Lättskött o växtgynnsam Lowtecbotten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Lättskött o växtgynnsam Lowtecbotten?

    Jag måste medicinera en sista gång i helgen och har bestämt mig för att tömma karet sedan eftersom hela balansen är förstörd idag av alla medicineringar.
    Jag har Engelsk Sjösten 6-8 mm lr liknande. Växter har fram till medicineringen trivs mkt bra och jag kör utan så mycket pumpkapacitet och med regelbundna vattenbyten på 10-20 % så det är inte riktig Lowtec utan bara som namnet anger.. ett kar med liten teknisk utrustning.
    Tillsatt lite växtnäring när karet var nystartat med sedan kunnat låta det sköta sig själv.

    Frågor
    Kan jag lägga någonting under sjöstenen för att gynna växter och symbios ännu mer?
    Kaktusjord eller torv?
    Var köper man torv?
    Hur bygger jag etager?


    Alla tankar och idéer emottages tacksamt..
    Senast redigerad av Katharina; 01 December 2007, 11:29.
    Ha dé bäst... Tina
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ingen???

    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det finns jättemycket information här på zoopet om det du vill göra. Gör ett forum-sök på "lowtech" eller "walstad", det är namnet på den typen av växtakvarie du vill bygga.

      Men i korthet: ja, kaktusjord eller torv går bra, det grus du har är nog ganska perfekt att lägga ovanpå. Ogödslad torv finns på de flesta större trädgårdsfirmor (t.ex. Plantagen).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Vi körde med ca 2cm kaktusjord och sen ca 2cm grus. Det har funkat jättebra, växterna växer som ogräs och inga algpoblem.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Tack för svaren...

          Ursprungligen postat av Azur
          Det finns jättemycket information här på zoopet om det du vill göra. Gör ett forum-sök på "lowtech" eller "walstad", det är namnet på den typen av växtakvarie du vill bygga.

          Men i korthet: ja, kaktusjord eller torv går bra, det grus du har är nog ganska perfekt att lägga ovanpå. Ogödslad torv finns på de flesta större trädgårdsfirmor (t.ex. Plantagen).
          Torven färgar vattnet lite eller hur och jorden kan vara jobbig om man ska flytta växter osv... Fler för och nackdelar?
          Jag ska prova att söka igen..

          Ursprungligen postat av _Lena_
          Vi körde med ca 2cm kaktusjord och sen ca 2cm grus. Det har funkat jättebra, växterna växer som ogräs och inga algpoblem.
          Spännande... Min tanke är att lägga jord eller torv i den bakre halvan av karet och ha ett tjockare bottenlager där och sedan bara ha grus i främre delen så att man kan greja lite där.. Varför har du jord istället för torv??

          Jag hann inte medicinera idag så allt skjuts på ett dygn.. Då vet ju jag vad jag ska göra efter jobbet i morgon eller på tisdag..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Vet en del som kör med vanlig blomjord, kaktusjord eller dammjord. Rent eller uppblandat med lite lera, grov sand och/eller grovfibrig trädgårdstorv. Själv kör jag inte jord i akvariet utan har någon fegisvariant med näringsberikad grov sand med inslag av dammlerra ca 25%. Fördelen med dammjord eller dammlera är att den inte lika lätt flyger iväg ut i vattnet som vanlig blomjord och att den inte färgar vattnet på samma sätt utan håller sig nästan kristallklart.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av jubbe063
              Vet en del som kör med vanlig blomjord, kaktusjord eller dammjord. Rent eller uppblandat med lite lera, grov sand och/eller grovfibrig trädgårdstorv. Själv kör jag inte jord i akvariet utan har någon fegisvariant med näringsberikad grov sand med inslag av dammlerra ca 25%. Fördelen med dammjord eller dammlera är att den inte lika lätt flyger iväg ut i vattnet som vanlig blomjord och att den inte färgar vattnet på samma sätt utan håller sig nästan kristallklart.
              Jamen åhh.. Jag har ju köpt lite sådan dammlera eller "Koilera" för att det skulle vara bra för att få upp kh... Jag har inte hunnit använda den...

              Hur gör man med sådan dammlera när man ska blanda i den??
              Min tanke var i såfall att blanda den med lite engelsk sjösten helt enkelt och sedan lägga på enbart sten på sedan?!
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                Ursäkta men kan jag bara flika in en liten fråga när det pratas om torv botten...
                Kan man ha lite fibertorv under gruset fast man kör karet som vanligt med pump? Eller skulle det bara yra omkring torv överallt då? Någon som provat?
                Tänkte att det skulle vara trivsamt för växterna, få vattnet fint och även bra för mina regnbågar.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Eurydike
                  Ursäkta men kan jag bara flika in en liten fråga när det pratas om torv botten...
                  Kan man ha lite fibertorv under gruset fast man kör karet som vanligt med pump? Eller skulle det bara yra omkring torv överallt då? Någon som provat?
                  Tänkte att det skulle vara trivsamt för växterna, få vattnet fint och även bra för mina regnbågar.
                  Ja, det undrar jag också.. Om det går med jord och dammlera om man har pump.. För mitt innerfilter vill jag inte ta bort för cirkulationens skull... Jag gillar inte stillastående kar..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • jubbe063
                    • November 2007
                    • 343

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Jamen åhh.. Jag har ju köpt lite sådan dammlera eller "Koilera" för att det skulle vara bra för att få upp kh... Jag har inte hunnit använda den...

                    Hur gör man med sådan dammlera när man ska blanda i den??
                    Min tanke var i såfall att blanda den med lite engelsk sjösten helt enkelt och sedan lägga på enbart sten på sedan?!
                    Jag har inte testat att ha hela botten med dammlera själv, jag brukar bara sprida ut det lite klumpvis (små klumpar) bland 2-4 mm grus över botten så att det är mer klumpar där jag ska ha mycket växter och lite mindre eller inte alls där jag inte ska ha växter. Höftar till lite, där jag ska plantera växter med kraftiga rötter så drar jag på lite i lermängd och där jag har mest växter som tar näring ur vattnet som många stängelväxter gör så har jag på lite mindre.

                    Totalt blir det ett lager på 2-5 cm och sen fyller jag på med rent grus 3-5 cm tjockt.

                    Kommentar

                    • jubbe063
                      • November 2007
                      • 343

                      #11
                      Ursprungligen postat av Eurydike
                      Ursäkta men kan jag bara flika in en liten fråga när det pratas om torv botten...
                      Kan man ha lite fibertorv under gruset fast man kör karet som vanligt med pump? Eller skulle det bara yra omkring torv överallt då? Någon som provat?
                      Tänkte att det skulle vara trivsamt för växterna, få vattnet fint och även bra för mina regnbågar.
                      Ja det fungerar bra att göra det. torven är rätt fibrig och grov så om du lägger en 4-5 cm grus över och fyller på med vatten väldigt försiktigt så att inte gruset rör på sig så ska det fungera hur bra som helst under förutsättning att du inte har fiskar som leker grävskopa som en del ciklider kan göra ;-)

                      Kommentar

                      • jubbe063
                        • November 2007
                        • 343

                        #12
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Ja, det undrar jag också.. Om det går med jord och dammlera om man har pump.. För mitt innerfilter vill jag inte ta bort för cirkulationens skull... Jag gillar inte stillastående kar..

                        Jag kör ju fuskisvarianten själv med näringsberikad grus och lite dammlera. Har inte upplevt några problem alls med vare sig pumpar eller annan teknisk utrustning. man ska bara se till att täcka ordentligt med några cm ren grus och att fylla på vatten försiktigt så ska det gå bra.

                        Kommentar

                        • _Lena_
                          • June 2006
                          • 1273

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Spännande... Min tanke är att lägga jord eller torv i den bakre halvan av karet och ha ett tjockare bottenlager där och sedan bara ha grus i främre delen så att man kan greja lite där.. Varför har du jord istället för torv??
                          Katusjord var lätt att få tag i och jag har det till krukväxterna oxå
                          När man drar upp växter så yr det upp jord. Att plantera växter är inga problem. Jorden faller till botten ganska snart dock och man får delvis jordbotten. Har haft både med väldigt svag pump och ganska normal pump och det har funkat bra både och.

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            #14
                            Ursprungligen postat av jubbe063
                            Ja det fungerar bra att göra det. torven är rätt fibrig och grov så om du lägger en 4-5 cm grus över och fyller på med vatten väldigt försiktigt så att inte gruset rör på sig så ska det fungera hur bra som helst under förutsättning att du inte har fiskar som leker grävskopa som en del ciklider kan göra ;-)
                            Jag har sandsnäckor iofs, men de bökar ju inte direkt, mer ner och sen upp igen
                            Borde gå va? jag tänkte bara ha lite tussar fibertorv där växterna är, baktill. Sen har jag mossa längst fram och den klarar sig ju utan torv.

                            Kommentar

                            • jubbe063
                              • November 2007
                              • 343

                              #15
                              Ursprungligen postat av Eurydike
                              Jag har sandsnäckor iofs, men de bökar ju inte direkt, mer ner och sen upp igen
                              Borde gå va? jag tänkte bara ha lite tussar fibertorv där växterna är, baktill. Sen har jag mossa längst fram och den klarar sig ju utan torv.
                              Med snäckor funkar det fint, även om de gräver ända till botten så virvlar inte snäckorna upp nåt material i alla fall som fiskar kan göra när de slänger grus omkring sig, så kör på du

                              Kommentar

                              Arbetssätt...