EasyCarbo - giftigt för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • MattiasL
    svarade
    Men jag som har massor av Vallisneria i mitt akvarium bör kanske inte testa Easy Carbo?

    Lämna en kommentar:


  • Sintei
    svarade
    jag tycker det är lite storm i ett vattenglas.
    Doserar ni enligt ANVISNINGARNA är det ju inga problem. Inte skriker jag att Alvedon är skadligt för levern när man tar 20 tabletter på 1 gång.

    Ursprungligen postat av Krax
    Jag är lite förvånad eftersom du alltid predikar om hur viktigt det är med stabila förhållanden för att slippa alger. Om du använder easycarbo för att tvätta bort alger blir det väl oregelbundet tillsatt? Eller du doserar noggrant ändå?
    Easycarbo har ju en positiv effekt (för oss) angående alger. Den verkar dödande i koncentrerad form. Punktmarkerar man alger dör de, men koncentrationen i akvariet är ändå liten.
    Det är superviktigt med stabila nivåer, men Easycarbo kan hjälpa till med den extra dödskyssen som ibland behövs trots att man har stabila nivåer.
    Om easycarbon tillsätts oregelbundet spelar ingen roll så länge växterna föredrar (och har byggts upp i hypermode) CO2 i från tub. De tar alltså upp CO2n där det är som lättast för dem själva.
    Har man stabila nivåer (i någon månad) kan man missa gödning i någon dag. Växterna hinner alltså inte ställa om sig på den korta tiden.

    Lämna en kommentar:


  • MattiasL
    svarade
    Easy Carbo skall nog förvaras oåtkomligt för barn...

    Lämna en kommentar:


  • No Ak
    svarade
    Jotack, oaken.

    verkar som att hornsärven inte klarar av överdoseringen.

    Lämna en kommentar:


  • oaken
    svarade
    Ursprungligen postat av No Ak
    Jag kan bekräfta att easycarbo är mkt giftigt mot sniglar blandannat, samtliga 12 äppel- och övriga små posthorns sniglar o andra "kusar" är nu döda, två dygn efter att jag överdoserat.

    Dessutom räknade jag fel på dosen när jag berättade att det vaer trippeldos, jag hällde i en kork (30ml) på 150 liter. vilket innebär 10ggr rekomenderad dos (dosage:1ml per50litres per day, with a maximum of 2ml per 50litres per day...) det var en miss av mig.

    den är dessutom giftig för fiskar, då hela beståndet av endlers guppy (cirka 25 djur) dog inatt pga detta i ett annat kar.

    en större guldfisk ser lite groggy ut i ett annat kar, men det är kanske inte pga easycarbo då övriga ser ut att må bra.

    en incident i ett 450liters diskuskar där jag doserade med 30ml per 450l (ca trippeldos) resulterade i att alla tetror, diskusar, corydoras mm kippade efter andan på morgonen cirka 20 timmar efter dosering. Detta kan dock ha att göra med Co2 tillförsel också och inte nödvändigtvis easycarbo.

    att sniglarna dör var ju possitivt, dock var det synd på alla endlersguppy, algerna har jag inte märkt ngn tillbakagång på ännu, inte mina mossor heller. det märks kanske lite senare.

    Se upp med doseringen!!! direkt dödlig vid 10ggr
    Tur vi har dig som testar åt oss andra

    Lämna en kommentar:


  • No Ak
    svarade
    Jag kan bekräfta att easycarbo är mkt giftigt mot sniglar blandannat, samtliga 12 äppel- och övriga små posthorns sniglar o andra "kusar" är nu döda, två dygn efter att jag överdoserat.

    Dessutom räknade jag fel på dosen när jag berättade att det vaer trippeldos, jag hällde i en kork (30ml) på 150 liter. vilket innebär 10ggr rekomenderad dos (dosage:1ml per50litres per day, with a maximum of 2ml per 50litres per day...) det var en miss av mig.

    den är dessutom giftig för fiskar, då hela beståndet av endlers guppy (cirka 25 djur) dog inatt pga detta i ett annat kar.

    en större guldfisk ser lite groggy ut i ett annat kar, men det är kanske inte pga easycarbo då övriga ser ut att må bra.

    en incident i ett 450liters diskuskar där jag doserade med 30ml per 450l (ca trippeldos) resulterade i att alla tetror, diskusar, corydoras mm kippade efter andan på morgonen cirka 20 timmar efter dosering. Detta kan dock ha att göra med Co2 tillförsel också och inte nödvändigtvis easycarbo.

    att sniglarna dör var ju possitivt, dock var det synd på alla endlersguppy, algerna har jag inte märkt ngn tillbakagång på ännu, inte mina mossor heller. det märks kanske lite senare.

    Se upp med doseringen!!! direkt dödlig vid 10ggr

    Lämna en kommentar:


  • Krax
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Jag doserar EasyCarbo mest för att ha både hängslen och livrem vad gäller koltillgången för växterna - men även därför att det verkar ta död på alger. På senare tid så punktdoserar jag EasyCarbon på algangripna ställen, så det har nästan svängt över till att mest vara algdödarmedel som har en positiv bieffekt på växterna 8)
    Jag är lite förvånad eftersom du alltid predikar om hur viktigt det är med stabila förhållanden för att slippa alger. Om du använder easycarbo för att tvätta bort alger blir det väl oregelbundet tillsatt? Eller du doserar noggrant ändå?

    Lämna en kommentar:


  • hambli
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Jag doserar EasyCarbo mest för att ha både hängslen och livrem vad gäller koltillgången för växterna - men även därför att det verkar ta död på alger. På senare tid så punktdoserar jag EasyCarbon på algangripna ställen, så det har nästan svängt över till att mest vara algdödarmedel som har en positiv bieffekt på växterna 8)
    det fungerar ju uppenbarligen kanon i dit kar =)
    Doserar du enligt anvisningarna eller gör du det fler gånger i veckan?

    /hampus

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Jag doserar EasyCarbo mest för att ha både hängslen och livrem vad gäller koltillgången för växterna - men även därför att det verkar ta död på alger. På senare tid så punktdoserar jag EasyCarbon på algangripna ställen, så det har nästan svängt över till att mest vara algdödarmedel som har en positiv bieffekt på växterna 8)

    Lämna en kommentar:


  • hambli
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Ja EasyCarbo är inte bra med avseende på snäckor/räkor. Ska inte vara någon större fara om man doserar enligt anvisningen. Det gör jag själv (tom dubbeldos tror jag) och jag har både räkor och snäckor vid liv.
    kör du med Co2, pmdd och easyCarbon i samma kar?
    Vad är vitsen isf att köra med easyCarbon om man redan tillsätter Co2.
    är inte så insat i hur easy carbon funkar, men vad man har kunnat läsa i tråden, så tar den bara död på alger ist för att göda växterna?

    Eller har jag missuppfattat? =)

    /mvh
    Hampus

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Easycarbo BÖR vara mycket giftigt för snäckor, men jag doserar enl anvisning och snäckorna verkar inte bry sig.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Ja EasyCarbo är inte bra med avseende på snäckor/räkor. Ska inte vara någon större fara om man doserar enligt anvisningen. Det gör jag själv (tom dubbeldos tror jag) och jag har både räkor och snäckor vid liv.

    Lämna en kommentar:


  • No Ak
    svarade
    kan easycarbo vara giftigt mot lägre djur så som sniglar, jag överdoserade trefalt och sniglarna försvann och många av mina äppelsniglar är fortfarande döda eller groggy av gårdagens dos.

    Jag är lite osäker på omdet är detta eller om jag gjort ngt annat.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Ursprungligen postat av Krax
    Så kan det vara att kärlväxter har en mycket mer differentierad uppbyggnad? De flesta har ju rötter, kärl för att transportera sockerarter och näringsämnen och aerenkym för att transportera gaser. Kan det vara så att det bara är rötterna som kan ta upp Seachems hemliga ämne? Och att det behövs kärl för att transportera det. Men det är skumt eftersom de flesta akvarieväxter inte är så beroende av sina rötter. De tar upp allt de behöver rakt in i bladen.

    Grrrr, jag retar mig på att inte förstå.
    En annan hint är att utstuderade bikarbonatsväxter t ex Vallisneria liksom alger mår mycket dåligt av detta ämne. Vallisneria har rötter.

    Vad är det i fysiologin i växter och alger som är markant bättre på att använda bikarbonat? En bättre CCM, carbon concentrating mechanism. Kan denna påverkas negativt av en enkel organisk förening typ glutaraldehyd?

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Jag tillsätter iofs EasyCarbo, inte Flourish Excel, så det är inte nödvändigtvis samma ämne; och det är tidigt än; men jag tycker mig se att det är giftigt för vissa alger medan andra alger är opåverkade eller gynnas.
    Den långa trådalg som i nån månad dominerat mitt växtfria akvarium har slutat växa och blivit grönbrun, och verkar ersättas av en annan alg som är spädare och mer grenat kuddformig (och som faktiskt är snygg).

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...