Vilka lysrör rekomenderar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Varför behöver man då massa Nitrat och Fosfat??
    Nitrat innehåller kväve och fosfat innehåller fosfor. Båda är mycket viktiga näringsämnen för växter.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      Nu blir detta en hel del OT men, jag tar det snabbt
      Nitrat och fosfat är viktiga makronäringsämnen (dvs tas upp i stor mängd i förhållande till micronäringsämnen så som tex järn) för växter.
      I ett kar med ordentligt med ljus och kanske också CO2 tillsats så räcker inte den nitrat och fosfat man får från fiskarna/fodret till på långa vägar (kan faktiskt vara så att det inte räker till ens i en vanlig sällskapstank). Man behöver alltså tillsätta mer för att växterna inte ska lida av näringsbrist.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #18
        Jag tillsätter ju inte nitrat och fosfat, Men mina växter är finare än nånsin nu men ProFito, co2 och bra ljus, hur kan det fungera utan Nitrat och Fosfat.

        Förlåt men jag är ny inom växter...

        defdac vad göder du med??
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Jag kör PMDD enligt Estimative Index samt CO2.

          hur kan det fungera utan Nitrat och Fosfat
          Det kan fungera utan Nitrat och Fosfat om dina fiskar tillgodoser växternas kväve- och fosforbehov.

          En del övermatar sina akvarier bara för att få mer nitrat och fosfat till växterna. Detta är dock inte att rekommendera eftersom det belastar syrenivåer och ammoniumstabilitet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...