 90

    Växter tunnas ut och blir fula

    Har lite problem med mina växter. De blir missfärgade och ser ut som att dom typ ruttnar. Har växtnäring nu som jag har hällt i.
    På zoo sa dom att man alltid måste göda växterna, är det verkligen sant??? Tacksam för svar.
  • CeciliaW
    • January 2008
    • 71

    #2
    Har samma problem - fick rådet att ha i växtnäring som tillsätter järn. Hoppas det hjälper...

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Järn verkar vara den felaktiga standardrekommendationen i alla zooaffärer av någon lustig anledning. Undrar hur det kommer sig.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • pita
        • June 2007
        • 90

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Järn verkar vara den felaktiga standardrekommendationen i alla zooaffärer av någon lustig anledning. Undrar hur det kommer sig.
        Vad är rätt då isf? Vet du?
        Jag fick samma svar, att det behövdes järn och att det inte fanns i vattnet i kranen...

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det stämmer att järn inte finns i kranvattnet, men det är betydligt fler näringsämnen än så som fattas i kranen..

          Förr var vattnet skitigare direkt ur kranen och akvarierna kördes skitigare, mer som sk lowtechväxtakvarier. Då kunde det eventuellt räcka med att enbart tillsätta järn. Men med dagens superrena akvarier är det ingen större idé att bara tillsätta järn.

          Kolla på helhetsgödningar som PMDD.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #6
            Även med PMDD i karet kan det uppstå näringsbrist men med exempelvis PMDD så tillförs i alla fall dom näringsämnen som växterna behöver... sen gäller det bara att dosera rätt mängd... själv är jag nu uppe i två fulldoser per vecka i ett av mina kar men lär troligtvis gå upp till en fulldos 3 ggr per vecka.
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • pita
              • June 2007
              • 90

              #7
              Ursprungligen postat av patdah
              Även med PMDD i karet kan det uppstå näringsbrist men med exempelvis PMDD så tillförs i alla fall dom näringsämnen som växterna behöver... sen gäller det bara att dosera rätt mängd... själv är jag nu uppe i två fulldoser per vecka i ett av mina kar men lär troligtvis gå upp till en fulldos 3 ggr per vecka.
              Det måste kosta multum i längden?!

              Kommentar

              • patdah
                • November 2007
                • 659

                #8
                Ursprungligen postat av pita
                Det måste kosta multum i längden?!
                Njae...

                Trippel pack Med Micro+ 74:- plus frakt 26:-! totalt 100:- för en tre pack(tre enkel pack) som räcker till 15000 liter!


                /Patrik

                I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  För några hundra så köpte jag och en föreningskamrat säckar direkt från Econova och blev på så sätt gödningsoberoende resten av livet, vilket får anses relativt billigt =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • pita
                    • June 2007
                    • 90

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    För några hundra så köpte jag och en föreningskamrat säckar direkt från Econova och blev på så sätt gödningsoberoende resten av livet, vilket får anses relativt billigt =)
                    Hahaha, det finns ju olika beroenden=). Jag hör av mig när jag behöver några sånna säckar

                    Kommentar

                    • TheRoblin
                      • July 2007
                      • 310

                      #11
                      Säck??? Var det brunnen hästgödsel eller...... . skämt å sido! kanske är vettigt att köpa på sig vid bra priser!!! det blir som sagt dyrt i längden med små inköp helatiden!!

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Problemet är att förpackningarna är som sagt så stora att det räcker några livstider om man ska ha allt själv.
                        Känns onödigt att köpa grejer och kanske 2/3 går i arv til barn och barnbarn
                        Men visst, det går ju och dela några stycken på det hela.

                        Deala till ett bra pris på större mängd hos någon av de som säljer PMDD istället.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...