Vilka lysrör rekomenderar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wezzlan
    • December 2007
    • 181

    Vilka lysrör rekomenderar ni?

    I mitt växtkar har jag ett Aqua-glo rör och ett rör med vitt ljus som jag inte vet vad det heter. Antagligen något billigt. Jag ska ha 2 olika rör. Vilka rekomenderar ni för att både fiskar och växter ska må bra? Det ska växa så det knakar.
    **180**160**150**105**54**20**15**
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av Wezzlan
    I mitt växtkar har jag ett Aqua-glo rör och ett rör med vitt ljus som jag inte vet vad det heter. Antagligen något billigt. Jag ska ha 2 olika rör. Vilka rekomenderar ni för att både fiskar och växter ska må bra? Det ska växa så det knakar.
    Har du T5 eller vanliga lysrör??
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Wezzlan
      • December 2007
      • 181

      #3
      Hehe.. vad är T5? Antar att det är vanliga lysrör. Ser ut som vilka lysrör som helst.
      **180**160**150**105**54**20**15**

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Mycket annat som spelar in om du vill att det ska växa så det knackar.

        Växtnäring, co2 och mycket ljus är receptet.

        Har du vanliga lysrör kolla om du får tag i triton lysrör. Skaffa även reflektorer så får du ner allt ljus i akvariet.

        Sylvania aquastar är annars ett bra rör.
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • Wezzlan
          • December 2007
          • 181

          #5
          Okej. Jag göder med pmd.. Har inte tänkt använda Co2. Vad är triton? är dom dyra?
          Ungefär vad kostar Sylvania aquastar? Går det bra att köra med Aqua glo och Sylvania aquastar?
          **180**160**150**105**54**20**15**

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av Wezzlan
            Okej. Jag göder med pmd.. Har inte tänkt använda Co2. Vad är triton? är dom dyra?
            Ungefär vad kostar Sylvania aquastar? Går det bra att köra med Aqua glo och Sylvania aquastar?
            Jag har ett Sylvania aquastar och ett Aqua glo i mitt kar hemma.

            I mitt växtakvarium kör jag endast med triton rör, dom kostar 150 kr/st men håller 1½ år innan dom ska bytas

            Sylvania aquastar betalar jag 100kr/st men dom bör man byta efter ett år.

            Som växtnäring fungerar PMDD bra men nitraten skulle jag ta det lugnt med om jag var du. Jag har gått över till Easy lifes växtnäring. lågt pris räcker lika länge, optimalt för växterna, Mina tester visar bättre resultat med Easy life.
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • Wezzlan
              • December 2007
              • 181

              #7
              Okej.. tacksam för svaren
              **180**160**150**105**54**20**15**

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Ursprungligen postat av Wezzlan
                Okej.. tacksam för svaren
                jag vet inte riktigt vad nitraten gör, men jag har blivit tillsagd att inte dosera för mycket av det. Då det redan finns i vattnet om man har fiskar.

                Jag tror att nitraten hämnar tillväxten hos fiskar. Nån annan som läser här kan få svara om jag har rätt.
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  För att nitrat ska bli skadligt för fiskarna ska man upp i (långt?)över 50ppm NO3.
                  Fisk-skiten ger dig kanske ett par tre ppm, kanske mer om du matar hårt och har mycket fisk.
                  En stabil nivå på runt 5-10ppm funkar kanon (tillsammans med alla andra näringsämnen naturligtvis) om man vill få fina växter.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • M.W
                    • November 2002
                    • 393

                    #10
                    Ursprungligen postat av smegga
                    Som växtnäring fungerar PMDD bra men nitraten skulle jag ta det lugnt med om jag var du. Jag har gått över till Easy lifes växtnäring. lågt pris räcker lika länge, optimalt för växterna, Mina tester visar bättre resultat med Easy life.
                    Jag har kört med Easy Life ProFito och jämfört med PMDD så funkar det inte alls lika bra.. dessutom måste man komplettera med nitrat och fosfat, då ProFito inte innehåller det. Märkte en enorm skillnad direkt när jag gick tillbaka till PMDD.
                    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                    Min blog
                    PlantSwap

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Aquarelle ftw.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • jesper_b
                        • June 2006
                        • 1201

                        #12
                        Ursprungligen postat av M.W
                        Jag har kört med Easy Life ProFito och jämfört med PMDD så funkar det inte alls lika bra.. dessutom måste man komplettera med nitrat och fosfat, då ProFito inte innehåller det. Märkte en enorm skillnad direkt när jag gick tillbaka till PMDD.
                        Nitrat ska man ju inte ha i för mycket heller, mina växter klarar sig med den naturliga nitraten, Easy life kör ju utan Nitrat och fosfat för att det inte "behövs"...

                        Jag tycker att det växer bättre med Pmdd men växterna blir inte lika fina som men profito. Att det är fint är det viktiga tycker jag.

                        citat "Innehåller inga nitrater och fosfater." Måste betyda att det inte är bra att ha i då?

                        "Helt komplett gödning, inga extra gödningsmedel behöver tillföras."
                        Borde ju stämma då?
                        Senast redigerad av jesper_b; 03 January 2008, 13:25.
                        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                        Mina Malar:
                        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Tro inte på allt som står på etiketten på en komersiell produkt. Ett råd i all välmening bara.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • jesper_b
                            • June 2006
                            • 1201

                            #14
                            Ursprungligen postat av heeke
                            Tro inte på allt som står på etiketten på en komersiell produkt. Ett råd i all välmening bara.
                            Varför behöver man då massa Nitrat och Fosfat??

                            Var typ det jag ville få reda på?? man måste ju lära sig.
                            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                            Mina Malar:
                            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Easy life kör ju utan Nitrat och fosfat för att det inte "behövs"...
                              Komersiella gödningar såsom EasyLife kör inte med nitrat och fosfat därför att akvarister runtom i världen tror att nitrat och fosfat ger alger.

                              Detta beror på att ovetenskapliga akvarister i alla tider mätt nitrat och fosfat och sett en korrelation mellan algodling och höga nitrat och fosfat-nivåer.

                              Det alla dessa akvarister historiskt missat är att korrelation inte bevisar orsak. Det ger bara ett vagt tips om vad som kan vara i görningen. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrelation
                              och


                              Detta blev pinsamt uppenbart när växtakvarister runtom i världen började dumpa ner nitrat och fosfat i sina akvarier och det inte alls blev några algodlingar.

                              Så varifrån kommer korrelationen? Förmodligen av att höga fosfat och nitrathalter föregås av övermatning/överbefolkning osv som orsakar syrebrist och ammoniuminstabilitet som verkar vara dom verkliga orsakerna till algodlingarna.

                              Växtakvarister som börjad dosera nitrat och fosfat upptäckte genast betydligt snabbare och finare tillväxt på växterna.

                              Så alla komersiella akvariegödningsföretag kommer få tänka om. Hittils är det bara Seachem, Tropica och Kent som börjat sniffa på det.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...