växt till 10 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    växt till 10 liters kar

    Hej !

    Har en liten 6-kantig burk på ca 10-11 liter.

    Höjd = ca 20-22 cm.

    Har haft det tidigare som räkkar, men är nu avvecklad, står och skräpar i garderoben.

    Men jag tänkte att man kanske skulle kunna ha den som växtburk.

    Alltså som en vardagskruka med enbart en eller två STORA växter som växer upp ur karet.

    Finns det några bra tips på plantor som skulle funka ?

    Förutsättningen är att det inte skall vara några djur alls i burken, inga (eller väldigt få) vattenbyten, alltså bara "vattna" som man gör men vanliga blommor.

    Tips ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Många akvarieväxter är mer eller mindre sumpväxter i naturen.
    Problemet man får hemma är att luften är aldeles för torr, men med lite tur går det bra.

    Jag har denna: http://heeke.homeip.net/article/104/

    Anubiasen har sedan kortet togs torkat en del tyvärr.
    Hedera sp. och Lysimachia nummularia är "landväxter" och Myriophyllum aquatica är köpt som damväxt (det kan vara ett tips med damväxter, men lite fel säsong nu).
    Cryptocorynen har så smått börjat växa upp ur vattnet och ser fräsh ut.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • jubbe063
      • November 2007
      • 343

      #3
      Spirellia, olika starr och säv, mose vass, dvärgpapyrus och vanlig papyrus är säkra kort om man vill ha växter som står i vatten men växer upp en bra bit ovanför ytan. Snyggt, enkelt att sköta, behöver inte så mycket ljus så att man kan ställa dem lite framför fönstret en bit in i rummet, satsar man på näckrosor av olika slag så måste man ordna med bra belysning eller soligt söderfönster

      Kommentar

      • Tinet
        • April 2006
        • 93

        #4
        Vattenhyacint som flyter på ytan?

        Kommentar

        Arbetssätt...