hjälp med Vallisneria americana

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    hjälp med Vallisneria americana

    Mina Vallisneria americana ser halvdåliga ut hela tiden, jag vet inte vad som e problemet.. tempen ligger på 28 grader, det blir utskott men hälften av dom är gröna och resten är brunaktiga, dödende dvs... jag kör ingen gödning eller nånting... Kan det va så att jag planterat dom för djupt eller? jag är tyvärr inte säker på PH, skulle det kunna va nått sånt?

    karet är på 240L och jag har diskusar i.... är ett juwel kar, har lyset på ca 9-11 timmar.. Är det för mycke/för lite?
    Senast redigerad av Verbal-slaughter; 08 December 2007, 17:27.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det kan vara en rad olika anledningar, men fel pH tror jag inte då jag har dessa växter i både pH 6,5 och 7,8. I Malawikaret växer de som ogräs medans de i diskuskaret har mer sparsam tillväxt trots PMDD, co2 och metallhallogenbelysning. Den stora skillnaden är tempen, 26 i Malawikaret medans den ligger på 28-29 i min diskusburk.
    Sedan kan de ofta vara lite slöa i tillväxten innan de riktigt har rotat sig, och har man då planterat dem för djupt så kommer bladen snart att ruttna av.
    Skaffa gödning så snart du kan, och PMDD är ett hett tips.
    Vad har du för lysrör i karet? Är det Juwels standardrör skulle jag även byta dessa ganska så omgående då de inte är omtalade att vara så värst jättebra växtrör.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      lysrören kan vara boven i dramat.

      hade samma problem med mina tiger vallesneria när jag startade upp mitt 240 julwel kar.

      efter jag bytte till Phillips Aquarelle tog det fart ordentligt. Idag måste jag fram med saxen och skoga ordentligt varannan vecka.

      Prova med att byta lusrör och dratta ner lite pmdd så ska det nog bli bra.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Om äldre blad hela tiden blir dåliga låter det som makrobrist, dvs PMDD-läge.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...