Hur lång tid tar det innan javamossa växer fast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    Hur lång tid tar det innan javamossa växer fast?

    Har snurrat fast MASSA javamossa i 4 kar med fiskelina..

    Dock så ser det inte så jäkla bra ut nu så jag undar när javamossan har vuxit fast i mina rötter?
    Veckor, månader?
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    ja
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Xzion
      • June 2007
      • 237

      #3
      Tar ett bra tag... Surrade fast min javamossa på en sten och nu ett halvår senare tog jag bort fiskelinan och nån minut senare flöt mossan iväg...
      One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
      Nine, ten, never sleep again.


      Kommentar

      • Morgana
        • July 2007
        • 107

        #4
        Varför inte bara låta fiskelinan sitta kvar? Mossan kommer växa såpass att det inte syns att den är fastbunden

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Bind med svart sytråd istället så blir det snyggare innan mossan växt till sig.
          Betydligt enklare att jobba med också. Linda MÅNGA varv.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            #6
            Jag måste ha någon konstig variant av "javamossa" - min växer fast överallt, blixtsnabbt, utan snöre...
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • jubbe063
              • November 2007
              • 343

              #7
              Man kan köra med klämmetoden oxå. Vik in ändarna under stenen eller grenen, alternativt kläm fast genom att lägga stenar upp mot kanterna av grenen.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                man kan oxå köpa javamossa som redan är fastvuxen på en sten.

                sist jag såg priset så låg det på 295:- för en liten sten på 5x5x5 cm med en liten tuss mossa...........

                ergo....litet tålamod = höga kostnader...stort tålamod = mindre kostnader....
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Pirajamaja
                  • May 2007
                  • 74

                  #9
                  Jag har nog också den snabbt-fast-växande varianten, för jag har också bara tryckt fast mossan mot mina stenar och den flyter inte upp.
                  Däremot har jag satt fast andra växter mot stenar och rötter med gummiband. Bra om man är sparsam med sin energi och tycker att det är jobbigt att hålla på med fiskelina och dylikt.

                  Kommentar

                  • Wickberg
                    • October 2007
                    • 76

                    #10
                    Jag glömde bort fiskelinan och fick istället ut och leta småsten som jag tyngde ner javamossan med på mina stenblock. Haft akvariet i två månader nu och den har växt fast bra! Har dock läst någonstans att den växer fast bättre under svagare ljus.

                    Lycka Till!

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mamma Mia
                      Jag måste ha någon konstig variant av "javamossa" - min växer fast överallt, blixtsnabbt, utan snöre...
                      samma här! tog lite mossa och tryckte in i en springa på roten, poff sa det sen fick jag inte bort den
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...